• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4432 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۴ مرداد

خبر

تحليل همه آنچه درباره آمار و اعداد ازدواج بايد دانست

پسران هفتادي در مضيقه ازدواج

شهلا كاظمي‌پور، جمعيت‌شناس و استاد دانشگاه جزو افرادي است كه با استناد به آمار ثبت شده از ازدواج و سن ازدواج در كشور معتقد است كه آمار ازدواج نه‌تنها كاهش نيافته، بلكه افزايش هم داشته است.

به گزارش ايسنا، اين جمعيت‌شناس با بيان اينكه دهه شصتي‌ها تقريبا از دهه ۸۰ ازدواج‌شان شروع شده و تا الان هم ادامه دارد، گفت: تعداد ازدواج‌هاي ۱۵ تا ۴۹ ساله‌ها در سال ۸۵ تقريبا ۷۴۰ هزار مورد بوده كه اين تعداد در سال ۹۰ به ۸۲۶ هزار و در سال ۹۵ به ۶۶۰ هزار مورد رسيده كه اين آمار نشان مي‌دهد تعداد ازدواج‌ها در مجموع دو جنس در حال كاهش است.

او با اشاره به اينكه وقتي ميزان خام ازدواج را حساب مي‌كنيم، اين عدد نشان مي‌دهد كه ميزان ازدواج‌ها در حال كاهش است، افزود: منظور از ميزان «خام ازدواج»، محاسبه تعداد واقعه ازدواج نسبت به كل جمعيت است، اما در ميزان «خالص ازدواج» تعداد ازدواج‌ها در بين جمعيت در معرض ازدواج محاسبه مي‌شود. بنابراين وقتي تعداد ازدواج‌ها در ميان جمعيت در معرض ازدواج محاسبه مي‌شود، از تعداد ازدواج‌ها نه تنها كاسته نشده، بلكه شاهد افزايش تعداد آن در كشور هستيم. به گفته اين جمعيت‌شناس، اگرچه تعداد ازدواج‌هاي كشور از حدود ۷۴۰ هزار مورد به ۶۶۰ هزار مورد رسيده، اما در سال ۹۵ ميزان خالص ازدواج بيشتر شده است. علت اين موضوع اين است كه در دهه ۶۰ مواليد بالايي داشتيم و بچه‌هايي كه در دهه ۸۰ وارد سن ازدواج شدند، تعدادشان خيلي زياد بوده است. اين در حالي است كه در حال حاضر و به مرور زمان اكثر اين فرزندان دهه شصتي ازدواج كرده‌اند و به تدريج دهه هفتادي‌ها وارد سن ازدواج مي‌شوند، اما در دهه ۷۰ چون باروري كم شده، در حال حاضر نيز ميزان ازدواج هم كاهش يافته است. كاظمي‌پور با بيان اينكه محاسبه زنان ۱۵ تا ۴۵ ساله مجرد در سال ۸۵، رقم ۷ ميليون نفري را نشان مي‌دهد، تصريح كرد: تعداد اين افراد در سال ۹۰ به ۶.۵ ميليون نفر و در سال ۹۵ به ۵.۶ ميليون نفر رسيده است. آمار نشان مي‌دهد تعداد مجردان با رسيدن دهه شصتي‌ها به سن ازدواج كاهش يافته است.

او در ادامه با اشاره به اينكه تعداد مردان مجرد ۲۰ تا ۵۰ سال در سال ۸۵، ۵ ميليون و ۴۰۰ هزار نفر بوده است، ادامه داد: تعداد اين افراد در سال ۹۰ به ۵ ميليون و ۹۰۰ هزار نفر رسيده و همچنين تعداد اين افراد در سال ۹۵ تقريبا ثابت مانده است. به اين ترتيب موضوع مضيقه ازدواج خودش را اينجا نشان مي‌دهد، چراكه تعداد مردان ۲۰ تا ۵۰ ساله كه مي‌توانستند در سال ۸۵ با دختران ۱۵ تا ۴۵ ساله ازدواج كنند، پنج ميليون و ۴۰۰ هزار نفر بودند اما تعداد زنان هفت ميليون نفر بود. اين استاد دانشگاه با بيان اينكه در سال ۹۰ اين رقم تعديل شده و ۵ميليون و ۹۰۰ هزار نفر مرد در مقابل ۶.۵ ميليون زن مجرد قرار داشتند، تصريح كرد: در سال ۹۵ تعداد پسران ۲۰ تا ۵۰ ساله ۵ ميليون و ۹۰۰ هزار نفر و تعداد دختران نيز به پنج ميليون و۶۰۰ هزار نفر رسيد. به اين ترتيب مي‌توان گفت كه موضوع مضيقه ازدواج كه براي دختران دهه شصتي مطرح بود، اين‌بار براي پسران دهه هفتادي در سال ۹۵ مطرح شده است. به گفته اين استاد دانشگاه ميانگين سني ازدواج دختران و پسران بعد از انقلاب به مرور افزايش يافته و براي آقايان از ۲۴ سال به ۲۸ سال رسيده است. ميانگين سني ازدواج براي دختران نيز از حدود ۲۰ سال به نزديك ۲۴ سال رسيده است كه اين موضوع يك تغيير اساسي را نشان مي‌دهد.

كاظمي‌پور با اشاره به اينكه درصد مجردان در مرز ۳۵ سالگي در سال ۶۵ سه درصد بوده اما اين رقم در حال حاضر به ۹ درصد رسيده است، افزود: در سال ۶۵، ۲.۷ درصد زنان ۳۵ ساله مجرد بودند كه اين ميزان در حال حاضر به حدود ۱۰ درصد افزايش يافته است. اين آمار در خصوص زنان ۵۰ ساله نيز به حدود سه درصد مي‌رسد. در واقع مي‌توان گفت كه عموميت ازدواج تغيير نكرده و تنها به سني بالاتر منتقل شده است. يعني اگر در گذشته در ۲۰ سالگي ۵۷ درصد مرد مجرد داشتيم اين رقم در حال حاضر به ۸۰ درصد رسيده است. اين آمار همچنين براي زنان از ۲۵ درصد به ۴۴ درصد افزايش يافته است. اين استاد دانشگاه در ادامه به دلايل شكل‌گيري تغييرات مذكور اشاره كرد و گفت: در گذشته جمعيت روستانشين بيش از زمان كنوني بوده و آموزش عالي و تحصيل عموميت نداشت. در نگاه كلي مي‌توان گفت كه ازدواج همچنان در جامعه ما عموميت دارد، اما با يك بازه ۵ تا ۱۰ ساله به سن بالاتر منتقل شده است. كاظمي‌پور همچنين در اين باره افزود: در سال ۶۵ ميانگين سن زنان مجرد حدود ۱۷ سال بود و الان به ۲۱.۵ سال رسيده است. در مورد آقايان هم ميانگين سن مجردها حدود ۱۸ سال بود كه به ۲۲ سال افزايش يافته است. ميانگين اختلاف سني زوجين هم از حدود ۴ سال به حدود ۴.۳ سال افزايش يافته است. به گفته اين جمعيت‌شناس اختلاف سني زوجين به سه دسته تقسيم مي‌شود كه شامل بيشتر بودن سن مردان نسبت به زنان از يك تا ۵ سال، ۶ تا ۱۰ سال و بيش از ۱۰ سال است. اختلاف سني مردان و زنان بين ۱ تا ۵ سال از ۴۵ درصد به ۴۱ درصد، اختلاف سني ۶ تا ۱۰ سال از ۲۴ درصد به ۲۷ درصد و بيش از ۱۰ سال از ۶.۴ درصد به ۸.۸ رسيده است. كاظمي‌پور ادامه داد: اما يكي از تغييرات رخ داده اين است كه اختلاف سن مردان بزرگ‌تر در حال افزايش است. احتمال مي‌دهم كه در آمارهاي ازدواج، با توجه به اينكه آمار «ازدواج مجدد» از آمار «ازدواج نخست» تفكيك نمي‌شود، اين افزايش هم به دليل رايج شدن ازدواج مجدد در ايران باشد. البته اين يك احتمال است.

 

لايحه چابك‌سازي شهرداري تهران به شوراي شهر ارسال مي‌شود

پيروز حناچي، شهردار تهران در مورد انتصابات جديد با رد تغيير معاون معماري و شهرسازي با بيان اينكه تغيير معاون شهرسازي در دستور كار نيست، گفت: چابك‌سازي شهرداري تهران جزو احكام بالادستي است و به‌زودي جزييات اين لايحه براي چابك‌سازي شهرداي تهران به شورا ارايه مي‌شود. او در مورد رنگ در شهر نيز اظهار كرد: رنگين شدن شهر به معناي رنگ پاشيدن به شهر نيست بلكه با حضور هنرمندان مي‌توان اين مهم را محقق كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون