• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3223 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۳۰ فروردين

رييس‌جمهور امريكا از پيشنهاد‌هايي قابل قبول براي بدنه سياسي ايران سخن گفت

حذف عبارت لغو مرحله‌اي تحريم‌ها از كلام باراك اوباما


گروه ديپلماسي| مذاكرات هسته‌اي ايران با 1+5 يكي از اصلي‌ترين سوژه‌هاي هر ديداري در داخل ايالات متحده امريكا و كشورمان است. چه در كنفرانس خبري وزير امور خارجه استراليا در تهران و چه در نشست خبري باراك اوباما با نخست‌وزير ايتاليا در كاخ سفيد، خبرنگاران از پرونده هسته‌اي ايران و روندي كه مذاكرات تا ماه ژوئن طي خواهد كرد، سوال مي‌كنند. باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا در كنفرانس خبري مشترك با ماتئو رنز، نخست‌وزير ايتاليا، به پرسش‌هاي بسياري در خصوص روند مذاكرات هسته‌اي با ايران، طرح نظارت كنگره بر تفاهم نهايي هسته‌اي ميان ايران و 1+5 و همچنين چگونگي برداشته شدن تحريم‌هاي ايران پس از تفاهم هسته‌اي پاسخ داد. نخستين پرسشي كه در اين نشست خبري پيرامون مساله ايران پرسيده شد به طرح اخير سناتور كراكر براي نظارت بر نتيجه احتمالي مذاكرات هسته‌اي اختصاص داشت. اوباما در اين خصوص گفت: با نمونه اصلاح‌شده اين طرح موافق هستم و آن را امضا خواهم كرد. از ابتدا نگران اين بودم كه اقدامات كنگره باعث خروج مذاكرات از مسير خود و سخت‌تر شدن كار براي جان كري به عنوان مذاكره‌كننده ارشد امريكايي شود. با نظارت كنگره بر نتيجه مذاكرات مشكلي نداشته و ندارم ولي كنگره بايد صبوري به خرج دهد تا ابتدا يك توافق حاصل شود.
اوباما در بخش‌هايي از پاسخ خود، نارضايتي خويش را از فشارهاي كنگره نشان داد و افزود: نگرانم اين امر رويه شود و از اين به بعد همه روساي جمهور امريكا مجبور باشند توافقات سياسي منعقده با طرف‌هاي خارجي را از تصويب كنگره بگذرانند. آن متني كه رييس‌جمهور ايالات متحده با يك طرف خارجي امضا مي‌كند، الزام‌آور است. اوباما به سوالي در خصوص تصميم روسيه براي تحويل موشك‌هاي پدافندي اس-300 به ايران هم پاسخ داد و گفت: سال 2009 در ملاقات حضوري از ولاديمير پوتين خواستم كه تحويل اين موشك‌ها را به تعويق بيندازد ولي حقيقت اين است كه فروش اين موشك‌ها به ايران با قطعنامه‌هاي سازمان ملل منافاتي ندارد و متعجبم كه چگونه روسيه تا الان اين موشك‌ها را به خريدار تحويل نداده است؟
اوباما به واقعيات روابط مسكو-واشنگتن در سايه بحران اوكراين و علت عملي تحويل اس-300 هم اشاره كرد و گفت: البته روابط ما هم كمي تخريب شده و اقتصاد روسيه هم به منابع مالي نياز دارد. باراك اوباما به مباحث فني موجود در مذاكرات ايران و 1+5 هم پرداخت و گفت كه چگونگي بازگشت سريع تحريم‌ها در صورت عدول ايران از تعهدات هسته‌اي و چگونگي «كاهش» تحريم‌ها دو مشكل پيش‌روي مذاكره‌كنندگان است كه البته قابل حل است. اوباما پيش از بر لب آوردن كلمه «كاهش تحريم‌ها» چند ثانيه‌اي مكث كرد؛ رييس‌جمهور امريكا در اين زمان‌ها معمولا از واژه «كاهش مرحله‌اي» استفاده مي‌كرد.
رييس‌جمهور امريكا در پاسخ به اين سوال كه آيا برداشته شدن يكجاي تحريم‌ها را به كلي رد مي‌كند، براي مذاكرات خلاقانه در مورد تحريم‌ها اعلام آمادگي كرد، اما گفت نمي‌خواهد پا را از جريان مذاكرات فراتر بگذارد. وي افزود: اينكه تحريم‌ها چطور كم مي‌شوند و اينكه اگر مورد نقضي اتفاق افتاد، چطور فورا بازمي‌گردند، ساز و كارهاي مختلفي و راه‌هاي متفاوتي براي آن وجود دارد... (مذاكره‌كنندگان) بايد فرمول‌هايي بيابند كه نگراني‌هاي اصلي ما را برطرف كرده و در عين حال به طرف ديگر هم اجازه دهد چيزي را به بدنه سياسي خود ارايه دهد كه قابل قبول‌تر باشد. اوباما در بخش‌هايي از سخنان خود گفت كه در مذاكرات با «ماتئو رنزي» بر اين موضع مشترك امريكايي-ايتاليايي تاكيد شده كه همه تحريم‌هاي ايران تا زمان رسيدن به توافق جامه هسته‌اي با قوت اجرا شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون