• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4430 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۲ مرداد

رييس‌جمهور:

اقدامات‌دشمنان بيانگرعظمت و عزتِ ايران است

رييس‌جمهور ساخت نيروگاه هريس طي چند سال اخير توسط مهندسان ايراني را مايه مباهات دانست و با تاكيد بر اينكه در شرايط فشار و تحريم دشمن، افتتاح پروژه‌هاي بزرگ پرمعنا و غرورانگيزتر است، گفت: اينكه طي يك روز در استان آذربايجان شرقي ۶ هزار ميليارد تومان طرح آب و برق افتتاح مي‌شود؛ نشان اميد يك ملت است. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري، حجت‌الاسلام حسن روحاني روز پنجشنبه در مراسم افتتاح بخش گاز نيروگاه سيكل تركيبي هريس گفت: امروز قدم ديگري براي رشد اقتصادي كشور بر مي‌داريم و توليد برق از ۶۲ هزار مگاوات در سال ۹۲، به ۸۱ هزار و ۷۰۰ مگاوات در حال حاضر رسيده است.

رييس‌جمهور افتتاح طرح‌هاي بزرگ صنعتي و زيربنايي در كشور را در شرايط تحريم و فشار همه‌جانبه دشمن حائز اهميت و بسيار افتخارآميز توصيف كرد و گفت: دشمنان ملت ايران كه در يكسال و چند ماه گذشته ادعا مي‌كردند قادرند نظام جمهوري اسلامي ايران را سرنگون كنند، امروز به واسطه ايستادگي ملت ايران و قرار گرفتن كشورمان در مسير پيشرفت و توسعه، به اقدامات كودكانه‌اي مانند تحريم وزير امور خارجه كشورمان متوسل شدند. رييس‌جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به استيصال بدخواهان در مواجهه با ملت و دولت ايران، اظهار داشت: دشمنان در حدود يكسال پيش ادعا مي‌كردند كه قادرند نظام جمهوري اسلامي ايران را تغيير دهند يعني استقلال كشورمان را بشكنند و آينده ملت ايران را در مشت خود بگيرند، اما غافل بودند كه ملت ايران در همه مقاطع و صحنه‌ها در برابر دشمن موفق و پيروز بوده است. روحاني خاطرنشان كرد: آنان مي‌گويند كه ايراني‌ها هميشه در مذاكرات پيروز بودند اما در جنگ ناموفق هستند. البته اينكه نصف حقيقت را يك بدخواهي قبول كند باز هم غنيمت است. ضمن اينكه ملت ايران نيز كه در طول تاريخ اهل دفاع بوده هميشه در اين حوزه نيز موفق و پيروز بوده است و همه توان خود را براي دفاع از كشور خود به‌كار گرفته است. رييس‌جمهور اضافه كرد: ملت ايران عزيزترين سرمايه‌هاي خود يعني فرزندان‌شان را براي دفاع از كشور تقديم كردند و اگر امروز هم نياز باشد از اين كار دريغ نمي‌كنند. روحاني با بيان اينكه دشمنان پس از گذشت يكسال و چند ماه از اعمال شديدترين فشار و تحريم عليه ملت ايران به كارهاي كودكانه متوسط شده‌اند، گفت: دشمن هر روز ادعا مي‌كند كه مي‌خواهد با ايران مذاكره كند و براي مذاكره با دولت ايران هيچ پيش‌شرطي ندارد اما ازسوي ديگر وزير خارجه كشورمان را تحريم مي‌كند. اينگونه اقدامات آنان به معناي آن است كه دشمنان ما آن‌چنان عاجز شده‌اند كه فرصت خردورزي و تعقل را از دست داده‌اند. چه‌كسي است كه نداند راه مذاكره از طريق وزارت خارجه است و رييس اين وزارتخانه شخص وزير خارجه است. رييس‌جمهور با بيان اينكه دولتي كه معتقد است در سطح جهاني مقتدر بوده و ابرقدرت است از مصاحبه وزير خارجه كشورمان مي‌ترسد، گفت: اقدام كودكانه آنها به روشني نشان مي‌دهد كه تمام اركان كاخ سفيد از منطق و سخن يك انسان دانشمند و ديپلمات آگاه به لرزه در‌آمده است. آنها با ابراز عصبانيت از مصاحبه دكتر ظريف، مصاحبه وي را موجب انحراف افكار عمومي كشورشان دانسته و ادعا مي‌كنند كه اين مصاحبه افكار عمومي آنها را منحرف مي‌كند و با واقعيت منطبق نيست. كاخ قدرت‌شان درحالي كه ادعاي آزادي بيان و دموكراسي دارند از منطق يك عالم مقتدر ايراني به لرزه درآمده است. روحاني خاطرنشان كرد: آنان در اقدامي بسيار كودكانه از يك طرف براي مذاكره اعلام آمادگي مي‌كنند و از طرف ديگر وزير خارجه كشورمان را تحريم مي‌كنند و اينگونه اقدامات آنها بيانگر عظمت و عزت دولت و ملت ايران است. رييس‌جمهور با تأكيد بر اينكه با يك ملت مقتدر و منسجم مواجه هستند، اظهار داشت: قدرت رييس‌جمهور و وزير خارجه و حتي مقام معظم رهبري از ملت بزرگ ايران است و اين ملت فداكار، منسجم، يكپارچه و بانشاط است كه توان عظيمي را در برابر بدخواهان به وجود آورده است. روحاني افزود: امريكا تصور نمي‌كرد كه بعد از گذشت حدود ۱۵ ماه از اعمال تحريم‌هاي گسترده هر روز طرح‌ها و پروژه‌هاي بزرگي در ايران به افتتاح برسد.

 

درخواست روحاني از رهبري براي اختيار مذاكره

حجت‌الاسلام حسن روحاني عصر پنجشنبه نيز در جلسه شوراي اداري استان آذربايجان شرقي حاضر شد و در بخشي از سخنانش، اظهار داشت: از آغاز دولت يازدهم شعار ما اين بود كه ايراني‌ها و مردم ايران تنها در دفاع مقدس پيروز ميدان نيستند، بلكه در ساير زمينه‌ها هم چنانچه وارد شوند، مي‌توانند پيروز ميدان شوند. روحاني در ادامه خاطرنشان كرد: در آن دوران صراحتاً اعلام كردم كه ديپلمات‌هاي ما قادرند كه مشكلات پيچيده و بزرگ سياسي را حل و فصل كنند و انسان‌هاي شايسته‌اي داريم كه مي‌توانند در برابر كشورهاي بزرگ سخن گفته و با منطق، حق ملت ايران را به كرسي بنشانند. او با اشاره به آغاز روند مذاكرات هسته‌اي كشورمان، اظهار داشت: در مرحله اول آغاز مذاكره درباره مسائل هسته‌اي و در يك مقطعي از مقام معظم رهبري درخواست كردم كه همه اختيارات در اين زمينه را به بنده واگذار كند و ايشان آن را پذيرفتند و توانستيم در ظرف كمتر از 100 روز در مذاكرات ژنو به پيروزي بزرگ رسيده و توافق موقت ژنو حاصل گرديد. در اين توافق همه قدرت‌هاي بزرگ، توان هسته‌اي كشورمان را قبول كرده و اعلام كردند كه همه مسائل بايد از طريق مذاكره حل و فصل شود. بر اساس اين توافق و از آن تاريخ هر ماه حدود 700 ميليون دلار از دارايي‌هاي كشورمان آزاد مي‌شد. روحاني خاطرنشان كرد: در روند آغاز توافقات نهايي نيز به مقام معظم رهبري پيشنهاد كردم كه در اين موضوع همه اختيارات را به بنده واگذار كند، اما ايشان فرمودند كه اين را به مصلحت شما نمي‌دانم و مسووليت سنگيني است و چه بسا عده‌اي در گوشه و كنار وجود داشته باشند كه نسبت به آن ايراد و اشكال داشته باشند، لذا بگذاريد تا كليت نظام نسبت به اين موضوع تصميم بگيرد.

 

موافقت كليت نظام با برجام

روحاني تصريح كرد: با گذشت زمان اينكه رهنمودها، نصيحت‌ها و توصيه‌هاي رهبر معظم انقلاب حساب‌شده، دقيق و در چارچوب منافع و وحدت ملي بوده، بيشتر روشن شده است و ما توافقي را قبول كرديم كه آن را مجلس شوراي اسلامي، شوراي عالي امنيت ملي، شوراي نگهبان و رهبري قبول كردند، يعني همه نظام آن را پذيرفته است. رييس‌جمهور اضافه كرد: در شوراي عالي امنيت ملي، طي 7 جلسه فوق‌العاده تمام جزييات توافق مورد بحث و بررسي قرار گرفت، لذا لازم بود كه در اين كار تاريخي همه مردم و نمايندگان مجلس بار مسووليت را بر دوش بگيرند.

روحاني با اشاره به اينكه برجام در 23 تيرماه سال 94 به امضا رسيده و در دي‌ماه همان سال، اجرايي و عملياتي گرديد، اظهار داشت: بعد از اجرايي شدن برجام شاهد تحول بزرگي در عرصه‌هاي مختلف به ويژه در سطح جهاني از لحاظ سياسي بوديم و به واسطه آن مشخص گرديد همه ادعاهايي كه عليه ملت ايران مبني بر اينكه به قوانين و مقررات بين‌المللي اهميتي نمي‌دهد، اتهاماتي دروغ و ناروا است. رييس‌جمهور با تأكيد بر اينكه نبايد در دنيا ايران‌هراسي وجود داشته باشد، گفت: دنيا بايد بداند كه ملت ايران، ملت بزرگ و قابل احترامي است. در همين راستا پيشنهاد جهاني عاري از خشونت و افراط‌گرايي را در سازمان ملل مطرح كردم كه به اتفاق آرا به نام ايران به تصويب رسيد و معلوم شد كه ايران به دنبال خشونت نيست بلكه پيشتاز امنيت جهاني و مبارزه با افراط‌گرايي است. روحاني گفت: ايران تنها كشوري در دنيا است كه شوراي امنيت سازمان ملل در قطعنامه 2231 اعلام كرده كه حق غني‌سازي دارد.

روحاني با اشاره به اينكه برجام امروز هم از لحاظ سياسي، حقوقي و حتي اقتصادي بسيار حائز اهميت است، گفت: براساس توافق برجام در چند سال آينده محدوديت‌هاي دو منظوره نيز برداشته مي‌شود، اما در عين حال با خروج غيرقانوني امريكا از برجام فشار زيادي بر كشورمان وارد شده است چرا كه امريكايي‌ها كاري كردند كه ريسك سرمايه‌گذاري براي شركت‌ها بالا باشد و از آنجايي كه دنياي تجارت زياد ريسك‌پذير نيست لذا فعاليت‌ و سرمايه‌گذاري خارجي در ايران نيز محدود شده است. رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: وقتي مشاهده كرديم كه كشورهاي ديگر آمادگي ندارند كه ريسك‌هاي بالا را براي سرمايه‌گذاري در ايران بپذيرند طبيعتا چند راه پيش رو داشتيم. يكي از آنها اين بود كه مذاكره كرده و به توافق برسيم و براساس آن با كشورهاي مختلف مكاتبه كرديم و آنها قول‌ها و وعده‌هايي دادند، اما در مقام عمل ناتوان بودند لذا در چنين شرايطي اقداماتي را آغاز كرديم و به دنيا گفتيم كه اگر نتوانيم از فوايد اين توافق استفاده كنيم، ما هم تعهدات خود را قدم به قدم كاهش مي‌دهيم. روحاني گفت: كاهش تعهدات براي اين است كه دنيا بداند دست ما هم بسته نيست و اگر آنها به تعهدات خود عمل نكنند راهكارهاي فراواني پيش روي ما قرار دارد و مي‌توانيم از اقتصاد و كشور خودمان دفاع كنيم.

رييس‌جمهور افزود: تاكنون كاهش تعهدات در دو مرحله انجام شده و در هر مرحله دو تعهد را كنار گذاشتيم، البته همزمان مشغول مذاكره و گفت‌وگو هستيم، اما در عين حال بر مبناي اينكه به نتيجه نمي‌رسيم، عملكردها و برنامه‌هاي مديريتي خود را پيش مي‌بريم و بودجه و قيمت دلار بر اين مبنا تنظيم مي‌شود. روحاني افزود: مي‌توانيم قيمت دلار را پايين‌تر بياوريم، اما بر مبناي احتياط نسبت به آينده است كه گام برمي‌داريم. روحاني در پايان با تأكيد بر اينكه اگر همه در كنار هم قرار بگيريم، از مشكلات عبور خواهيم كرد، گفت: دشمنان در مقابل اراده خداوند عددي نيستند و همه سربازان زمين و آسمان در اختيار خداوند است، اگر براي نصرت الهي راستي، اخلاص و صداقت را در پيش بگيريم و ايستادگي كنيم، خداوند ما را پيروز مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون