• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4436 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۹ مرداد

ارتش هند تمام راه‌هاي ارتباطي كشمير را قطع كرد

ترس از جنگ

ميثم سليماني

 

 

يكي از مناطق حساس جهان در بحران بسيار شديد به‌سر مي‌برد و شرايط به نحوي است كه اين منطقه مي‌تواند تا آستانه يك درگيري تمام‌عيار پيش برود. شايد بسياري از جهان ندانند كه كشمير كجاي نقشه قرار دارد و چه اهميتي براي امنيت جنوب آسيا دارد، اما واقعيت آن است كه كشمير مرز حياتي امنيت جنوب آسياست، زيرا بزرگ‌ترين چالش جنوب آسيا مربوط به هند و پاكستان بر سر منطقه كشمير است. هفته گذشته دولت هند طي فرماني وضعيت ويژه خودمختاري كشمير را لغو كرد تا اين منطقه به‌طور كامل تحت كنترل هند قرار گيرد. در حال حاضر ارتباطات در كشمير به‌طور كامل قطع شده تا ارتش و نيروهاي امنيتي هند كنترل منطقه را دراختيار بگيرند و اين موضوع پاكستان را به‌شدت عصباني كرده است. چهارشنبه شب خبر از درگيري‌ نيروهاي مرزي پاكستان و هند نيز مخابره شد و پاكستان نيز اعلام كرد كه سفير هند از اسلام‌آباد را اخراج مي‌كند و روابط دو كشور به حالت تعليق در خواهد آمد. نارندرا مودي نخست‌وزير هند روز پنجشنبه رسما لغو بند 370 قانون اساسي هند را ابلاغ و اجرايي كرد تا خودمختاري جامو و كشمير به پايان برسد. او در سخناني عنوان كرد، من به اين سيستم جديد كه همه ما در آن قادر خواهيم بود جامو و كشمير را از تروريسم و جدايي‌طلبي آزاد كنيم، ايمان دارم.» او گفت: «ملاحظات پيشين به جامو و كشمير، جز تروريسم، جدايي‌طلبي، سلسله‌گرايي و فساد گسترده، هيچ چيز ديگري تحويل نداد.» مودي همچنين مدعي شد، جريان غالب مردم كشمير و مردم ساير نقاط هند، توسعه و ايجاد مشاغل را از طريق سرمايه‌گذاري شركت‌هاي عمومي و خصوصي تسريع خواهند كرد. او همچنين پاكستان را به استفاده از توافقنامه قبلي
«به عنوان سلاحي براي تحريك مردم منطقه عليه هند» متهم كرد.

گفتني است هند و پاكستان تقريبا 70 سال است كه به شكل دوره‌اي با يكديگر درگير شدند كه عمده‌ترين مساله آنها نيز بحث كشمير بوده است. در حال حاضر هزاران سرباز به منطقه جامو و كشمير اعزام شدند تا كنترل اوضاع را به دست گيرند. طبق گزارش سي‌ان‌ان، خدمات اينترنت و تلفن قطع شده است. تلفن‌هاي همراه، پيام‌كوتاه و هرگونه خطوط ارتباطي از كشمير به بيرون از منطقه به‌طور كامل قطع شده و ساكنان همگي به‌دنبال پيدا كردن راديو‌هاي دو موج قديمي خود در صندوقچه‌هاي‌شان هستند تا اخبار را از بيرون كشمير دنبال كنند. در حال حاضر شايد هيچ يك از ساكنان منطقه اطلاعي از اينكه چه اتفاقي خارج از محدوده در حال رخ دادن است، ندارد. اكنون بسياري از سياستمداران پيشين منطقه بازداشت شده‌اند و گزارش‌هاي روزنامه‌نگاران محلي نيز به‌شدت محدود شده است. گروه‌هاي حقوق بشري از محدود شدن ارتباطات در اين منطقه به‌شدت نگران شده و نسبت به سوءاستفاده احتمالي از اين شرايط هشدار داده‌اند.

عاليا افتخار از محققان ارشد كميته حمايت از روزنامه‌نگاران در بيانيه‌اي گفت: ايجاد اختلال در ارتباطات در چنين مقطع زماني مهمي براي كشمير نقض گسترده‌ حقوق شهروندان از دسترسي آزاد به اطلاعات شده است. در ادامه اين بيانيه آمده است كه ما از نخست‌وزير نارندرا مودي و دولت او مي‌خواهيم تا تضمين كنند كه تمام موانع ارتباطي در كشمير برداشته شود و روزنامه‌نگاران قادر به نگارش گزارش آزادانه باشند. موانع ارتباطي جايي در دموكراسي ندارند.

هنوز هيچ‌يك از نهادهاي مربوطه به اين درخواست واكنش نشان ندادند و هيچ‌يك از مقامات نيز تاكنون حاضر به پاسخگويي در اين زمينه نبودند. آنتونيو گوترش دبيركل سازمان ملل متحد در بيانيه‌اي اظهار داشت كه نگران گزارش‌هاي مربوط به محدوديت در كشمير است و اين موضوع مي‌تواند وضعيت حقوق بشر در منطقه را وخيم كند.

با اين حال در واكنش به اين اقدام هند، پاكستان قصد ندارد منفعلانه عمل كند. به گزارش فارس، دولت اسلام‌آباد طي بيانيه‌اي اعلام كرد، «عمران خان» نخست‌وزير پاكستان، به كميته امنيت ملي اين كشور گفت دولت او از تمامي كانال‌هاي ديپلماتيك، براي «رسوا كردن رژيم نژادپرست و بي‌رحم هند» و نقض حقوق بشر در كشمير استفاده خواهد كرد.

اما درگيري و دعوا تنها مساله كشمير نيست، بلكه در يك سوي اين ماجرا عده‌اي هستند كه با خوشحالي از اين اتفاق استقبال مي‌كنند. به گزارش بي‌بي‌سي، اگرچه مردم در كشمير
تحت فشار نظاميان قرار دارند اما در ساير نقاط هند افراد زيادي وجود دارند كه از ابطال ماده 370 قانون اساسي حمايت كردند، چراكه بخشي از ناسيوناليست‌هاي هندي منطقه كشمير را به عنوان بخش اساسي و هويت و غرور ملي خود مي‌دانند كه اين يك مساله بسيار حساس و مهم است. اكنون حتي تعدادي از احزاب خارج دولت نيز از اين تصميم حمايت كردند. حتي احزاب ليبرال و ضدفساد نيز اعلام كردند كه از ابطال ماده 370 حمايت مي‌كنند. به نوشته بي‌بي‌سي، هنگامي كه چنين احزاب ليبرالي از اين تصميم دولت حمايت مي‌كنند، نشان مي‌دهد كه موضوع كشمير بيش از يك موضوع منطقي، يك موضوع احساسي در ميان مردم هند است.

اما يك گروه كشميري نيز در هند حضور دارند كه از اين اتفاق خوشحال هستند و آن پانديت‌هاي كشميري هستند. آنها كه پيش‌تر در كشمير و در كنار مسلمانان زندگي مي‌كردند، در دهه 90 ميلادي با افزايش جمعيت مسلمانان و بالا گرفتن خشونت‌ در منطقه كشمير مجبور به كوچ از اين منطقه شدند، چراكه اين تصميم اتخاذ شد تا آنها خاك منطقه كشمير را ترك كنند و حالا طبق قانون جديد مي‌توانند بار ديگر به كشمير بازگردند. جمعيت آنها در هند بين 3 تا 5 هزار نفر است، اما اينكه كشمير چه زماني بخواهد به شرايط عادي زندگي بازگردند در ابهام جدي قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون