• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4422 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲ مرداد

خبر

احتمال پايان قريب‌الوقوع جنگ يمن

«مارتين گريفيتس» نماينده سازمان ملل در امور يمن روز سه‌شنبه از امكان دستيابي به توافقي براي پايان جنگ در يمن خبر داد. به گزارش فارس، او كه در جمع خبرنگاران در ژنو صحبت مي‌كرد، گفت كه طرف‌هاي درگير در يمن همچنين جامعه بين‌الملل از طرح صلح يمن كه دسامبر گذشته در يمن حاصل شد، اعلام حمايت كرده‌اند. گريفيتس افزود: من معتقدم كه اين جنگ به طور قابل‌توجهي قابل حل شدن است. هر دو طرف اصرار دارند كه آنها خواستار راه‌حل سياسي هستند و راه‌حل نظامي مفيد نخواهد بود. آنها همچنين به توافق استكهلم در تمامي جنبه‌هاي مختلف آن پايبند هستند. جنگ يمن در حالي وارد پنجمين سال خود مي‌شود كه سازمان خواروبار و كشاورزي ملل متحد (فائو) در جديدترين گزارش تحت عنوان «وضعيت امنيت غذايي در جهان در سال ۲۰۱۹» يمن را داراي بدترين شرايط در ميان كشورهاي جهان اعلام كرد. كارشناسان سازمان ملل، يمن را صحنه بزرگ‌ترين بحران بشري در جهان توصيف مي‌كنند. ۲۲ ميليون نفر كه ۷۵ درصد جمعيت يمن هستند، نيازمند نوعي كمك‌رساني و حمايت بشردوستانه هستند. از اين ميان ۸.۴ ميليون نفر نمي‌دانند وعده غذايي بعدي‌شان از كجا تامين خواهد شد.

 

شكست سانچز در دور اول راي اعتماد از پارلمان اسپانيا

«پدرو سانچز» نامزد نخست‌وزيري اسپانيا كه در روز ۲۸آوريل (۸ ارديبهشت) پيروز انتخابات سراسري كشور شد روز سه‌شنبه راي اعتماد مجلس نمايندگان را كسب نكرد. سانچز در حالي نياز به ۱۷۶ راي براي دستيابي به راي اكثريت مطلق داشت كه نمايندگان مجلس به او ۱۲۴ راي مثبت، ۱۷۰ راي منفي و ۵۲ راي ممتنع دادند. مجلس نمايندگان اسپانيا از ظهر روز دوشنبه نشست بررسي گزينه نخست‌وزيري پدرو سانچز را آغاز كرد. در اين نشست ابتدا سانچز برنامه‌هايش را ارايه داد سپس نوبت به احزاب اپوزيسيون مي‌رسيد كه در زمان‌هاي نيم ساعته مواضع خود را اعلام كنند كه در روز دوشنبه نوبت رهبران 3 حزب مردمي، شهروندان و پودموس بود و مابقي احزاب نيز ديروز مواضع‌شان را اعلام كردند. راي‌گيري دوم روز پنجشنبه برگزار خواهد شد كه در اين مورد كسب راي اكثريت نسبي هم سانچز را به نخست‌وزيري اسپانيا در دوره جديد خواهد رساند. انتخابات سراسري اسپانيا شامل انتخابات مجلس نمايندگان و سنا ارديبهشت ۹۸ در اين كشور برگزار شد و حزب سوسياليست با كسب ۱۲۳ كرسي كنگره پيروز اين انتخابات شد. حزب مردمي اسپانيا با ۶۶ كرسي؛ حزب شهروندان با ۵۷ كرسي؛ حزب پودموس با ۴۲ كرسي و حزب بوكس با ۲۴ كرسي به ترتيب در رده‌هاي دوم تا پنجم قرار گرفتند. در انتخابات مجلس سنا هم حزب سوسياليست با كسب ۱۲۱ كرسي بيشتر كرسي‌هاي مجلس سنا را از آن خود كرد و حزب مردمي نيز توانست ۵۶ كرسي مجلس سنا را از آن خود كند.

پيشتازي حزب زلسنكي در انتخابات اوكراين

حزب رييس‌جمهوري تازه‌كار اوكراين با وعده‌هاي سركوب فساد، بهبود اقتصاد و پايان درگيري با جدايي‌طلبان روس‌گرا توانست به پيروزي قاطعي در انتخابات پارلماني زودهنگام اوكراين برسد. به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه خبري بلومبرگ، حزب ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهوري اوكراين خشم مردمي از فقدان پيشرفت در كشوري كه مقام‌هاي فاسد در نهادهاي دولتي آن جولان مي‌دهند، هدايت كرد. براساس نتايج تقريبا نهايي كه دوشنبه منتشر شد، حزب او موسوم به «خدمتگزار مردم» براي اولين بار در تاريخ اوكراين اكثريت پارلماني كامل را به دست آورد. زلنسكي پيش از به قدرت رسيدن در انتخابات رياست‌جمهوري ماه آوريل هيچ تجربه‌اي در عرصه سياست نداشت. از آن زمان، حمايت حزبش 3 ‌برابر شده است، آن هم با وعده‌هايي مبني بر حذف تشكيلات سياسي‌ كه نتوانسته پيشرفت را در اين كشور ۴۲ ميليوني از زمان عزل رهبر حامي كرملين در 5 سال پيش عملي كند. اين رييس كشور ۴۱ ساله اوكراين پس از اعلام پيروزي گفت: اوكرايني‌ها را نااميد نمي‌كنيم. براي ما مهم‌ترين مسائل خاتمه جنگ، بازگشت زندانيان و پيروزي در نبرد عليه فساد است. كميسيون انتخاباتي اوكراين با شمارش ۸۹ درصد از آراء اعلام كرد، حزب خدمتگزار مردم از ليست‌هاي حزبي ۴۳ درصد راي به دست آورد كه اين به معناي نيمي از كرسي‌ها در پارلمان اوكراين با ۴۵۰ كرسي است. علاوه بر اين حزب زلنسكي دست‌كم ۱۱۰ حكم انفرادي در رقابت‌ حوزه‌هاي انتخابيه به دست آورد تا اكثريتي با دست‌كم ۲۲۶ كرسي را در پارلمان تضمين كند.

صادرات كلان اسلحه بريتانيايي به عربستان بعد از قتل خاشقجي

روزنامه «اينديپندنت» در گزارشي نوشت كابينه انگليس طي 6 ماه گذشته، درست از زمان قتل وحشيانه «جمال خاشقجي» روزنامه‌نگار سعودي در سفارت اين كشور در استانبول بيش از ۶۵۰ ميليون پوند مجوز فروش سلاح به عربستان سعودي صادر كرده‌اند. اين روزنامه در ادامه نوشت: منتقدان دولت لندن مي‌گويند كه با وجود محكوميت شديد قتل خاشقجي از سوي «جرمي هانت» وزير خارجه انگليس، دولت اين كشور تجارت با رژيم سعودي را خيلي عادي مثل سابق ادامه داده است. براساس آمارهاي تحليلي «كمپين مخالفت با تجارت اسلحه» (CAAT) انگليس مجوز فروش 648 ميليون پوند سلاح به پادشاهي سعودي را بين ماه‌هاي اكتبر 2018 تا مارس 2019 صادر كرده است. از اين ميزان 551 ميليون پوند آن مربوط به فروش بمب، موشك، راكت‌ها، اژدرها و ديگر مواد منفجره و مهمات است. 9.2 ميليون پوند آن نيز مجوز فروش قايق‌هايي است كه براي استفاده نظامي و ديگر تجهيزات نيروي ويژه دريايي است. اين آمارها در حالي منتشر شده است كه اخيرا نيز منتقدان، دولت انگليس را به خاطر دعوت از عربستان سعودي براي حضور در نمايشگاه تسليحاتي لندن كه اواخر سال جاري ميلادي برگزار مي‌شود مورد هجمه و سرزنش قرار داده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون