• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4445 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۱ مرداد

ترامپ همزمان به دانمارك و يهوديان امريكايي توهين كرد

تاكتيك تحقير

ميثم سليماني

 

 

اگر نگاهي به روساي جمهور در امريكا بيندازيم شايد دونالد ترامپ را بتوان نمونه‌اي نادر از آنها دانست. بسياري از روساي جمهور امريكا هنگامي كه در اين مسند قرار گرفتند هر چند تجربه كافي نداشتند اما توانستند رفتارها و شخصيت خود را تكامل دهند و حداقل مي‌توانستند، رفتارهاي نسنجيده را كنار بگذارند. اما به نظر مي‌رسد، دونالد ترامپ نه تنها تكامل پيدا نمي‌كند بلكه رفتارهاي او هر روز بدتر از گذشته مي‌شود. دونالد ترامپ طي دو روز گذشته برخوردهايي داشته كه عملا يكي از متحدان امريكا را رنجانده و به يك جامعه بزرگ در امريكا توهين كرده است. شايد براي يك رييس‌جمهور در امريكا يك ركورد باشد كه بتواند در يك روز اين دو كار را انجام دهد.

لغو سفر به دانمارك

در حالي كه بسياري منتظر سفر دونالد ترامپ به دانمارك بودند به ناگاه دونالد ترامپ سفر خود به اين كشور را لغو كرد. اين اتفاق پس از آن رخ مي‌دهد كه دونالد ترامپ براي خريدن گرينلند از دانمارك ابراز تمايل كرده بود كه با خشم و عصبانيت مقام‌هاي دانماركي مواجه شد و عنوان كردند كه تمايلي براي اين كار ندارند.

گفتني است، سفر در حالي لغو شده كه ملكه اين كشور دعوتنامه رسمي براي دونالد ترامپ فرستاده بود تا از او و بانوي اول ميزباني كند. در حالي كه همه ‌چيز براي ميزباني از ترامپ آماده بود، مدير ارتباطات كاخ سلطنتي به يكي از رسانه‌هاي محلي گفت: خبرهايي كه نسبت به لغو سفر آقاي ترامپ مطرح مي‌شود كاملا تعجب‌برانگيز است و اين تنها چيزي است كه ما مي‌توانيم در مورد آن صحبت كنيم.

اما همه افراد تنها تعجب نكردند بلكه نخست‌وزير پيشين دانمارك در توييتر خود نوشت: آيا اين يك نوع شوخي است؟ اين توهيني عميق به مردم گرينلند و دانمارك است. اما واقعيت آن است كه اين اصلا يك شوخي نيست. دونالد ترامپ در توييتر خود نوشت، دانمارك كشوري بسيار خاص و داراي افرادي باورنكردني است. اما او افزود كه به دليل امتناع اين كشور از فروش گرينلند، قصد دارد اين سفر را متوقف كند. بحث خريد گرينلند كه هفته گذشته مطرح شد بلافاصله توسط رهبران گرينلند و دانمارك به صراحت رد شد. آنها در موقعيتي قرار گرفتند كه برايشان بسيار عجيب و غريب بود و مجبور شدند به صورت علني اعلام كنند كه گرينلند فروشي نيست. اما گفته مي‌شود تنها دليل لغو اين سفر مباحث گرينلند نبوده است بلكه گفت مي‌شود، بنا بوده مقام‌هاي دولتي با دونالد ترامپ بر سر مباحث آب شدن يخ‌هاي قطب شمال، تغييرات آب و هوايي و مسائل خاورميانه صحبت كنند كه اصلا مورد علاقه دونالد ترامپ نبوده است. برخي مقام‌هاي سابق دانمارك لغو اين سفر را يك فرصت از دست رفته مي‌دانند. كريستين جنسن، وزير دارايي سابق دانمارك در توييتر خود نوشت اين اتفاق يك هرج و مرج كامل است. اين يك فرصت عالي براي تقويت گفت‌وگو ميان متحدان بود كه حالا تبديل به يك بحران ديپلماتيك شده است. اما خبر لغو سفر دونالد ترامپ به دانمارك در حالي مطرح شد كه تنها چند ساعت پيش از آن كارلا ساندز، سفير ايالات متحده در دانمارك طي توييتي اعلام كرده بود كه دانمارك آماده سفر دونالد ترامپ به اين كشور است.روزنامه محافظه‌كار برلينكس در سرمقاله خود مي‌نويسد: روابط امريكا و دانمارك هرگز به اين سردي نبوده است. اين اقدام امريكا عواقب گسترده‌اي در روابط خواهد داشت. در اين مقاله همچنين اشاره شده كه ترامپ با اين اقدام خود روابط دانمارك و ايالات متحده را به سمت نقطه انجماد سوق مي‌دهد. مته فردريكسن، نخست‌وزير دانمارك نيز گفت كه هيچ علاقه‌اي به بحث در مورد فروش گرينلند ندارد. گرينلند دانماركي نيست. گرينلند متعلق به گرينلند است. او پيش از لغو سفر ترامپ به دانمارك در مصاحبه با يك روزنامه دانماركي گفته بود كه من به‌ شدت اميدوارم سخنان دونالد ترامپ جدي نباشد.

اوله اسپيرمن، استاد سابق حقوق بين‌الملل و مشاور حقوقي دولت گرينلند نيز به نيويورك تايمز گفت: دانمارك به لحاظ حقوقي حق حاكميتي روي گرينلند دارد و حق دارد آن را بفروشد تا با آن تجارت كند. اما حقوق مورد توافق گرينلند در بحث قوانين بين‌المللي همچنين قانون اساسي دانمارك در اين است كه وضعيت گرينلند بدون پذيرش مردم گرينلند، قابل تغيير نيست. از همين رو اسپرمن مي‌گويد هر گونه پيشنهادي از طرف دونالد ترامپ بايد به دانمارك و گرينلند ارسال شود. او مي‌افزايد، اگر مردم گرينلند بخواهند با ايالات متحده بر خلاف خواست دولت دانمارك ارتباط مستقيم برقرار كنند، ابتدا بايد از دانمارك مستقل شوند سپس به ايالات متحده بپيوندند. در حال حاضر دولت گرينلند مسووليت اكثر جنبه‌هاي داخلي خود به جز سياست‌ خارجي و دفاعي را برعهده دارد. بسياري از دانماركي‌ها ديدار دونالد ترامپ از دانمارك را به رسميت شناختن يك رابطه خاص ميان دو كشور طي چند دهه روابط دوستانه تلقي مي‌كردند. از همين رو بسياري بر اين عقيده بودند كه امريكا بايد در پاسخ به دعوت‌هاي دانمارك، اقدامي براي سفر رييس‌جمهور به اين كشور انجام دهد. لازم به ذكر است كه سربازان دانماركي در ماموريت‌هاي تحت هدايت امريكا در عراق، سوريه و افغانستان شركت مي‌كنند و در اين عمليات‌ها تاكنون 43 سرباز دانماركي جان خود را از دست داده‌اند كه اين تعداد براي كشوري با جمعيت
5 ميليون نفر نيز قابل توجه است. از همين رو بسياري لغو اين سفر را يك بي‌احترامي بزرگ از سمت نه تنها ترامپ بلكه ايالات متحده نسبت به كشور خود مي‌دانند.

انتقاد پر هزينه

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه انتقادات تندي را عليه امريكايي- يهودي‌تبارهايي كه به دموكرات‌ها راي مي‌دهند انجام داد و گفت كه اين نشانه قدرنشناسي آنها از جمهوريخواهان است. ترامپ كه در دفتر كار خود حضور داشت در جمع خبرنگاران با اشاره به دو نماينده زن مسلمان كنگره كه از ورود به سرزمين‌هاي اشغالي منع شده بودند، گفت: به خاطر دو نفري كه از اسراييل و يهوديان متنفر هستند، صحبت از قطع كمك به اسراييل مطرح مي‌شود. من حتي نمي‌توانم باور كنم كه چنين چيزي از سمت ما مطرح مي‌شود. او اضافه كرد كه حزب دموكرات به كجا رفته است كه از اين دو نفر در حالت دفاع كردن است. او ادامه داد هر يك از يهودياني كه به دموكرات‌ها راي مي‌دهند، نشانه‌اي از عدم آگاهي آنها همچنين يك ناسپاسي است.

اين سخنان ترامپ نه تنها موجب آن نشد كه نمايندگان مسلمان كنگره زير سوال بروند اما واقعيت آن است كه سخنان او يك شكاف جدي را در ميان يهوديان امريكايي ايجاد كرده چراكه اين نوع رويكرد نشان‌دهنده همان سياست با ما يا عليه ماست. جاناتان گرينبلات، مدير نهاد غيردولتي ضد تخريب يهوديان در توييتي خطاب به دونالد ترامپ گفت: معلوم نيست كه دونالد ترامپ كدام يهوديان را به ناسپاسي متهم مي‌كند اما اتهامات اينچنيني مدت‌هاست كه براي حمله به يهوديان در امريكا استفاده مي‌شود. اين نوع ادعاها جلوي روندهاي دموكراتيك را مي‌گيرد و بايد استفاده جامعه يهوديان به عنوان يك ابزار سياسي در امريكا گرفته شود. هالي سوييفر، مدير اجرايي شوراي دموكراتيك يهوديان امريكا نيز گفت: اين اظهارنظرها نمونه ديگري از اقدامات دونالد ترامپ در راستاي مسلح كردن جريان‌هاي ضد يهودي در امريكاست. اگر اين سخنان مربوط به اسراييل است پس دونالد ترامپ بايد انتظار وفاداري دو برابر داشته باشد كه اين خود به نوعي ضد يهودي است. اما اگر دونالد ترامپ روي سخنانش يهوديان بوده پس او نياز به بررسي يك واقعيت دارد. ما در يك دموكراسي زندگي مي‌كنيم و پشتيباني يهوديان از حزب جمهوريخواه در 4 سال گذشته به نصف رسيده است. گفتني است به طور سنتي اكثريت يهوديان امريكايي به حزب دموكرات راي مي‌دهند و حامي اين حزب هستند و دونالد ترامپ انتظار دارد كه آنها از حمايت خود نسبت به دموكرات‌ها دست بردارند. اما نظرسنجي‌ها حاكي از آن است كه يهوديان امريكايي همچنان و با قاطعيت از دموكرات‌ها حمايت مي‌كنند و مخالف ترامپ هستند.

به گزارش سي‌ان‌ان امريكايي‌هاي يهودي‌تبار در انتخابات ميان‌دوره‌اي سال 2018 به صورت ميانگين 3 به 1 به دموكرات‌ها راي داده‌اند و امريكايي‌هاي يهودي اكثرا خود را دموكرات مي‌دانند تا جمهوريخواه.پيش از اين ترامپ به امريكايي‌هاي يهودي گفته بود كه وفاداري مضاعفي به بنيامين نتانياهو داشته باشند. البته نبايد ناديده گرفت كه ائتلاف يهوديان جمهوريخواه از گفته‌هاي دونالد ترامپ دفاع كرد اما واقعيت آن است كه شايد اين گروه حتي
30 درصد جامعه يهوديان در امريكا را نمايندگي نمي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون