• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4430 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۲ مرداد

خبر

توقف صادرات شركت‌هاي تسليحاتي ايتاليا به عربستان سعودي

شعبه شركت اسلحه‌سازي «راين متال» در رم ايتاليا (Rwm Italia S.p.A) اعلام كرد كه صادرات سلاح به عربستان سعودي و امارات متحده عربي را به دليل استفاده از آن در جنگ يمن به مدت 18 ماه متوقف كرده است. به گزارش روز جمعه تارنماي خبري ايتاليايي ايل مانيفستو، شركت بزرگ اسلحه‌سازي «راين متال» آلمان در شهر دوسلدورف ايالت نوردراين-وستفالن واقع شده است. شعبه ايتاليايي اين شركت (مستقر در رم) در زمينه توليد كلاهك‌هاي تسليحات موشكي با كاليبر متوسط و بزرگ فعاليت دارد. اين بخش از شركت راين متال اعلام كرد كه با ارسال نامه‌اي به كارخانه‌ها و توليدكنندگان داخلي در ايتاليا، تصميم خود در ارتباط با متوقف كردن صادرات سلاح و مهمات از جمله جنگ‌افزارهاي مورد استفاده در حملات هوايي به عربستان سعودي و امارات متحده را اعلام كرده است. اين شركت همچنين اعلام كرد تمام مجوزهاي مربوط به صادرات قطعات موشكي به عربستان و امارات را به مدت 18 ماه به حالت تعليق درآورده است. پارلمان ايتاليا در ژوئن امسال (تير 1397) لايحه ممانعت صادرات اسلحه به عربستان سعودي و امارات را از بيم استفاده از اين سلاح‌ها در يمن تصويب كرد. همچنين دولت آلمان پيش‌تر در فروردين ماه امسال اعلام كرد كه ممنوعيت صادرات سلاح به عربستان سعودي را به مدت 6 ماه ديگر تمديد مي‌كند.

 

جزييات توافق احتمالي طالبان با امريكا

طالبان متعهد شده در برابر خروج شش هزار نيروي امريكايي از افغانستان، با اعضاي گروه تروريستي القاعده قطع همكاري كند. به گزارش ايلنا به نقل از واشنگتن پست، ايالات متحده امريكا در پي توافق اوليه با طالبان، هزاران نيروي نظامي خود را از اين كشور خارج خواهد كرد. امريكا در پي اين توافق با طالبان قصد دارد نيروهاي خود را از ۱۴ هزار نفر تا تعداد هشت تا ۹ هزار نفر كاهش دهد. طالبان نيز متعهد شده در برابر خروج شش هزار نيروي امريكايي از افغانستان، با اعضاي گروه تروريستي القاعده قطع همكاري كند. «زلماي خليلزاد» ديپلمات افغان- امريكايي كه نمايندگي امريكا در اين گفت‌وگو‌ها را به عهده داشت اظهار اميدواري كرده است كه پيش از انتخابات رياست‌جمهوري در افغانستان اين توافق عملياتي شود. با اين وجود طالبان مشتاق است آن را تا پس از انتخابات به تعويق بيندازد.

 

جزييات حمله بي‌سابقه انصارالله به شرقي‌ترين نقطه عربستان

سخنگوي نيروهاي مسلح يمن جزييات حملات موشكي به مواضع ائتلاف سعودي در خاك عربستان و جنوب يمن را توضيح داد. سرتيپ «يحيي سريع» سخنگوي نيروهاي مسلح يمن در يك كنفرانس خبري جزييات حمله موشكي به پايگاه منطقه «الدمام» عربستان و همچنين پايگاه نيروهاي دولت مستعفي در جنوب يمن را توضيح داد. به نوشته پايگاه خبري شبكه المسيره، او در ابتدا هر دو حمله را استثنايي توصيف كرد و گفت كه نيروي پهپادي و يگان موشكي يك عمليات مشترك در پايگاه مزدوران در استان «عدن» انجام دادند كه ده‌ها كشته از ائتلاف سعودي بر جاي گذاشت. او اين عمليات را كه ۴۹ كشته در پي داشت پيش‌دستانه دانست و گفت كه اين حمله پس از رصد اطلاعاتي دقيق و همكاري با برخي طرف‌ها در استان عدن صورت گرفت و تاثير بالايي در ناكامي ائتلاف سعودي براي بازآرايي نيروهاي خود در ميادين نبرد بر جاي گذاشت. سخنگوي نيروهاي مسلح يمن در ادامه به حمله موشكي بامداد پنجشنبه گذشته به يك پايگاه نظامي در منطقه «الدمام» عربستان اشاره كرد و گفت كه اين حمله به وسيله موشك بالستيك «بركان ۳» كه از نسل سوم موشك‌هاي دوربرد بركان محسوب مي‌شود صورت گرفت. به گفته او اين موشك مي‌تواند اهداف را در طول و عرض جغرافيايي كشورهاي متجاوز به يمن منهدم كند. «يحيي سريع» همچنين گفت كه موشك بالستيك «بركان ۳» پيش از اين آزمايش‌هاي موفقيت‌آميز و روند ارتقاي فني براي عبور از سامانه‌هاي پدافندي دشمن را گذرانده است. او تاكيد كرد كه اين موشك ساخته يمني‌هاست و با تكنولوژي‌هاي به‌روز توسعه يافته است و روي سكوهاي پرتاب ثابت و متحرك نصب مي‌شود.

 

ژاپن و اسپانيا درخواست امريكا را براي ائتلاف خليج فارس رد كردند

روزنامه مانيچي ژاپن روز جمعه نوشت اين كشور كشتي‌هاي جنگي را براي پيوستن به نيروي دريايي به رهبري ايالات متحده براي محافظت از نفتكش‌هاي موجود در تنگه هرمز اعزام نخواهد كرد. به گزارش ايرنا، روزنامه مانيچي به نقل از منابع دولت توكيو نوشت: ژاپن كشتي‌هاي نظامي به منطقه خليج فارس براي پيوستن به ائتلاف امريكا اعزام نمي‌كند اما احتمال ارسال هواپيماهاي گشت دريايي به اين منطقه وجود دارد. روزنامه ژاپني با تكذيب پيوستن توكيو به ائتلاف دريايي امريكا در خليج فارس نوشت: اما ممكن است ژاپن براي حفاظت از كشتي‌هاي نفتي خود در آبراه‌هاي مهم جهان، كشتي‌هاي نظامي به طور مستقل اعزام كند. «يوشيهيدا سوگا» سخنگوي ارشد دولت ژاپن در همين مورد گفت: ما از نزديك وضعيت را تحت نظر داريم و ضمن همكاري نزديك با ايالات متحده و ساير كشورها، به جمع‌آوري اطلاعات ادامه مي‌دهيم.به گزارش فارس، منابع ديپلماتيك در دولت اسپانيا مي‌گويند كه مادريد رسما درخواست ايالات متحده براي مشاركت در طرح ائتلاف دريايي در تنگه هرمز براي اسكورت كشتي‌هاي تجاري و نفتكش‌ها را رد كرده است. روزنامه اسپانيايي «اِل‌كانفيدنسيال» ضمن اعلام اين خبر، به نقل از منابعي در دولت اسپانيا كه خواستند نام‌شان فاش نشود، نوشت مادريد درخواست رسمي از سوي ايالات متحده براي مشاركت در طرح ائتلاف دريايي در آب‌هاي جنوب ايران دريافت كرده اما آن نپذيرفته است. اين منابع ديپلماتيك با بيان اينكه مادريد نيز همانند برلين درخواست واشنگتن را رد كرده، مي‌گويند: «دولت اسپانيا در حال حاضر هيچ تمايلي به پيوستن به نيروهاي تحت رهبري امريكا [در منطقه] ندارد».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون