• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3223 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۰ فروردين

بازي پهپادها در پايگاه رامستين

 پايگاه رامستين يكي از بزرگ‌ترين پايگاه‌هاي ايالات متحده درخارج از خاك اين كشور است كه تعداد زيادي پرسنل امريكايي را ميزباني مي‌كند. اين پايگاه كه در سال 2013 تكميل شد داراي ديوارهاي بتني، سنگ تراش‌هاي تقويت شده و محصور در منطقه‌اي به شكل نعل اسب از درختان است كه داراي سقفي فلزي با شيب ملايم است. در داخل اين ساختمان نيز اسكادران‌هاي نيروي هوايي مي‌تواند سيگنال‌هاي لازم براي انواع نظارت روي هواپيماهاي بدون سرنشين را به صورت هماهنگ ارسال يا دريافت كند. از همين رو اين پايگاه از اهميت استراتژيكي براي
ايالات متحده برخوردار است كه تاكنون از طريق آن عمليات‌هاي فراواني عليه تروريست‌هاي القاعده صورت پذيرفته است اما با انتشار اين اسناد و افزايش حساسيت روي اين پايگاه و تضعيف فعاليت‌هاي آن مي‌تواند تاثير بسزايي در انجام عمليات پهپادهاي امريكايي در خاورميانه و آفريقا داشته باشد.

  ميثم سليماني/  در ميان جنگل‌هاي انبوه جنوب غرب آلمان، در كنار يك زمين بيس بال كه دانش‌آموزان دبيرستان امريكايي رامستين از آن استفاده مي‌كنند، پادگاني با ديوارهاي مستحكم بتني نمايان است. ساختماني با حضور 16 هزار كارمند نظامي و غير نظامي امريكايي. اما اين پادگان امريكايي در قلب اروپا چه مي‌كند؟
هفته‌نامه اشپيگل پرده از راز اين پادگان نظامي با افشاي اسناد فوق محرمانه امريكا برداشته است. پايگاه عظيم رامستين كه به نوعي مركز هواپيماهاي بدون سرنشين امريكا در آلمان به حساب مي‌آيد به عنوان قلب تكنولوژي هواپيماهاي بدون سرنشين امريكا عمل مي‌كند. اسناد اشپيگل نشان مي‌دهد كه اين پايگاه نظامي چگونه هواپيماهاي بدون سرنشين را هدايت مي‌كند. اين پايگاه از طريق يك كابل كه از ايالات متحده به آلمان از زير اقيانوس كشيده شده است به پايگاه نظامي رامستين مي‌رسد و از اين راه تمامي عمليات‌هاي پهپادهاي ايالات متحده به سمت پاكستان، افغانستان، يمن و سومالي هدايت مي‌شود.
طبق اين اسناد، امريكا در جولاي 2012 توانسته دقيق‌ترين حملات خود را از طريق هدايت‌هايي كه از پايگاه رامستين صورت پذيرفته انجام دهد. اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه اروپا به‌شدت مخالف عمليات پهپادهاي امريكا به شكل كنوني است و معتقد است كه اين نوع عمليات بيشتر به غير نظاميان آسيب مي‌رساند. آلمان نيز همواره از سوي همتايان اروپايي خود در خصوص عملكرد پايگاه نظامي رامستين مورد سوال بوده است كه اين پايگاه تا چه حد در عمليات پهپادهاي نقش دارد. اما برلين تاكنون در اين خصوص پاسخ روشني نداشته و همواره از آن اظهار بي‌اطلاعي كرده است. اما نمودارهاي موجود در اسناد منتشر شده نشان مي‌دهد كه پايگاه رامستين يك تابع اساسي در حملات پهپادهاي امريكايي در خاورميانه، افغانستان و آفريقاست كه توسط سازمان سيا و ارتش ايالات متحده هدايت مي‌شود. به گفته يك منبع آگاه در اين خصوص بدون پايگاه رامستين، هواپيماهاي بدون سرنشين نمي‌توانند حداقل به شيوه كنوني اين گونه فعاليت كنند.
دولت آنجلا مركل كه از طرف‌هاي مختلف براي در اختيار قرار دادن زمين‌هاي آلمان به ايالات متحده همواره تحت فشار بوده مدعي است دولت آلمان تنها به اين شرط اين منطقه را در اختيار ايالات متحده قرار داده كه قوانين آلمان را نقض نكند. البته ايالات متحده همواره مدعي است كه حملات هواپيماهاي بدون سرنشين خود را در برابر نيروهاي القاعده و نيروهاي مرتبط با آن انجام مي‌دهد كه ممكن است جزو مناطق جنگي به حساب نيايد و دولت امريكا آن را خارج از قانون نمي‌داند. اما مقامات آلماني پيشنهاد كرده‌اند كه اين عمليات‌ها تنها در مناطق جنگي واقعي قابل توجيه باشد. يك كارشناس حقوق بين‌الملل در دانشگاه كلن به نشريه اشپيگل مدعي شده كه دادستان آلمان مي‌تواند پرسنل ايالات متحده در پايگاه رامستين را با استناد به قوانين بين‌المللي جنايت عليه بشريت كه در سال 2002 به تصويب رسيده، به عنوان جنايتكاران جنگي تحت پيگرد قرار دهد اما البته كه شواهد نشان مي‌دهد دولت آلمان تمايلي به چنين اقدامي ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون