• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4412 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۲ تير

زنان به ته خط رسيده دنبال مهريه هستند

شهناز سجادي، دستيار ويژه در امور حقوق شهروندي معاونت امور زنان و خانواده گفت: زن زماني مهريه را مطالبه مي‌كند كه به آخر خط زندگي زناشويي رسيده باشد. دستيار ويژه در امور حقوق شهروندي معاونت امور زنان و خانواده در گفت‌وگو با ايلنا درباره زندانيان مهريه گفت: ابتدا بايد بگويم كه بين حقوقدانان و علما در خصوص زنداني شدن بدهكاران مالي اختلاف وجود دارد. در گذشته قانوني با عنوان منع توقيف بدهكاران مالي داشتيم و چنانچه كسي بدهكار بود و در محكمه قضايي محكوم مي‌شد، طلبكار اموال وي را شناسايي و به دادگاه اعلام كرده و دادگاه اموال را به نفع طلبكار مصادره و به مزايده مي‌گذاشت. همچنين بدهكار ممنوع‌الخروج مي‌شد اما زنداني نمي‌شد و قانون منع توقيف بدهكاران مالي وجود داشت.

سجادي با اشاره به تصويب قانون نحوه اجراي محكوميت‌هاي مالي تصريح كرد: در اين قانون، بازداشت فرد بدهكار نيز مدنظر قرار گرفته شده و فردي كه چه از طريق چك، چه از طريق سفته و چه از طريق يك رسيد عادي بدهكار است چنانچه محكوم شود اگر اموالي از آنها شناسايي نشود و آن فرد هم دادخواست تقسيط ندهد، طلبكار مي‌تواند اين فرد بدهكار را جلب كند.

دستيار ويژه در امور حقوق شهروندي معاونت امور زنان و خانواده با بيان اينكه قانون جلب بدهكاران مالي يك قانون عام است و شامل همه بدهكاران مي‌شود، تصريح كرد: مهريه نيز مشمول اين قانون قرار مي‌گيرد يعني اگر مردي از بابت مهريه به عنوان يك تعهد رسمي محضري، دين خود را نپردازد، زن مي‌تواند تقاضاي جلب شوهر را بكند. رابطه زن و شوهر فقط بحث عاطفي ميان دو انسان نيست بلكه يك رابطه مالي هم بين آنها وجود دارد چراكه به هر حال عقد نكاح جزئي از عقود و قراردادهاست بنابراين در كنار رابطه عاطفي دو فرد كه زن و شوهر هستند، يك تعهدات مالي و اخلاقي هم در كنار آن ايجاد مي‌شود و مهريه و نفقه نيز جزو اين تعهدات است.

او ادامه داد: بنابراين وقتي مرد تعهدات خود را پرداخت نمي‌كند، زن مي‌تواند شكايت كرده و مرد بازداشت شود و چنانچه شوهر تقاضاي اعسار داده و اعلام كند، نمي‌تواند مهريه را به صورت كامل بپردازد، دادگاه نيز مهريه را تقسيط مي‌كند و البته مرد با توجه به روند تورم، بارها مي‌تواند اين درخواست اعسار را تكرار كند و دادگاه نيز با توجه به تورم اقتصادي در جامعه و با توجه به درآمد شوهر، مهريه را تقسيط مي‌كند. حال اگر مرد همين اقساط را نپردازد باز هم زن مي‌تواند درخواست جلب و بازداشت او را كند.

سجادي تصريح كرد: با توجه به اينكه زنان با جمعيت ۴۰ميليون نفري ضعيف‌ترين افراد از لحاظ حقوق شهروندي و حقوق مدني، اجتماعي و سياسي هستند در حالي كه تلقي و توجيه اين است كه به دليل تحكيم خانواده و بقا و ادامه زندگي زناشويي بايد مرداني كه به دليل مهريه در زندان هستند، آزاد شوند، در حالي كه زناني به دنبال مهريه هستند كه به آخر خط رسيده‌اند و در عين حال كه مهريه شرعا و عرفا در كليه كشورهاي اسلامي در همان زمان عقد پرداخت مي‌شود اما در كشور ما بحث عندالمطالبه را جايگزين كردند و مهريه را عرفا در زمان عقد به زن نمي‌دهند. او افزود: زن زماني مهريه را مطالبه مي‌كند كه به آخر خط زندگي زناشويي رسيده باشد و يا شوهر بي‌وفايي يا زن را از خانه بيرون و يا بدرفتاري كرده و فرزند را به مادر نمي‌دهد و يا اينكه تجديد فراش كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون