• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4424 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۵ مرداد

برخيز و اول بكش (241) فصل بيست و سوم

انتقام از مغنيه – سايه به سايه به دنبال عماد مغنيه

نويسنده: رونن برگمن / ترجمه: منصور بيطرف

اسراييلي‌ها اين قابليت‌هاي قابل توجه كه به گفته يك مامور عملياتي آمان «بهتر از اكثر آنچه كه ما از سازمان‌هاي فلسطيني ديده بوديم» را گرفتند كه اول و آخرش از ذهن عماد مغنيه بيرون مي‌آمد.

مقابله به مثل براي اسراييلي در دو مرحله صورت مي‌گرفت. اول، موساد برادر ديگر مغنيه، فواد، را مي‌كشت. سپس ماموران عملياتي در مراسم تشييع جنازه فواد منتظر مغنيه مي‌ماندند و يا او را مي‌كشتند يا آنكه حداقل عمليات تعقيب و مراقبت را عليه او شروع مي‌كردند كه در نهايت منجر به ترورش مي‌شد. فواد مجبور به مردن بود چون اسراييلي‌ها كوچك‌ترين ايده‌اي از اينكه چگونه مغنيه را كه از او چيزي بيش از يك عكس محو در فايل‌هاي‌شان نبود، نداشتند.

هرچند كه قيصريه، نتوانسته بود كار را به شيوه خودش در بيروت تمام كند. بنابراين ماموران محلي را بايد استخدام مي‌كردند و آنها در نهايت يك فلسطيني جوان به نام احمد الهالك را كه توسط اسراييلي‌ها در جنگ سال 1982 لبنان زنداني شده بود به استخدام بخش تلاقي موساد درآوردند. هالك چيزي مثل گردن كلفت بود هيچ ايدئولوژي جز پول نداشت. او با كالاهاي قاچاق سروكار داشت و از مجالس عياشي هم محافظت مي‌كرد؛ بنابراين او به نواحي كثيف كه مطلوب موساد هم بود دسترسي داشت. او تا سال 1994 يكي از ماموران كليدي بخش تلاقي موساد در شهر بود و طبق دستورات افسر پرونده‌اش كه او را گاه به گاه در قبرس مي‌ديد، عمل مي‌كرد. هالك يك زمينه‌اي پيدا كرد تا براي يك ديدار به ظاهر تصادفي به مغازه سخت‌افزارفروشي فواد در بخش شيعه نشين السفير برود و طي چند ماه بعد با او رفيق شد.

در 21 دسامبر سال 1994، چند دقيقه قبل از ساعت 5 بعدازظهر هالك و همسرش خودروي‌شان را در خارج از مغازه فواد پارك كردند . هالك داخل مغازه رفت تا مطمئن شود فواد هست، با او گپ مختصري درباره بدهي او كه او براي مالك مغازه بالا آورده زد و خارج شد. همسرش به سرعت از خودرو خارج شد و اين دو زوج قدم زنان رفتند. وقتي آنها حدود يكصد يارد از مغازه دور شدند هالك برگشت و به مغازه و خودرويي كه در خارج از مغازه پارك شده بود نگاه كرد و دستش را در داخل جيبش برد . 50 كيلوگرم مواد منفجره در صندوق عقب ماشين منفجر شد و مغازه فواد را خراب كرد، او و سه عابرپياده كشته شدند و 15 نفر ديگر به‌شدت مجروح شدند.

در بيانيه‌اي كه توسط حزب‌الله بعد از اين بمب‌گذاري صادر شد آمده بود: «شكي در هويت دست جنايتكاري كه اين جنايت را عليه شهروندان در منطقه خريد السفير در بيروت انجام داده نيست. امروز بعد از تهديدهاي مكرر، دشمن صهيونيست و آژانس خرابكارش يك جنايت پست عليه تعدادي از مردمي كه در آنجا در حال خريد بودند انجام دادند.»

توضيح: استفاده از واژه تروريست‌هاي فلسطيني براي حفظ امانت در ترجمه است

نه اعتقاد مترجم و روزنامه

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون