• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4436 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۹ مرداد

جايگزين بطحايي تا دو هفته آينده به مجلس معرفي مي‌شود

چه‌ كسي جانشين وزير مستعفي آموزش و پرورش مي‌شود؟

«گزينه نهايي وزارت آموزش ‌و پرورش تا دو هفته آينده مشخص مي‌شود.» اين جمله‌اي است كه اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري كه در مصاحبه‌اي كوتاه در حاشيه سفر اخير خود به مشهد و در واكنش به پرسش خبرنگاران درباره سرنوشت سكان‌دار جديد وزارت آموزش و پرورش از سوي رييس‌جمهوري به زبان آورده است. جهانگيري همچنين درباره احتمال معرفي وزير زن به اين ‌منظور به ايسنا گفته است: «وزير پيشنهادي نهايي مي‌تواند زن باشد؛ البته بستگي به تصميم رييس‌جمهور دارد و اينكه ايشان كسي را براي معرفي در اين رابطه در نظر دارد يا خير.» البته اينكه معاون اول رييس‌جمهور حتي تا دو هفته پيش از معرفي گزينه نهايي مورد نظر رييس‌جمهور براي وزارت آموزش و پرورش از اينكه آيا در ميان گزينه‌هاي مدنظر روحاني، زني وجود دارد يا خير، اطلاع دقيق ندارد، خود بحثي مجزاست. آن هم حدود 48 ساعت پس از آنكه از وضعيت و اختيارات خود در دولت ابراز رضايت كرده بود. با اين همه اما موضوع مهم در اين برهه آن است كه اولا گزينه مورد نظر روحاني براي تصدي وزارت آموزش و پرورش چه كسي است در ثاني، آيا در فهرست گزينه‌هاي پيشنهادي به رييس‌جمهور، نام زنان نيز وجود دارد يا خير.

پيش از آن اما بگذاريد نگاهي بيندازيم به گمانه‌زني‌هايي كه در روزهاي گذشته در اين رابطه انجام شده است. چندي پيش بود كه محمدعلي ابطحي، عضو جبهه پايداري در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اشاره به اسامي گزينه‌هايي همچون سيدجواد حسيني، سرپرست فعلي اين وزارتخانه، علي زرافشان، معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، داوود محمدي، نماينده اصلاح‌طلب مردم در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس همچنين قاسم احمدي‌لاشكي، نماينده عضو فراكسيون مستقلين مردم چالوس در كميسيون آموزش و تحقيقات را به عنوان گزينه‌هاي اصلي مطرح كرده بود. جالب آنكه ابطحي در حالي در اين اظهارنظر اخير سيدجواد حسيني را شانس نخست معرفي همچنين كسب راي‌ اعتماد از صحن علني مجلس دانسته كه پيش‌تر در يك اظهارنظر مطبوعاتي ديگر مدعي شده بود كه حسيني در كف صحن راي ندارد. ادعايي كه به نظر مي‌رسد در آن مقطع بيش از آنكه ناشي از شناخت گزينه پيشنهادي و نگاه كارشناسي ابطحي باشد، ناشي از گرايش اصلاح‌طلبانه اين عضو جبهه پايداري در مجلس بوده است.

به هر تفسير اما ابطحي حالا برخلاف حدود يك هفته قبل معتقد است كه حسيني، سرپرست فعلي وزارت آموزش‌ و پرورش‌ تلاش‌هاي بسياري در اين مدت داشته و به‌ دليل همين تلاش‌ها «احتمال راي‌آوري او در مجلس بسيار بالاست» ضمن اينكه به‌ گفته ابطحي، سرپرست فعلي آموزش و پرورش در جلسه چندي قبل كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس «خود را بسيار مسلط نشان داده» چنانكه نماينده عضو جبهه پايداري خميني‌شهر «حين اظهارات حسيني در كميسيون متوجه شده كه مشاوراني بسيار قوي به او مشاوره داده‌اند».

با اين همه اما روزنامه «اعتماد» فارغ از اظهارات نماينده عضو جبهه پايداري خميني‌شهر نيز مي‌تواند احتمال معرفي حسيني به عنوان گزينه نهايي وزارت آموزش و پرورش را به طور مستقل تاييد كند. چراكه همين چهارشنبه هفته قبل به ‌بهانه روز خبرنگار به تحريريه چند مطبوعه سر زد و در اين ميان، هنگام حضور در تحريريه «اعتماد» اين مهم را رد نكرد. هر چند نگاهي به روال كاري حسن روحاني در 6 سال گذشته نشان مي‌دهد كه در اغلب موارد همان فردي كه به عنوان سرپرست موقت براي يك وزارتخانه معرفي مي‌شود درنهايت براي كسب راي ‌اعتماد به صحن علني مجلس نيز مي‌آيد و بر اين اساس مي‌توان نتيجه گرفت كه احتمالا حسيني نيز همان راهي را خواهد پيمود كه سرپرست‌هاي موقت پيش از او در وزارتخانه‌هاي مختلف دولت تدبير و اميد پيموده بودند. اينكه مدتي سرپرست موقت باشند سپس به عنوان گزينه پيشنهادي معرفي شوند در ادامه خودشان سكان اداره كمپين‌هاي جلب آراي نمايندگان را با همراهي ساير اعضاي كابينه به دست بگيرند و درنهايت اگر موفق به جلب آراي «بهارستان» شدند، رسما كارشان را به عنوان وزير دولت روحاني كليد بزنند.

بجز اين موارد اما ابطحي به توضيحاتي درباره ديگر گزينه‌ها نيز پرداخته است. اين نماينده اصولگرا گفته است:«گويا دولت با آقاي احمدي‌لاشكي، عضو كميسيون‌ آموزش و نماينده مردم چالوس در مجلس تماس گرفته و حتي او در روز سه‌شنبه هم در مجلس حضور نداشت ضمن اينكه مطرح شدن نام احمدي‌لاشكي به عنوان يكي از گزينه‌هاي آموزش‌ و پرورش‌ در حوزه انتخابيه‌اش جو رواني خاصي را ايجاد كرده است.» اين اظهارات اما درحالي مطرح شده كه جلال ميرزايي، رييس كميته سياسي فراكسيون اميد مجلس نيز درباره احتمال معرفي احمدي‌لاشكي اظهارنظر كرده و به پانا گفته است كه اين نماينده عضو فراكسيون مستقلين ولايي مجلس از سوي نمايندگان نزديك به رييس مجلس در اين فراكسيون مورد حمايت قرار گرفته و تلاش‌ها براي جلب آراي او در راهروهاي پارلمان كليد خورده است.

ميرزايي اما به احتمال معرفي يك وزير زن به‌خصوص اگر چنانچه گمانه‌زني‌ها و مدعيات برخي منابع خبري و نيز بعضي چهره‌هاي سياسي صحت داشته باشد و فاطمه سعيدي، نماينده اصلاح‌طلب تهران اين وزير زن پيشنهادي باشد نيز اشاره كرده و برخلاف آنچه گفته مي‌شود اين موضوع را فاقد پشتوانه واقعي دانسته است. ميرزايي البته از معرفي وزير زن استقبال كرده اما معتقد است، تلاش‌ها براي معرفي سخنگوي فراكسيون اميد لزوما به ‌معناي موافقت دولت با اين گزينه نيست. در اين ميان اما برخي گزينه‌هاي ديگر همچون داوود محمدي، ديگر نماينده اصلاح‌طلب مردم تهران و علي زرافشان، معاون پيشين وزارت آموزش و پرورش نيز اگرچه تا چندي پيش جزو گزينه‌هاي جدي بودند اما حالا چنان‌كه برخي نمايندگان و فعالان سياسي نيز گفته‌اند، چندان شانسي براي معرفي در اين سمت كليدي ندارند. با اين حساب شايد بتوان نتيجه گرفت كه احتمال معرفي حسيني، سرپرست فعلي وزارت آموزش و پرورش بيش از ساير گزينه‌ها باشد و حال با توجه به آنكه حتي ابطحي اصولگرا نيز شانس او براي جلب حمايت صحن بهارستان را بالا دانسته، مي‌توان گفت كه بايد در روزهاي آينده منتظر حضور يك اصلاح‌طلب ديگر در جمع اقليت اصلاح‌طلبان حاضر در كابينه دولت باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون