• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4452 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۹ شهريور

امريكا يك بانك لبناني را به بهانه ارتباط با حزب‌الله تحريم كرد

تحريم‌هاي بي‌هدف

ميثم سليماني

 

 

در حال كه طي هفته گذشته تحولات منطقه تحت تاثير اقدامات رژيم اسراييل در سوريه و لبنان بود و بسياري نيز منتظر واكنش حزب‌الله لبنان براي پاسخ به تجاوز پهپادي رژيم اسراييل به لبنان بودند، اما ايالات متحده شيوه و منش وارونه خود را بار ديگر به نمايش گذاشت. دولت دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا مجموعه جديدي از تحريم‌هاي اقتصادي اين‌بار عليه حزب‌الله لبنان اعلام كرد و يك‌سري بانك‌ها و افراد را متهم به ارتباط با حزب‌الله لبنان كرد.

گفتني است ايالات متحده حزب‌الله لبنان را در سال 1997 در ليست گروه‌هاي تروريستي خارجي خود معرفي كرد. ايالات متحده عنوان كرد كه حزب‌الله لبنان به عنوان نيروي نيابتي ايران در لبنان مشغول فعاليت است. البته لازم به ذكر است كه سازمان ملل متحد هيچ گاه حزب‌الله را گروه تروريستي نخوانده و اين موضوع مورد ادعاي ايالات متحده است. به گزارش ميدل ايست‌اي، وزارت خزانه‌داري امريكا روز پنجشنبه اعلام كرد كه جمال تراست بانك را كه يك بانك تجاري لبناني با 25 شعبه در سراسر كشور است تحت تحريم قرار مي‌دهد. در بيانيه‌ اين وزارتخانه آمده است كه اين بانك آگاهانه فعاليت‌هاي بانكي حزب‌الله لبنان را تسهيل كرده و خدماتي را به بنياد شهيد ايران ارايه داده است. وزارت خزانه‌داري امريكا مدعي است كه اين بنياد از طريق اين بانك به خانواده‌هاي افرادي كه در عمليات‌هاي مختلف به شهادت رسيده‌اند، پول پرداخت كرده است. مايك پمپئو وزيرامورخارجه امريكا در بيانيه‌اي كه پس از اعلام اين تحريم‌ها صادر شد، ادعا كرد: عدم شفافيت اين بانك باعث شده سيستم مالي لبنان را تضعيف كند. اما در واكنش به اين اقدام غيرقانوني و غيرقابل توجيه ايالات متحده، انجمن بانكداري لبنان با ابراز ناراحتي از اقدام امريكا در بيانيه‌اي با رد ادعاي ايالات متحده گفت: همه وجوه واريزي جمال تراست بانك امن بود و در صورت صلاحديد بانك مركزي لبنان قادر خواهد بود كه اوضاع را اصلاح كند. در طرف مقابل، بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اسراييل از دولت ترامپ براي اين اقدام قدرداني كرد. او كه اكنون در آستانه انتخابات پارلماني در سرزمين‌هاي اشغالي نيازمند حمايت‌هاي بيش از پيش دونالد ترامپ براي پيروزي دوباره است در بيانيه‌اي عنوان كرد: اين يك گام مهم براي ايجاد فشار بر ايران و نزديكان آن است كه عليه اسراييل عمل مي‌كنند.

اين سخنان نتانياهو در حالي است كه طي هفته گذشته پس از ورود دو پهپاد اسراييلي به خاك لبنان و سقوط هر دو آنها، اسراييلي‌ها در حال آماده‌باش كامل درآمده‌اند و منتظر اقدام تلافي‌جويانه حزب‌الله لبنان هستند و طي هفته گذشته در يك نگراني به سر بردند.

تحريم‌هاي جديد را مي‌توان در چارچوب سلسله اقدامات اقتصادي شديد صورت گرفته توسط دولت ترامپ به عنوان بخشي از كمپين فشار حداكثري عليه ايران و گروه‌هاي وابسته به ايران در خاورميانه دانست. اما واقعيت آن است كه به نظر مي‌ر‌سد تحريم جديد عليه حزب‌الله لبنان بيشتر بر اثر فشارهاي نتانياهو طي روزهاي اخير در راستاي حمايت از اين رژيم در برابر حزب‌الله صورت گرفته باشد، چراكه اسراييل پس از تجاوز پهپادي به لبنان، دنبال آن بود كه امريكا حتما از اسراييل در برابر حزب‌الله حمايت كند.

در حال حاضر ايالات متحده در حالي حزب‌الله لبنان را با تحريم‌هاي اقتصادي مواجه مي‌كند كه اين جنبش نظامي، سياسي در لبنان به صورت رسمي و قانوني در داخل اين كشور مشغول فعاليت است و از نفوذ عمده‌اي در مردم و دولت لبنان برخوردار است و به شكلي كاملا دموكراتيك در حال تقويت جايگاه مردمي خود در لبنان است. حزب‌الله بارها و بارها اتهامات مربوط به تروريستي بودن خود را رد كرده و تاكيد دارد حزب‌الله يك جنبش مقاومت در برابر تجاوز‌هاي اسراييل است. در ماه جولاي نيز واشنگتن تحريم‌هايي را عليه سه شخصيت سياسي حزب‌الله از جمله دو عضو پارلمان اين كشور اعمال كرد. نمايندگاني كه با راي و انتخاب مردم وارد پارلمان شدند و ايالات متحده نشان داد هيچ ارزشي براي ديدگاه و رويكرد مردم لبنان ندارد. اين اتفاق باعث شد كه رهبران لبناني از تمام اردوگاه‌هاي سياسي به سرعت اين تصميم را محكوم كنند.

گفتني است روز پنجشنبه وزارت خزانه‌داري ايالات متحده تحريم‌هاي جداگانه‌اي را عليه چهار نفر حقيقي صادر كرد. وزارت خزانه‌داري امريكا مدعي است كه اين افراد تسهيل‌كننده انتقال ده‌ها ميليون دلار پول بين سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) بوده‌اند. ايالات متحده در ماه آوريل طي اقدامي غيرقانوني سپاه پاسداران را يك سازمان تروريستي معرفي كرد. ايالات متحده مدعي است كه اين افراد در عمان مستقر هستند و از اين طريق نقل و انتقال پول انجام مي‌دادند. اين تحريم‌ها به آن معناست كه بانك‌ها و افراد نمي‌توانند ارتباطي با شهروندان يا موسسات امريكايي داشته باشند. با اين حال برخي مقام‌هاي ارشد دولت امريكا كه نخواستند نام‌شان فاش شود به عرب‌نيوز گفتند كه اين دو اقدام فراتر از يك تحريم بلكه در راستاي ارسال يك سيگنال بوده است. اين دو مقام مدعي هستند كه اين اقدام در راستاي هشدار به حزب‌الله لبنان و ايران بوده كه از موسسات مالي لبناني دور بمانند. آنها مدعي هستند كه با اين كار قصد دارند جلوي نقل و انتقال پول از ايران را بگيرند. يك مقام ديگر گفت: اگرچه جمال يك بانك نسبتا كوچك در لبنان است اما اين بانك مورد استفاده حزب‌الله است.

وزارت خارجه امريكا همچنين عنوان كرده كه قصد دارد با همكاري نزديك با بانك مركزي لبنان و ساير نهادهاي لبناني براي حفاظت از يكپارچگي و ثبات سيستم بانكي لبنان تلاش كند و افراد و اشخاصي را كه در زمينه تامين بودجه و پشتيباني حزب‌الله فعاليت مي‌كنند مورد هدف قرار دهد. اما نكته اينجاست كه به نظر مي‌رسد هيچ نهادي از دولت امريكا براي دخالت در اين موضوع دعوت نكرده است و تبديل به مهمان ناخوانده‌اي شده كه به ناگاه قصد دارد كمك كند تا از بانك مركزي لبنان حمايت كند و اين در حالي است كه انجمن بانكداري لبنان اين اقدام را محكوم و عنوان كرده كه امريكا از اين اقدام خود پشيمان خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون