• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4445 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳۱ مرداد

فصل دوم سريال «شكارچي ذهن» منتشر شد

ذهن‌خواني جاني‌هاي امريكايي

بهار سرلك

 

 

«چطور مي‌توانيم دست ديوانه‌اي را بخوانيم اگر طرز فكر آن ديوانه را ندانيم.»

سریال «شکارچی ذهن» (Mindhunter) را جو پنهال براساس کتابی با عنوان «شکارچی ذهن: درون واحد جنایی زبده اف‌بی‌آي» نوشته جان ای. داگلاس و مارک اولشاکر اقتباس كرده و كارگردانان مختلف از جمله ديويد فينچر براي كمپاني نت‌فليكس جلوي دوربين برده است. اين سريال به شکل‌گیری استفاده از تكنيك‌هاي روانشناسی جنایی و بررسی شخصیت و رفتارهای افراد جانی در اف‌بي‌آي مي‌پردازد. اين شاخه از روانشناسي نگاه، طرز تفكر، نيت‌ها، اعمال، همچنين واكنش‌هاي جنايتكاران و در نهايت تمام عواملي را كه منجر به رفتاري جنايتكارانه مي‌شود، بررسي و مورد مطالعه قرار مي‌دهد.

فصل اول اين سريال سال 2017 پخش شد كه چند قسمت آن را فينچر و بقيه آن را توبياس ليندهولم، آندرو داگلاس و آصف كاپاديا ساختند. وقايع سريال در سال ۱۹۷۷ رخ می‌دهد که واژه «قاتل زنجيره‌اي» (serial killer) هنوز ساخته نشده بود. داستان حول شخصيت‌هاي هولدن فورد و بيل تنچ كه يكي ماموري بي‌تجربه و ديگري ماموري كاركشته مي‌چرخد كه براي راه‌اندازي كميته بررسي روانشناسي قاتلان زنجيره‌اي در اواخر دهه 1970 ايالات متحده امريكا گماشته مي‌شوند. براي انجام اين كار سوژه‌ها را در زندان ملاقات مي‌كنند و طبق پرسشنامه‌اي استاندارد، گزارش‌شان را تنظيم مي‌كنند و بعد اطلاعات را به همكار محقق‌شان، پروفسور كار منتقل مي‌كنند. آنها اميدوارند به كار بستن اين اطلاعات، حل معماي پرونده‌ها را براي‌شان آسان كند.

«شكارچي ذهن» براساس داستاني واقعي ساخته شده است بنابراين به بررسي پرونده‌هاي قاتلان زنجيره‌اي حقيقي مانند ريچارد اسپك و ادموند كمپر مي‌پردازد.

فصل دوم سریال كه به تازگي (25 مرداد) روي خروجي وب‌سايت نت‌فليكس قرار گرفت، به ماجرای قتل‌های زنجيره‌اي کودکان در آتلانتا که بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۱ رخ داد، مي‌پردازد كه در جریان آن بیش از ۲۸ کودک، نوجوان و جوان سياهپوست به قتل رسیدند. وین ویلیامز به دليل ارتكاب دو مورد از این قتل‌ها به دادگاه کشانده شد اما جان داگلاس، نويسنده كتاب «شكارچي ذهن» بر این باور است که افراد دیگری مرتکب این قتل‌ها شده و ویلیامز نیز تا به امروز خود را بی‌گناه معرفي كرده است. همانند فصل اول، فصل دوم سریال «شکارچی ذهن» هم به قاتلان زنجيره‌اي متعددی مي‌پردازد که از آن میان می‌توان به چارلز مانسون با بازی دیمون هریمن اشاره کرد. هریمن در فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» ساخته کوئنتین تارانتینو نیز نقش مانسون را ايفا كرد. در اين فصل از سريال به پرونده قاتلان سریالی مانند دیوید برکوویتز معروف به پسر سم، تکس واتسون، المر وین هانلی، ویلیام پیرس جونیزو، ویلیام هنری هنری و پل بیتسون پرداخته مي‌شود. همچنین در فصل دوم همچنان به داستان‌های مرتبط با دنیس ریدر معروف به قاتل بی‌تی‌کی (BTK Killer) پرداخته خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون