• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4438 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۲ مرداد

آغاز زندگي مشترك شير نر و ماده ايراني باغ وحش ارم تهران

شير و نر ماده ايراني باغ وحش ارم تهران پس از طي يك فرآيند دو ماهه آشنايي براي نخستين بار در يك جايگاه مشترك قرار گرفتند تا از اين پس زندگي مشترك خود را در اين باغ وحش دنبال كنند.

به گزارش مهر، دو شير ايراني نر و ماده باغ وحش تهران براي نخستين‌بار از نزديك با يكديگر آشنا شده و در يك جايگاه قرار گرفتند.

ايمان معماريان، دامپزشك باغ وحش ارم تهران، در اين باره توضيح داد: از حدود نزديك به دو ماه پيش كه اين دو حيوان را داريم، در دو جايگاه جداگانه نگهداري مي‌شدند كه با يك در بزرگ جدا مي‌شود. مرتبا در جايگاه‌ها جابه‌جاي‌شان مي‌كرديم تا با علايم همديگر و ادرار و مدفوع يكديگر آشنا شوند و به هم خو بگيرند. درهاي خاص سوراخ‌دار هم داشتيم كه مي‌توانستند همديگر را ببينند و بو كنند و امروز براي اولين بار به هم معرفي شدند.

او با يادآوري حادثه ببرهاي سيبري كه پس از معرفي همديگر را كشتند، گفت: اگر اين پيش‌زمينه به درستي اتفاق نيفتد مي‌تواند بسيار خطرناك باشد و حتي ممكن است منجر به مرگ حيوان شود.

دامپزشك باغ وحش تهران افزود: در دو، سه روز آينده ما بيشتر مراقبيم و به همين دليل زمان‌هايي كه امكان نظارت بر حيوان‌ها را نداريم و حواس‌مان به آنها نيست، جداي‌شان مي‌كنيم تا زندگي مشترك‌شان آرام‌آرام آغاز شود.

معماريان در خصوص برنامه احتمالي براي تكثير شيرها گفت: هنوز برنامه خاصي نداريم مگر اينكه برنامه‌اي از سوي EEP شير ايراني اعلام شود به اين منظور كه مشخص باشد اين تكثيري كه انجام مي‌شود براي توله‌هايش چه اتفاقي مي‌افتد. او تاكيد كرد: در غير اين صورت دو حيوان امكان جفت‌گيري ندارند و جفت‌گيري آنها دست ماست. براي آنها از كنتراسپشن استفاده مي‌كنيم. شيرهاي آفريقايي ما هم جفتگيري نمي‌توانند بكنند و از كنتراسپشن استفاده مي‌كنيم تا زماني كه لازم باشد.

دامپزشك باغ وحش تهران درباره طرح برخي نظرات در شبكه‌هاي اجتماعي مبني بر اينكه شير ايراني را از جاي بهتري به شرايط بد در ايران منتقل كرده‌اند، گفت: اين جايگاهي كه الان داريم مورد تاييد اروپايي‌ها بوده است. چندين بار آمده‌اند و بازرسي كرده‌اند و از نظر تمامي استانداردها كاملا استاندارد بوده و شرايطش حتي بهتر از باغ وحش بريستول است.

معماريان تصريح كرد: شيرها اينجا شرايط كاملا خوبي دارند كه به ايران اختصاص داده شدند وگرنه به ايران اختصاص داده نمي‌شدند مثل 80 سال گذشته كه درخواست‌هاي ايران رد شده بود.

او همچنين توضيح داد: هيرمان (شير نر) يك برادر دوقلو هم داشت. هيرمان به ايران آمد و يك ماده از دوبلين برايش آورديم. بعد به جاي هيرمان براي برادر دوقلويش در بريستول انگلستان هم يك شير ماده آوردند اما متاسفانه سه روز بعد از اينكه ماده به آنجا رفت برادر هيرمان مشكلات شديد تنفسي پيدا كرد در حدي كه مجبور شدند حيوان را راحت كنند. بنابراين به نظر مي‌رسد دست‌كم الان كه هيرمان زنده است اينجا شرايط خيلي هم بد نيست.

معماريان تاكيد كرد: البته متاسفانه از آن شاخه (خانواده هيركان) فقط هيرمان باقي‌مانده است. پدرش كه اسمش كمال بود ۱۸ ساله بود كه مرد و شيوا هم وقتي اين دو شير دوقلو را زايمان كرد مرد و با مرگ برادر هيرمان از آن شاخه و از بچه‌هاي كمال و شيوا فقط هيرمان باقي ‌مانده است.

دامپزشك باغ وحش تهران يادآور شد: از حدود ۸۰ سال پيش كه شير در ايران منقرض شد، ايراني‌ها به فكر حفاظت از حيات وحش افتادند. مناطق چهارگانه را تعريف كردند و پارك ملي و منطقه حفاظت شده و …. تعريف شد. از همان زمان فكر مي‌كردند كه چگونه شير ايراني را به كشور برگردانند چون نماد ايران بود. از همان زمان و در ادامه آن بعد از انقلاب هم خيلي تلاش شد اما به دلايل مختلف ناموفق بود. معماريان تاكيد كرد: برنامه‌اي به نام EEP وجود دارد كه تكثير گونه‌هاي در خطر انقراض را در باغ‌وحش‌ها كنترل مي‌كند. شير ايراني هم در اين برنامه هست تا تكثيرش كنترل شود، ژن‌شان هم‌خون نشود و مسائلي از اين دست. تصميم گرفتيم به اين برنامه درخواست بدهيم؛ جايگاهي در اندازه و شرايط استاندارد تعيين شد، نقشه‌هايي كشيده شد و چندين بار بازرس آمد تا اشكالات برطرف شد. ۸ سال طول كشيد و در اين مدت شاهد سنگ‌اندازي‌هاي مختلف داخلي و خارجي بوديم. خيلي اتفاق‌هاي مختلفي افتاد و نهايتا هم بعد از ۸ سال گفتند به دليل تحريم‌ها نمي‌شود شير به ايران بفرستيم كه خود اتحاديه باغ‌وحش‌ها نامه زد به وزارت امور خارجه انگلستان كه اصلا اين شيرها ربطي به تحريم ندارد و پولي قرار نيست رد و بدل شود و خريد و فروشي در كار نيست. سرانجام توانستيم اولين بار بعد از ۸۰ سال شير ايراني را به كشور بياوريم. او درباره سرنوشت لقاح مصنوعي پلنگ و يوزپلنگ در ايران هم گفت: در مورد يوزها لقاح مصنوعي را انجام داديم و موفق نبود. پلنگ‌هاي باغ وحش تهران هم چون جفت‌گيري طبيعي داشتند لقاح انجام نشد اما متاسفانه جفت‌گيري موفق نبود. چيزي كه حدس مي‌زنيم اين است كه چون پلنگ نر يك دست نداشت هنگام جفت‌گيري پوزيشن درست نتوانسته بگيرد و جفت‌گيري كامل نشده است. معماريان تاكيد كرد: شانس پلنگ‌ها براي لقاح مصنوعي خيلي بيشتر از يوزهاست. در مورد يوزپلنگ در دنيا تا كنون با روش غيرتهاجمي لقاح مصنوعي، هيچ‌وقت، هيچ‌كس موفق نبوده است كه يوزپلنگ‌ها را بارور كند. اما همه تلاش‌مان را مي‌كنيم و از همه روش‌هاي نوين دنيا هم براي دلبر استفاده مي‌كنيم. براي ايران هم كه تازه به سن بلوغ رسيده در پله‌هاي اول جفتگيري طبيعي با كوشكي را امتحان مي‌كنيم. البته كيفيت اسپرم كوشكي خيلي كم شده و هر بار كه اسپرم مي‌گيريم هم حجم و هم خاصيت اسپرمش كم شده است. اما كماكان بارور است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون