• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4424 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۵ مرداد

ارسال فيلم به «مسيح علي‌نژاد» جرم است

دبير ستاد امر به معروف و نهي از منكر، فيلم گرفتن از آمران به معروف و ارسال آن براي مسيح علي‌نژاد را نوعي عمل مجرمانه دانست. جليل محبي، در صفحه شخصي خود در شبكه اجتماعي توييتر كه بعد از اعتراضات به نتايج انتخابات رياست‌جمهوري سال 88 فيلتر است و به گفته برخي مقامات مسوول در جمهوري اسلامي استفاده از فيلترشكن براي دسترسي به آن نوعي عمل مجرمانه و در راستاي دور زدن قانون محسوب مي‌شود، در پاسخ به شخصي كه براي آمران به معروف از ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر انتظار پشتيباني داشت، ارسال فيلم براي مسيح علي‌نژاد را عملي مجرمانه معرفي كرد و نوشت: «ارسال فيلم آمر به معروف و اذيت‌هاي بعدي آن جرم است. از آقاي بي‌طرفان حمايت حقوقي از جمله معرفي وكيل و تنظيم شكايت‌نامه و پيگيري‌هاي ديگر خواهيم كرد.»

او در ادامه براي مستندسازي اظهاراتش به قانون تعزيرات اشاره كرده و آورده است: «ارسال فيلم براي مسيح علي‌نژاد مصداق ماده ۵۰۸ قانون تعزيرات است و مي‌تواند حبس طولاني‌مدت داشته باشد». در متن ماده 508 كتاب پنجم (قانون تعزيرات) قانون مجازات اسلامي آمده است: «هر كس يا گروهي با دول خارجي متخاصم به هر نحو عليه جمهوري اسلامي ايران همكاري كند، در صورتي‌كه محارب شناخته نشود ‌به يك تا ده سال حبس محكوم مي‌شود».

اين اظهارات در حالي است كه براساس اظهارات حقوقدانان سرشناس درباره اين ماده و در نظرگيري استدلال‌هاي حقوقي و فراحقوقي پيرامون اين ماده به ويژه با عنايت به صلاحيت انحصاري قوه مجريه در تنظيم روابط خارجي به نظر مي‌رسد براي اعمال مقررات ماده 508 قانون تعزيران يا هر مقرره ديگري كه وصفي براي دولت‌هاي خارجي را به عنوان يكي از شرايط وقوع جرم مقرر كرده است؛ موضوع بايد از قوه مجريه (مشخصا وزارت امور خارجه يا شوراي عالي امنيت ملي) استعلام شود و تعيين مصداق «دولت متخاصم» خارج از صلاحيت قوه‌قضاييه و در صلاحيت قوه‌مجريه است. در غيراين‌صورت، مداخله قاضي در قوه مجريه محرز و راي فاقد اعتبار قانوني خواهد بود. نكته مهم اينكه فهرست «دول متخاصم» مذكور در اين ماده قانون براساس گفته‌هاي حقوقدانان بايد قبلا به اطلاع عموم جامعه رسيده باشد در حالي كه تاكنون اين اتفاق رخ‌نداده و بعيد است نام مسيح علي‌نژاد در آن جاي گرفته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون