• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4444 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ مرداد

مائوريتسيو ساري به ذات‌الريه مبتلا شد

چون دود از حد بگذرد

علي كربلايي

يوهان كرايف فقيد گفته بود: «فوتبال به من همه‌ چيز داد و سيگار همه ‌چيز را از من گرفت.» عكس‌هاي معروف او در رختكن در حال دود كردن سيگار، يكي از جذاب‌ترين عكس‌هاي زندگي فوتبالي اوست، اما درنهايت اين سرطان ريه بود كه كارش را كرد و يوهان را از هوادارانش گرفت. زين‌الدين زيدان افسانه‌اي، پيش از نيمه‌نهايي جام جهاني 2006 مقابل پرتغال، در حال سيگار كشيدن در لابي هتل توسط عكاسان شكار شد. مارادونا عاشق سيگار برگ كوبايي است و هر جا فرصت كند سيگاري دود مي‌كند. در جريان جام جهاني 2018 او دقيقا زير تابلو سيگار ممنوع در ورزشگاه شروع به كشيدن سيگار كرد كه انتقادات زيادي را به همراه داشت. كارلو آنچلوتي، بعد از اينكه خبر اخراجش از بايرن‌مونيخ را شنيد، به گوشه‌اي رفت و پشت يك ديوار شروع كرد به آتش زدن سيگارش و يكي از عكاس‌هاي فرصت‌طلب اين صحنه را شكار كرد. براي راجا ناينگولان، همواره اتاق‌هايي در هتل‌ها رزرو مي‌شود كه تراس داشته باشد و او بتواند سيگار بكشد. تصوير مارچلو ليپي با جام قهرماني جام جهاني در حالي كه سيگار گوشه لب اين مربي افسانه‌اي بود هم از تصاوير ماندگار تاريخ فوتبال است. تلاقي فوتبال و سيگار، از عجيب‌ترين پيوندهاي ممكن است. فوتبال در عصر حاضر نماد ورزش و ورزش نماد سلامتي است، اما سيگار ماجراي ديگري دارد و از تنها ربطي كه به سلامتي دارد، اين است كه آن را زايل مي‌كند.

يكي از معروف‌ترين سيگاري‌هاي حال حاضر فوتبال جهان، مائوريتسيو ساري است. او بيش از آنكه با نبوغش در مربيگري و ابداع سبك «ساري بال» يا «ساريسمو» شناخته شود، به روزي 60 نخ سيگار كشيدن و جويدن فيلتر سيگارهايش معروف است. در ليگ برتر انگليس او حق سيگار كشيدن نداشت و حالات عصبي او در بازي‌هاي مهم سوژه اصلي رسانه‌ها بود. زماني كه در ناپولي بود، مي‌توانست كنار زمين سيگار بكشد، اما در بازي‌هاي اروپايي مشكل داشت. باشگاه دورتموند در يكي از بازي‌ها، در رختكن براي او جايگاهي تعبيه كرد تا بتواند سيگار بكشد و در كل، هر حرفي در مورد ساري زده مي‌شود، اشاره‌اي به سيگار هم دارد.

در روزهاي اخير، ساري نتوانسته يوونتوس را همراهي كند و ابتدا اعلام شد كه او به دليل سرماخوردگي خانه‌نشين شده است، اما روز دوشنبه بود كه باشگاه يوونتوس در بيانيه‌اي رسمي اعلام كرد كه مائوريتسيو ساري به دليل ابتلا به ذات‌الريه، نتوانسته تيم را تا انتهاي تمرين همراهي كند و به بيمارستان منتقل شده است. به احتمال فراوان او در ديدار هفته اول مقابل پارما روي نيمكت بيانكونري نمي‌نشيند و جيوواني مارتوشيلو، دستيار او هدايت بانوي پير را در اولين ديدار سري‌آ برعهده خواهد داشت. مارتوشيلو در ديدار دوستانه مقابل تريستينا هم هدايت يووه را برعهده داشت. منابع خبري انگليسي گزارش داده‌اند كه آزمايشات لازم درخصوص سرطان ريه هم روي ساري انجام شده و تا انتهاي هفته مشخص خواهد شد كه او به سرطان ريه مبتلا هست يا خير.

رفتار بازيكن‌ها و مربي‌هاي فوتبال، از آنجايي كه تاثير زيادي روي كودكان و نوجوانان دارد به‌شدت كنترل مي‌شود و هر نوع هنجارشكني توسط آنها بيش از سايرين مورد نكوهش رسانه‌ها و افكار عمومي قرار مي‌گيرد. ساري يك‌بار در مصاحبه‌اي با يك رسانه محلي ايتاليايي گفت كه تنها پدرش موفق شده او را از سيگار كشيدن منصرف كند. بعد از اينكه پيشنهاد چلسي به ساري رسيد، او ترديد داشت كه به اين تيم بپيوندد و دليل آن هم اعتياد شديدش به سيگار و همچنين ممنوعيت سيگار كشيدن در استاديوم‌هاي فوتبال در انگليس بود. او گفت: «پدرم تنها كسي است كه مي‌تواند در كمتر از 5 دقيقه مرا قانع كند سيگار نكشم. او به من گفت به لندن برو و براي مدتي دست از سيگار كشيدن بردار؛ من هم قبول كردم.» البته عبارت «براي مدتي» تنها معطوف به همان دو ساعتي مي‌شود كه در استاديوم حضور داشت.

ساري خيلي دير به فوتبال جهان معرفي شد و سال 2014 و در 55 سالگي براي اولين‌بار با امپولي به سري‌آ رسيد. پيش از حضور در سري‌آ، او به مدت
14 سال هدايت تيم‌هايي در سطح دوم و سوم فوتبال ايتاليا را برعهده داشت و همزمان كارمند بانك نيز بود. ارايه بازي زيبا با امپولي، ناپولي را مجاب كرد تا ساري را به زادگاهش بازگرداند. فلسفه فوتبال ساري در ناپولي در سطح جهاني ديده شد. تمركز او روي حفظ توپ در ميانه ميدان و دادن چهار پاس تك‌ضرب بين مهره‌هاي هجومي براي تهديد دروازه حريف است. سبك فوتبال او تحت‌تاثير آريگو ساكي است. سرعت و ريتم تند بازي تيم‌هاي ساري از عوامل مهم در توجه به اين سبك بازي است. از ساريسمو، به عنوان آخرين فلسفه‌اي كه در فوتبال مدرن به نمايش در آمده ياد مي‌شود و دليل توجه تيم‌هاي بزرگ به اين سرمربي 60 ساله ايتاليايي، صاحب سبك بودن و توانايي بالا در پياده كردن ايده‌هايش در زمين فوتبال است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون