• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4423 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳ مرداد

چه كساني در پست‌هاي كليدي كابينه جديد بريتانيا قرار خواهند گرفت

تيم برگزيتي جانسون

ميثم سليماني

 

 

بوريس جانسون روز چهارشنبه به طور رسمي كار خود را به عنوان نخست‌وزير بريتانيا آغاز كرد. نخستين چالش او تعيين كابينه جديد اين كشور است كه تا زمان تنظيم اين گزارش هنوز مشخص نشده است. به طور معمول نخست‌وزير پس از 24 ساعت كابينه خود را تعيين مي‌كند و به نظر مي‌رسد، بوريس جانسون كابينه‌اي را قصد دارد بر راس كار قرار دهد كه احتمالا تمركز زيادي روي بحث برگزيت خواهد داشت.

تصميم‌گيري در اين مسير سخت است چراكه دولت بايد يك تفاوت با دوره ترزا مي ‌داشته باشد. گمانه‌زني‌ها حاكي از آن است كه ميزان زنان كابينه بيش از دوره ترزا مي‌ خواهد بود. اما او يك وظيفه مهم نيز دارد. نخست اينكه بايد برخي از اعضاي كابينه را حفظ و برخي اعضا را نيز ارتقا دهد و برخي از حاميان خود در خارج از دولت را وارد كابينه كند. چراكه احتمالا بايد بدهي خود به حاميان روزهاي انتخابات را تسويه كند و از طرفي بايد تيمي سر كار باشد تا از رويكرد او به خصوص در موضوع برگزيت حمايت كند.

اما نبايد ناديده گرفت كه بوريس جانسون تيم اطرافيان و نزديكان هم دارد. ادوارد ليستر هميشه در كنار بوريس جانسون از زمان شهرداري لندن به عنوان رييس كاركنان دفتر، او را رهبري كرده است. چراكه بوريس جانسون بر اين عقيده است كه او بايد رييس باشد نه يك مدير اجرايي از همين رو يك مدير اجرايي قوي را سر كار مي‌گذارد تا اداره امور را در كنترل و اختيار داشته باشد.

اما اگر بخواهيم تغييرات را مورد بررسي قرار دهيم يكي از كليدي‌ترين پست‌هاي كابينه بريتانيا مربوط به خزانه‌دار كل يا وزير دارايي است چراكه عملا كنترل مسائل مالي كشور كاملا در اختيار اين فرد قرار خواهد گرفت. فيليپ هاموند اين سمت را در دولت ترزا مي ‌در اختيار داشت. اما عنوان كرده بود در صورت پيروزي جانسون از اين سمت استعفا خواهد داد كه با پايان كار ترزا مي ‌در روز گذشته هاموند نيز از سمت خود كناره‌گيري كرد. گفته مي‌شود، ساجد جاويد كه علاقه زيادي براي تصدي اين پست داشت بناست در اين سمت قرار گيرد. جاويد در حال حاضر وزير كشور بريتانياست و با روي كار آمدن جانسون پست خود را ترك مي‌كند. به نوشته سان جاويد از بوريس جانسون حمايت كرد تا شانس او براي تصدي نخست‌وزيري را تقويت كند و به نظر مي‌رسد براي تصدي اين پست نيز از پيش‌تر با جانسون به توافق رسيده بود. اما جايگاه مهم ديگر مربوط به وزارت كشور بريتانياست. چراكه افراد در اين پست معمولا از شانس بالايي براي تصدي پست نخست‌وزيري و رهبري حزب در آينده برخوردار خواهند بود، بيشتر شناخته مي‌شوند و اقدامات آنها نيز بيشتر ديده مي‌شود و دستگاه‌هاي زيادي زير نظر وزير كشور فعاليت مي‌كنند. اكنون دو گزينه اصلي براي تصدي اين سمت مطرح است كه يكي پريتي پاتل و ديگري نيكي مورگان است. طبق برآوردها فرض بر اين است كه آقاي جاويد جابه‌جا مي‌شود. از همين رو وزارت كشور خالي مي‌شود. خانم پاتل اصلي‌ترين گزينه براي اين سمت است. او كه پيش‌تر در سمت وزير سرمايه‌گذاري خارجي بريتانيا فعاليت مي‌كرد به دليل شركت در يك نشست در سرزمين‌هاي اشغالي بدون هماهنگي دولت، ترزا مي ‌او را از سمت خود بركنار كرد. حالا او به طور قطعي به كابينه بازمي‌گردد اما اين‌ بار با ارتقاي مقام كه احتمالا رسيدن به پست وزارت كشور خواهد بود.

البته نام نيكي مورگان نيز براي تصدي اين سمت مطرح است. او كه در دولت كامرون، وزير آموزش و پرورش همچنين وزير زنان بود در دولت ترزا مي ‌كنار گذاشته شد. او هم يكي از گزينه‌هاي تصدي وزارت كشور است.

پس از وزارت كشور، اصلي‌ترين پست در كابينه مربوط به وزارت خارجه است. هر چند گفته مي‌شد اين احتمال وجود دارد كه بوريس جانسون براي نمايش قدرت و اتحاد، هانت را در پست وزارت امور خارجه ابقا كند اما گفته مي‌شود، بوريس جانسون به او پيشنهاد پست وزارت دفاع را داده و او نپذيرفته است. هانت به نظر مي‌رسيد بدون تمايل نبود كه در كنار جانسون در وزارت خارجه به كار خود ادامه دهد اما واقعيت آن است كه جانسون با هانت در وزارت امورخارجه و احتمالا رويكردي كه او در زمينه برگزيت مي‌خواهد، همخواني ندارد. از همين رو خبرگزاري اسكاي عنوان كرد كه به احتمال زياد هانت كابينه را ترك خواهد كرد چراكه جانسون به جاي پيشنهاد ماندن در وزارت خارجه، وزارت دفاع را به جرمي هانت پيشنهاد داده كه او آن را نپذيرفته و تصميم به ترك دولت گرفته است. به نوشته سان، هانت عقيده داشت كه بايد در پست فعلي خود باقي بماند هر چند كه رويكرد تهاجمي عليه بوريس جانسون داشته است. اما گزينه اصلي كه براي جايگزيني هانت در نظر گرفته شده پني موردانت، وزير دفاع فعلي بريتانياست و اكنون اين موضوع به ‌شدت تقويت شده است. هر چند هنوز وضعيت هانت مشخص نيست چراكه گفته مي‌شد، بناست جاي اين دو در كابينه تغيير كند. اما گفته مي‌شود كه جرمي هانت اين جابه‌جايي را تنزل مقام دانسته و به همين دليل آن را نپذيرفته است. حال بايد ديد اگر هانت اين جابه‌جايي را قبول نكند آيا فرد ديگري را در سمت وزارت خارجه معرفي مي‌كند يا اينكه بايد براي تصدي پست وزارت دفاع فكر ديگري كند. اما گفته مي‌شود خانم موردانت علاقه زيادي دارد كه در سمت وزارت خارجه قرار بگيرد و جانسون نيز تمايل خود نسبت به اين موضوع را نشان داده است. اما بحث وزارت برگزيت نيز خود يكي از چالش‌‌برانگيز‌ترين پست‌هاي احتمالي خواهد بود. جفري كاكس اصلي‌ترين گزينه براي تصدي اين سمت است. او يك نماينده و حقوقدان سطح بالاست كه حمايت جدي از خروج داشته باشد. اما گزينه ديگر تصدي اين سمت استيو باركلي، وزير برگزيت فعلي بريتانياست و يكي از نخستين وزراي كابينه بود كه بوريس جانسون را تاييد و اعلام كرد كه مي‌تواند به او كمك كند تا در سمت نخست‌وزيري قرار گيرد. حال بايد ديد، جانسون آيا بناست براي اين كار باركلي پاداشي در نظر بگيرد يا نه. اما هر كسي در اين سمت قرار گيرد، بوريس جانسون احتمالا از او مي‌خواهد به جاي مذاكره با بروكسل يك طرح معامله ممكن از سمت انگليس را طراحي كنند تا به اروپا ارايه دهند و بنا نيست مذاكره‌اي روي طرح قبلي صورت گيرد و احتمالا واكنش اروپا نسبت به چنين اقدامي منفي خواهد بود. مشله بارني، نماينده اتحاديه اروپا در مذاكرات برگزيت روز گذشته عنوان كرد، بوريس جانسون بايد روشن و مشخص بيان كند كه مذاكره مي‌خواهد يا نه. اين افراد اصلي‌ترين و كليدي‌ترين گزينه‌هاي وزارتخانه‌هاي بريتانيا هستند كه بايد منتظر نظر نهايي بوريس جانسون بود. كابينه او قطعا با رويكردي متفاوت نسبت به برگزيت فعاليت خواهد كرد و احتمالا نيز خود را آماده يك رويارويي و همچنين برگزاري يك انتخابات زودهنگام مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون