• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3223 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۰ فروردين

معاون اول رييس‌جمهور در شوراي مركزي حزب كارگزاران:

مجلس معتدل مي‌خواهيم

جهانگيري: كارگزاران تا پيش از اين تلاش مي‌كرد كه نقش ميانجي را در معادلات سياسي ايفا كند. به نظر مي‌رسد كارگزاران امسال بايد اين نقش را بيش از پيش ايفا كند. زيرا امسال سال انتخابات است. اگر مجلس خوبي شكل نگيرد كار دولت ناتمام خواهد بود
كرباسچي: الان رقباي دولت فعاليت‌هاي خود را شكل داده‌اند. جلسات خود را دارند. تشكيلات خود را گسترش داده‌اند اما فضا براي اصلاح‌طلبان تنگ مي‌شود. لذا از شما مي‌خواهيم كه به اين امر توجه كنيد و دولت فضاي كار را براي حاميان و اصلاح‌طلبان فراهم كند

جلسه شوراي مركزي كارگزاران سازندگي روز پنجشنبه با اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور و رييس شوراي مركزي حزب تشكيل شد. در ابتداي اين جلسه غلامحسين كرباسچي گزارشي از عملكرد يك سال گذشته حزب كارگزاران سازندگي ارايه كرد و پس از او اسحاق جهانگيري به اهميت انتخابات سال جاري اشاره كرد و يادآور شد كه در سال انتخابات مخالفان دولت درصدد نااميدي مردم برآمده‌اند. او از احزاب و گروه‌هاي اصلاح‌طلب و از جمله اعضاي كارگزاران خواست موضوع انتخابات را جدي بگيرند و مردم را در جهت شركت در آن ترغيب كنند. معاون اول رييس‌جمهور در اين ديدار كه در كاخ سعدآباد انجام شد، در ابتداي سخنان خود با اشاره به اينكه حزب كارگزاران سازندگي هم به لحاظ ساختار و هم به لحاظ كارهاي خوبي انجام داده است، به ضعف كار حزبي در ايران اشاره كرد و گفت: اين ضعف باعث شده است كه هميشه با يك جامعه ضعيف و يك دولت قوي روبه‌رو باشيم. لذا اگر در اين جامعه احزاب تقويت شوند، جامعه مي‌تواند به واسطه نهادهاي مدني نقش‌آفريني موثري داشته باشد. در اين پروسه حزب كارگزاران به جهت سابقه مي‌تواند نقش بيشتري را در جامعه ايفا كند. ما به دوري از افراط‌گرايي نياز داريم. راهكار اين امر هم وجود احزاب و كار حزبي قوي در كشور است تا به جامعه قدرتمند برسيم.
اگر مجلس خوبي شكل نگيرد كار دولت ناتمام خواهد بود
رييس شوراي مركزي حزب در ادامه سخنان خود با تاكيد بر اينكه كارگزاران داراي دو ويژگي مثبت است افزود: نخستين ويژگي آن كار حزبي قوي است. اين حزب در اين امر تجربيات خوبي دارد. دومين ويژگي هم ارتباط و نزديكي آن به دولت است. كارگزاران تا پيش از اين تلاش مي‌كرد كه نقش ميانجي را در معادلات سياسي ايفا كند. به نظر مي‌رسد كارگزاران امسال بايد اين نقش را بيش از پيش ايفا كند. زيرا امسال سال انتخابات است. اگر مجلس خوبي شكل نگيرد كار دولت ناتمام خواهد بود. به گفته جهانگيري برخي منافع حزبي و شخصي خود را بر منافع ملي ترجيح مي‌دهند كه نتيجه آن اين است كه انسجام ملي از بين مي‌رود تا منافع گروه و افرادي در قدرت حفظ شود. اما در اين دولت ما به دنبال منافع ملي هستيم. احزاب نيز منافع ملي را بر منافع شخصي و گروهي خود بايد ترجيح بدهند و آن را دنبال كنند.
بايد به دنبال يك مجلس معتدل بود
جهانگيري گفت: امروز اگر به سال 92 نگاه كنيم متوجه مي‌شويم كه در فروردين آن سال كجا بوديم و اكنون كجا هستيم. وضع چه بود و اكنون چه هست. سياست خارجي ما در چه بحراني به سر مي‌برد و اكنون چه آرامشي دارد. من فقط جهت يادآوري شما را ارجاع مي‌دهم به سخنان كانديداهاي رياست‌جمهوري كه عمدتا از ميان اصولگرايان بودند. سخنان آنان را درباره وضعيت كشور يك‌بار ديگر مرور كنيد كه چه تصوير نااميد‌كننده‌اي از سال‌هاي گذشته و عملكرد دولت پيشين ارايه مي‌دادند.
معاون اول رييس‌جمهوري به همگرايي اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 92 اشاره كرد و گفت: نتيجه آن همگرايي اين بود كه اصلاح‌طلبان به يك تفاهم مشترك در شوراي مشورتي رسيدند. آقاي دكتر عارف از رقابت‌ها كنار كشيد و اصلاح‌طلبان منافع حزبي خود را كنار گذاشتند و يك شخصيت ملي را انتخاب كردند. نقش آقايان خاتمي و هاشمي بسيار موثر بود. هيچ كس نيز اعتراضي به اين انتخاب نكرد. مهم‌ترين پيام آن انتخابات نيز همين همگرايي بود. اكنون نيز نياز به اين كار داريم. بايد به يك همگرايي بين اصلاح‌طلبان معتدل و اصولگرايان اصيل انديشيد. بايد به دنبال يك مجلس معتدل بود. اگر هدف اين باشد براي پيدا كردن كانديداها به مشكل بر‌نمي‌خوريم. به همين دليل مي‌گويم كه نقش كارگزاران مهم و موثر است. نبايد گذاشت زاويه‌اي به وجود بيايد.
مخالفان دولت تلاش مي‌كنند نيروهاي معتدل از كانديداتوري رويگردان شوند
جهانگيري با تاكيد بر اينكه همه گروه‌هاي سياسي درون كشور حق شركت در انتخابات را دارند و اين حق براي آنها محفوظ است، گفت: خبرهايي كه به ما مي‌رسد اين است كه مخالفان دولت و وزراي پيشين به صورت جدي در اغلب استان‌ها مشغول فعاليت‌هاي انتخاباتي شده‌اند. اين هيچ ايرادي ندارد و حق آنهاست اما متاسفانه روش نامانوسي را در پيش گرفته‌اند كه اين نه تنها خوب نيست كه مضر منافع ملي است. مخالفان دولت به صورت جدي به دنبال ايجاد نگراني در بين نيروهاي معتدل هستند. تهديدات مختلفي صورت مي‌گيرد. تلاش مي‌شود نيروهاي مردمي و معتدل شهرستان‌ها از كانديداتوري روي گردان شوند. به آنها القا مي‌شود كه اگر در انتخابات كانديدا شوند يا فعاليت‌هاي خود را آغاز كنند با آنها برخورد مي‌شود. اصلاح‌طلبان و نيروهاي معتدل و حاميان دولت توجه داشته باشند كه نبايد فريب اين جوسازي‌ها را بخورند؛ بايد مقاومت كرد.
انتخابات مجلس بايد با سلامت كامل برگزار شود
معاون اول رييس‌جمهور تاكيد كرد: انتخابات مجلس بايد با سلامت كامل برگزار شود. بايد مردم را ترغيب كرد تا در انتخابات شركت كنند. در آخرين نظرسنجي‌هاي صورت گرفته اصلاح‌طلبان وضعيت خوبي داشتند. البته برخي نيز به مديريت انتخابات هم اشاره مي‌كنند و نگران رد صلاحيت‌ها و مديريت انتخابات هستند. اميدوارم اين مسائل با مذاكرات حل شود. بايد دغدغه‌ها را به حداقل برسانيم. دولت به دنبال اين است كه انتخابات در سلامت برگزار شود و دغدغه‌ها از بين برود و آحاد مردم بي‌هيچ نگراني امكان شركت در انتخابات را داشته باشند. نبايد گذاشت مردم مايوس شوند. نبايد گذاشت چنين فضايي شكل بگيرد.
در هسته‌اي به قدم آخر رسيده‌ايم
جهانگيري در قسمت بعدي سخنان خود به موضوع هسته‌اي و توافق لوزان اشاره كرد و گفت: ما به قدم آخر رسيده‌ايم. جز نگارش متن توافق، در تمام موارد اختلافي به توافق رسيده‌ايم. در كشور همه همراه دولت هستند. حتي آنهايي كه مخالفت مي‌كنند نيز موافق رفع تحريم‌ها هستند. اگر جريان مزاحم رژيم صهيونيستي و برخي كشورهاي عربي و كنگره امريكا در دو ماه آينده اخلالي در روند مذاكرات به وجود نياورند، دولت قدم بسيار بزرگي را برداشته است.  معاون اول رييس‌جمهور با يادآوري اينكه با اقدامات صورت گرفته در زمينه هسته‌اي مطالبات مردم نيز افزايش يافته است، گفت: رسانه‌ها نبايد به اين مطالبات دامن بزنند. برخي افراد مي‌گويند 120‌ميليارد از ذخاير دولت در اين توافق‌ها يك مرتبه آزاد مي‌شود اما واقعيت اين نيست. اولا ذخاير دولت يكجا آزاد نمي‌شود، در ثاني آنچه در اختيار دولت قرار مي‌گيرد نيز عدد بالايي نيست. لذا رسانه‌ها بايد به دولت كمك كنند.
توافق مهم نفتي ايران و روسيه
جهانگيري در پايان سخنان خود به موضوع اقتصادي نيز پرداخت و گفت: امسال سال سختي است. قيمت نفت كماكان پايين است و درآمد دولت ناچيز. در بحث يارانه‌ها اگر بخواهيم به همه يارانه پرداخت كنيم 15- 16 هزار ميليارد تومان كسري داريم. الان برخي بحث حذف يارانه اقشار پردرآمد و برخي حذف كل يارانه‌ها را مطرح مي‌كنند. گروهي هم مي‌گويند كه در سال انتخابات نبايد دست به ريسك زد. با اين حال وضع درآمدي دولت خوب نيست با اين حال تلاش دولت اين است كه به سمت يك رونق اقتصادي حركت كند. البته اگر بحث هسته‌اي حل شود وضع بهتر از اكنون خواهد بود. برخي شركت‌هاي خارجي به ايران آمده و مذاكرات مقدماتي خود را آغاز كرده‌اند. برخي ديگر براي سرمايه‌گذاري در ايران اعلام آمادگي كرده‌اند. خودمان نيز با روس‌ها درباره فروش نفت توافق مهمي را انجام داده‌ايم.
كرباسچي: برخي پيش‌بيني مي‌كنند كه ردصلاحيت‌ها قبل از آنكه در شوراي نگهبان آغاز شود در بخش‌هاي اجرايي صورت بگيرد.
غلامحسن كرباسچي، دبيركل حزب كارگزاران سازندگي نيز پيش از سخنان معاون اول رييس‌جمهور به وضعيت پيش رو و سال انتخابات اشاره كرد و گفت: سال جديد سال انتخابات است. دولت نيز طبيعتا به اين انتخابات مي‌انديشد. اما شرايط اكنون براي گروه‌هاي سياسي يكسان و برابر نيست. گروه رقيب به دنبال تنش و تشنج‌هاي سياسي است. از همين فروردين ماه نيز كارهاي خود را آغاز كرده‌اند و كم و بيش نيز اخبار آن منتشر مي‌شود. به اعتقاد ما دولت بايد از اهرم و ابزارهاي مختلف خود براي از بين بردن فضاي تنش و ايجاد تشنج جلوگيري كند. دولت بايد گروه‌هايي را كه به دنبال تنش آفريني هستند كنترل كند.
دبيركل حزب كارگزاران سازندگي به نقش برخي مديران دولتي در شهرستان‌ها اشاره كرد كه هنوز دل در گرو دولت پيشين دارند و براي فعاليت نيروهاي اصلاح‌طلب شهرستان‌ها مانع ايجاد مي‌كنند. به گفته كرباسچي اغلب نيروهاي شهرستان‌ها براي انتخابات امسال نگران هستند. مديران استاني با آنها همراهي نمي‌كنند. به همين خاطر به نظر مي‌رسد كه انتخابات سخت و جدي‌اي پيش رو خواهيم داشت. از همين الان در گزارش‌هايي كه ما داريم و رصد مي‌كنيم متوجه شده‌ايم رقيب با چراغ خاموش كارهاي خود را آغاز كرده است. نيروهاي دولت پيش، فعاليت‌هاي خود را آغاز كرده‌اند. اشكالي ندارد اما آيا اين فضا در اختيار اصلاح‌طلبان و حاميان دولت هم هست؟ رقبا به دنبال تنش‌آفريني و ايجاد نگراني در بين مردم هستند. برخي دوستان پيش‌بيني مي‌كنند كه ردصلاحيت‌ها قبل از آنكه در شوراي نگهبان آغاز شود در فرمانداري‌ها و بخش‌هاي اجرايي صورت بگيرد. زيرا برخي مديران دولتي در شهرستان‌ها با نيروهاي محلي و شهرستاني نه تنها همراهي نمي‌كنند بلكه مقابل آنها سنگ‌اندازي هم مي‌كنند.
دولت فضاي كار را براي حاميان و اصلاح‌طلبان فراهم كند
دبيركل حزب كارگزاران سازندگي افزود: هر كسي كه مي‌خواهد در انتخابات شركت كند از چندين ماه قبل فعاليت‌هاي خود را آغاز مي‌كند. وي گفت: اگر كسي از الان نتواند كار انتخاباتي بكند شب انتخابات كه هرگز نمي‌تواند كار كند. الان رقباي دولت فعاليت‌هاي خود را شكل داده‌اند. جلسات خود را دارند. تشكيلات خود را گسترش داده‌اند اما اصلاح‌طلبان و حاميان دولت مورد ارعاب قرار مي‌گيرند و فضا بر آنها تنگ مي‌شود. لذا از شما مي‌خواهيم كه به اين امر توجه كنيد و دولت فضاي كار را براي حاميان و اصلاح‌طلبان فراهم كند. كرباسچي همچنين با يادآوري سخنان رييس‌جمهور در جهت تقويت احزاب و دفاع از آنان گفت: ما از شما مي‌خواهيم وقتي به شهرستان‌ها سفر مي‌كنيد در حاشيه بازديدها و نشست‌هاي خود با احزاب و گروه‌هاي سياسي شهرستان‌ها نيز ديدار داشته باشيد. سخنان آنها را بشنويد. آنها هيچ خواسته‌اي ندارند اما همين جلسات آنها را به ادامه مسير دلگرم مي‌كند.  دبيركل حزب كارگزاران سازندگي همچنين در گزارشي كه از عملكرد يك‌ساله حزب ارايه مي‌داد، گفت: شوراي مركزي حزب كارگزاران در يك سال گذشته توانست شوراي 23 استان را انتخاب كند. براي هر استان ابتدا 30 نفر را در نظر گرفتيم كه از بين افراد معرفي شده 17 نفر را به عنوان اعضاي حزب در هر استان انتخاب كرديم. تاكنون بيش از 350 نفر از اعضاي شوراهاي استاني مشخص شده‌اند كه 90درصد آنها از تحصيلات و تجربه بالا برخوردارند، به لحاظ سني نيز تلاش شده است كه از نيروهاي جوان در اكثر استان‌ها استفاده شود. انتخابات درون گروهي نيز در اغلب استان‌ها برگزار و سازماندهي نيروها آغاز شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون