• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4419 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۳۰ تير

عربستان حملات هوايي را عليه صنعا از سرگرفت

واكنش رياض به تنها ماندن در يمن

شهاب شهسواري

 

 

سخنگوي ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي عليه مردم يمن، روز شنبه از آغاز دور جديدي از حملات هوايي عليه پايتخت يمن خبر داد. به گزارش الجزيره صبح روز شنبه صداي انفجارهاي شديدي در سراسر صنعا به گوش رسيد، همزمان يحيي سريع، سخنگوي ارتش يمن، وفادار به انصارالله خبر داد كه در واكنش به از سرگيري حملات هوايي عليه يمن، پايگاه هوايي ملك خالد عربستان در منطقه خميس مشيط با پهپادهاي يمن هدف قرار گرفته ‌است. به گفته اين سخنگوي ارتش يمن، بر اثر حمله روز شنبه به پايگاه ملك خالد، آسيب‌هايي به سامانه‌هاي راداري ارتش عربستان وارد شده ‌است. به گفته اين مقام يمني در حمله به پايگاه هوايي ملك خالد از پهپاد جديد مسلح «قاصف k2» استفاده شده ‌است. تهاجم اخير عربستان سعودي عليه اهدافي در يمن بعد از آن اتفاق مي‌افتد كه رسانه‌ها از اختلاف ميان ابوظبي و رياض و تمايل امارات به عنوان تنها متحد باقيمانده در ائتلاف عربستان به پايان حضور نظامي در يمن خبر داده‌ بودند.

يك هفته بعد از اعلام خبر «تغيير آرايش» نظاميان امارات متحده عربي در يمن كه در رسانه‌ها به عنوان كنار كشيدن امارات از ائتلاف تحت رهبري عربستان در جنگ يمن تعبير شد، اين ائتلاف با آغاز موج جديدي از حملات به نقاط مختلف يمن خبر داده‌ است. به نوشته خبرگزاري رسمي عربستان سعودي در كنار حملات هوايي گسترده به پايتخت يمن، عمليات همزمان با همراهي شبه‌نظاميان وفادار به دولت مستعفي تحت حمايت رياض در استان‌هاي الضالع، صعده و البيضا آغاز شده‌ است. رسانه‌هاي يمني همچنين از اقدامات نظامي عربستان در اطراف بندر كليدي حديده و نقض آتش‌بس تحت حمايت سازمان ملل متحد در اين منطقه خبر مي‌دهند. تحليلگران با اشاره به احتمال خروج امارات متحده عربي از ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي، از شكست اين ائتلاف در جنگ نظامي در يمن خبر مي‌دهند.

 

حمله به پارك‌هاي صنعا

به نوشته فارس و به نقل از پايگاه خبري مشهد اليمني، حملات هوايي بامداد روز شنبه به محل سابق لشكر يكم زرهي يمن مستقر در صنعا انجام شده‌ است، مقري كه بارها پيش از اين توسط عربستان بمباران شده ‌بود. به نوشته المسيره محل پيشين لشكر يكم زرهي يمن در حال حاضر به پارك 21 سپتامبر تغيير كاربري داده‌ است و از آن به عنوان تفرجگاه استفاده مي‌شود. پايگاه خبري الجزيره در گزارشي با اشاره به از سرگيري حملات هوايي به صنعا نوشته ‌است: «حملات مشابه اين صدها بار ديگر در طول چهار سال گذشته به همين اهداف انجام شده‌ است، تمام ساختمان‌ها و اهدافي كه عربستان مدعي حمله به آنهاست، بارها و بارها در گذشته بمباران شده‌اند و اين حملات هيچ تاثيري در روند جنگ جاري در يمن ندارد. حوثي‌ها به جنگ‌هاي پارتيزاني در نزديكي مرزهاي عربستان روي آورده‌اند و حمله به اماكن در پايتخت يمن اصولا هيچ تغييري در روند نبرد يمن براي ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي ايجاد نخواهد كرد.» سخنگوي ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي، تركي مالكي مدعي شده‌ است كه در حملات روز شنبه به صنعا «سامانه‌هاي پدافند هوايي و انبارهاي موشك‌هاي بالستيك هدف گرفته شده‌اند.»

گزارشي در مورد تلفات حملات جديد عربستان سعودي به صنعا منتشر نشده ‌است، اما شهروندان صنعا از شنيده‌ شدن انفجارهاي بزرگ و آتش‌سوزي‌هاي وسيع در برخي مناطق پايتخت يمن خبر داده‌اند. همزمان پايگاه خبري ميدل ايست‌اي، در گزارشي ميداني استمرار نبرد نظاميان يمني با نظاميان سعودي در مرزهاي شمال غربي يمن را فاز تازه‌اي از جنگ در يمن توصيف مي‌كند. به نوشته اين پايگاه خبري بسياري از يمني‌هايي كه در مرزها مبارزه مي‌كنند، نه‌تنها خواهان بيرون راندن سعودي‌ها از يمن هستند، بلكه بازگشت بخش‌هايي از خاك يمن را كه مدعي هستند در طول تاريخ توسط عربستان اشغال شده‌ است را نيز مي‌خواهند. اين وب‌سايت به نقل از يك رزمنده يمني در مرزهاي عربستان مي‌نويسد: «ما جيزان، نجران، ابها و عسير را پس مي‌گيريم.»

 

خوشبيني نماينده سازمان ملل

حملات اخير عربستان به صنعا در شرايطي آغاز مي‌شود كه مارتين گريفيتس، فرستاده ويژه دبيركل سازمان ملل در امور يمن در حال رايزني براي پيشبرد روند توافق استكهلم براي كاهش تنش در بندر حديده و اطراف آن است. روز جمعه مارتين گريفيتس در جلسه شوراي امنيت سازمان ملل متحد گزارشي از سفرهاي خود به منطقه از جمله ديدار با مقام‌هاي عمان، امارات متحده عربي و روسيه به شوراي امنيت داد. گريفيتس در راستاي اجراي توافق استكهلم براي عقب‌نشيني نيروهاي دوطرف درگير در يمن از نزديكي بندر حديده، هفته گذشته با عبدالربه منصور هادي، رييس‌جمهور مستعفي يمن مستقر در رياض ديدار و در سفر به صنعا با مقام‌هاي انصارالله گفت‌وگو كرد. اين اولين ديدار فرستاده سازمان ملل متحد با نمايندگان دولت مستعفي يمن است كه در طول سه ماه گذشته به دليل آنچه «هواداري سازمان ملل از حوثي‌ها» عنوان مي‌كردند، از مذاكره با او سر باز زده‌ بودند. مارتين گريفيتس در جلسه استماع شوراي امنيت مدعي شد كه به‌رغم تمام موانع براي صلح در يمن اميدوار است كه به زودي جنگ در اين كشور پايان يابد. او گفت: «به تازگي يك مقام بسيار ارشد و باهوش در منطقه گفته ‌است كه جنگ در يمن تا آخر امسال تمام مي‌شود، من اميدوارم كه اين پيش‌بيني تحقق پيدا كند.»

 

وعده سرخرمن سعودي و امارات

لوييس لاولاك، معاون دبيركل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، پنجشنبه هفته گذشته از عربستان سعودي و امارات متحده عربي به دليل عدم پرداخت ارقام وعده داده ‌شده براي كمك به مردم يمن انتقاد كرد. لاولاك هشدار داد كه مردم يمن در حال مرگ بر اثر وبا هستند، اما بعد از گذشت شش ماه از وعده 40 كشور جهان براي پرداخت هزينه كمك‌هاي بشردوستانه به مردم يمن، ميزان بسيار كمي از اين كمك‌ها عملي شده‌ است و در حالي كه عربستان و امارات، هر يك وعده داده ‌بودند 500 ميليون دلار به سازمان ملل متحد براي امدادرساني به يمن كمك كنند، هنوز هيچ كمكي به اين عمليات انجام نداده‌اند. به گفته لاولاك از 2 ميليارد و 400 ميليون دلار كمك وعده داده‌ شده براي يمن، يك ميليارد دلار، نزديك به 40 درصد، بر عهده ابوظبي و رياض بود كه از پرداخت آن خودداري شده‌ است. سازمان ملل متحد وضعيت يمن را «بزرگ‌ترين فاجعه بشري دوران ما» توصيف كرده ‌است. بر اثر جنگ چهار ساله عربستان و متحدانش عليه يمن، نزديك به 20 ميليون نفر از جمعيت 24 ميليون اين كشور براي تامين نيازهاي غذايي خود به كمك‌هاي بين‌المللي نياز دارند و 13 ميليون نفر از جمعيت اين كشور در معرض همه‌گيري وبا قرار گرفته‌اند. محمدعلي الحوثي رييس شوراي عالي انقلاب يمن روز شنبه در نشست مشورتي روساي بخش بهداشتي كه چهار روز ادامه خواهد داشت، اعلام كرد: «ائتلاف (متجاوز) بخش بهداشتي يمن را به اشكال مختلف هدف قرار مي‌دهد و طرفي كه در كشور گرسنگي به راه انداخته، امريكاست.» به گزارش فارس و به نقل از المسيره، او تاكيد كرد: عربستان سعودي و امارات با تنگ كردن محاصره مردم يمن در واقع دستورات امريكا را اجرا مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون