• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4414 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۴ تير

خبر جهان

پيشنهاد مصر به حماس براي تحويل نوارغزه

هياتي از سازمان اطلاعات مصر كه جمعه هفته گذشته وارد نوار غزه شده بود، روز يكشنبه (22 تيرماه) به رام‌الله رفت و با «محمود عباس» رييس تشكيلات خودگردان فلسطين ديدار كرد. به گزارش فارس، محمود عباس در اين ديدار در جريان اقدامات مصر درباره مساله فلسطين، به‌ويژه در سايه «چالش‌ها و خطرات كنوني» قرار گرفت.

پس از ديدار با عباس، هيات مصري ديداري با سران جنبش فتح داشت كه طي آن نتايج نشست‌هايش با رهبران حماس در غزه، مذاكرات درباره پايان اختلافات، آشتي و تثبيت توافق‌هاي آشتي با طرف اسراييلي تشريح شد.

روزنامه «الشرق‌الاوسط» به نقل از منابع آگاه نوشت، هيات مصري در ديدار با رهبران حماس به آنها پيشنهاد تحويل نوار غزه و در مرحله بعد دعوت به تشكيل دولت وحدت ملي و اجراي انتخابات را داده است.

حماس از سال 2007 كنترل نوار غزه را به دست دارد و همواره بر آشتي داخلي تاكيد كرده است. در سال 2014 با هدف كم شدن اختلافات، دولتي تحت عنوان دولت توافق ملي تشكيل شد اما اين توافق در عمل راه به جايي نبرد.

مصر طي 5 سال گذشته (پس از پايان جنگ 2014 عليه غزه) چندين بار ميان گروه‌هاي فلسطيني براي حل اختلافات ميانجي‌گري كرده اما همه آنها بدون تحقق نتيجه مثبت به پايان رسيده است.

حماس و فتح در جديدترين توافق آشتي، در اكتبر 2017 با يكديگر توافقي امضا كردند اما اين توافق به دليل اختلافات بر سر چند مورد از جمله در دست گرفتن كنترل غزه توسط دولت وفاق ملي به نتيجه نرسيد.حماس در بيانيه‌اي پس از ديدار با هيات مصري اعلام كرد با تحويل با رويكردي مثبت برخورد داشته است. رهبران حماس در ديدار با هيات مصري به اطلاع اين هيات رساندند كه مقاومت فلسطين جز به شكست محاصره غزه راضي نخواهد شد.حماس ضمن اعلام اينكه موضعي مثبت براي تحقق وحدت ملي ارايه داده، تصريح كرد، خطرهاي بسياري مساله فلسطين و منطقه را تهديد مي‌كند و موضع فلسطيني‌ها بر پايه وحدت براي مقابله با اين خطرات و در راس آنها «معامله قرن» و «نشست بحرين» اهميت زيادي دارد.

اشتباه من اعتماد به بوش بود

معاون سابق باراك اوباما با اشاره به جنگ عراق تاكيد كرد: اشتباهي كه مرتكب شدم اعتماد به دولت بوش بود. به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه خبري سي‌ان‌ان، جو بايدن معاون سابق رييس‌جمهوري امريكا در كمپين انتخاباتي بابت راي مثبت به جنگ عراق در سال ۲۰۰۲ با انتقاد مواجه و اين به مساله‌اي براي راي‌دهندگان امريكايي تبديل شده است. نظرسنجي جديدي از اهميت آن براي برخي خبر مي‌دهد و بايدن به اين موضوع پاسخ داد. بايدن پيش‌تر از راي مثبت خودش ابراز تاسف كرده بود. او دوباره در پاسخ به سوالي در نيوهمپشاير گفت: اشتباهي كه من مرتكب شدم، اعتمادم به جورج بوش، رييس‌جمهوري وقت امريكا بود. او به من قول داد تا از آن براي ورود ناظران به عراق استفاده كند و متوجه شود كه در آنجا چه خبر است و آيا آنها تسليحات هسته‌اي دارند يا خير. بايدن اخيرا در سخناني درباره «پايان هميشگي جنگ‌ها» صحبت كرده بود اما خبرنگار سي‌ان‌ان تاكيد كرد كه او به جنگ عراق اشاره‌اي نداشته است.

 

رزمايشي براي كشيدن خط و نشان

چند روز بعد از اعلام قرارداد تسليحاتي تازه تايوان و واشنگتن، «ارتش آزادي‌بخش خلق» چين اعلام كرد رزمايشي هوايي و دريايي را طي چند روز اخير در درياي جنوبي چين برگزار كرده است. به نوشته خبرگزاري «رويترز»، اين وزارتخانه در بيانيه روز يكشنبه خود آورد: اين رزمايش‌ها طبق روال عادي و مطابق با برنامه‌هاي سالانه ارتش برگزار شد. به گزارش فارس، اين رزمايش در حالي انجام شد كه روز سه‌شنبه هفته گذشته امريكا قرارداد ۲.۲ ميليارد دلاري فروش تانك به تايوان را تاييد كرد. روز جمعه دولت چين در پاسخ به اين اقدام اعلام كرد واشنگتن مورد تحريم چين قرار خواهد گرفت زيرا با عقد اين قرارداد به حق حاكميت و امنيت ملي چين لطمه زده است.

سخنگوي وزارت خارجه چين روز جمعه در بيانيه‌اي در اين خصوص گفت: «فروش تسليحات امريكا به تايوان، نقض جدي قوانين بين‌الملل و اصول اساسي هماهنگ‌كننده روابط بين‌المللي است». وانگ‌يي، وزير خارجه چين نيز در همين روز ضمن هشدار شديد به امريكا از اين كشور خواست از قراردادهاي فروش تسليحات به تايوان خودداري كند. او تاكيد كرد كه اين اقدام واشنگتن بازي با آتش است.

«ساي اينگ ون» رييس‌جمهور تايوان روز جمعه وارد امريكا، اولين مقصد سفرش به كشورهاي حوزه كاراييب شد. او در نيويورك از آنچه تامين امنيت تنگه تايوان توسط نيروهاي امريكايي خواند، تشكر كرد.

با اينكه چين كل آب‌هاي راهبردي درياي جنوب چين را تحت حاكميت خود مي‌داند اما ناوهاي امريكايي بارها به بهانه آزادي ناوبري در آب‌هاي بين‌المللي وارد اين محدوده شده‌اند. چين، تايوان را يكي از استان‌هاي جداشده خود مي‌داند كه ترجيح مي‌دهد بدون درگيري به اين كشور بازگردد. اما پكن تهديد كرده ممكن است گزينه «زور» را نيز در اين راستا در نظر بگيرد.

اخيرا روابط چين و امريكا در خصوص اقدام ترامپ در تعيين تعرفه ۲۰۰ ميليارد دلاري براي كالاهاي وارداتي چين و همچنين مداخله واشنگتن در امور داخلي هنگ‌كنگ و دامن زدن به سياست‌هاي جدايي‌طلبانه تايوان، تيره و تار شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون