نبايد به اصل 30 قانوني اساسي لطمه وارد شود
فرهاد بشيري نماينده مجلس و عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس است. او در سابقه كارياش معاونت مديركل ارزشيابي و عملكرد وزارت آموزشوپرورش را نيز دارد. پس شايد يكي از بهترين افراد براي اظهارنظر درباره اين طرح و چرايي توقفش باشد. براي همين سراغش رفتيم...
فكر ميكنيد مشكلاتي كه باعث شد طرح خصوصيسازي مدارس كه از طرف دولت اجرا ميشد حالا و بعد از يك سال، در آستانه تعطيلي قرار گيرد، چيست؟
موضوع آموزش و پرورش از نظر آموزههاي ديني و همينطور صحبتهاي بزرگان ما و قانون اساسي، جايگاه ممتازي دارد. در اصل سيام قانون اساسي هم آمده كه آموزش و پرورش براي عموم مردم رايگان كرده. اصل راهاندازي مدارس خصوصي و همينطور روند كاريشان بايد بر همين اصل قانون اساسي استوار باشد. به نحوي باشد كه بتواند همسويي با اين اصل قانوني اساسي داشته باشد. بحث مدارس خصوصي بنابر اقتضائات جامعه و كمبود بودجهاي كه وجود دارد، مطرح شده است. دولت براي اينكه بخشي از بار مالي را از دوش خودش بردارد، به بخش خصوصي روي ميآورد تا كارش را به آن بخش واگذار كند براي همين به مدارس خصوصي هم اجازه كار داده ميشود. اما اينها بايد به نحوي مديريت شوند كه فشاري به مردم، اوليا و دانشآموزان وارد نشود. از طرفي ورود به اين مدارس آزاد و اختياري باشد و كسي از روي اجبار وارد اينچنين مدارس نشود. همچنين بايد امكاناتي به اين مدارس داده شود كه مردم احساس رضايت و طراوت در آن مجموعه آموزشي داشته باشند. اما در واگذاريهايي كه صورت گرفت، ابهاماتي وجود داشت كه نشان ميداد اين طرح نتوانسته تا اينجاي كار به موفقيت برسد. نحوه فعاليتها به نظر خيلي نميتوانست همسو با مسائل جامعه باشد و مشكلاتي را ايجاد كرده بود. شروع چندان خوبي هم نداشتند براي همين با ادامه اين روند موافقت نشد.
آن زمان كه وزير آموزش و پرورش به مجلس آمد و نمايندگان هم چندين بار درباره اين طرح با اين وزارتخانه صحبت كردند، دفاعياتي كه فاني و تيمش از كار ميكردند، چه چيزهايي بود؟ صرفا بحث صرفهجويي در بودجه مطرح بود يا مورد ديگري هم ميگفتند؟
نفس در اختيار گذاشتن مدارس به بخش خصوصي، جذب نيروهايي به كار گرفتهشده در اين مدارس و خدماتي كه ميخواهند به دانشآموزان بدهند، ابهامات كلي داشت. صرفا بحث صرفهجويي اقتصادي نبود. اما روي پررنگ قضيه همين بود. ضمن اينكه وعدههايي كه داده بودند، محقق نشد. از جمله اينكه ارتقاي فرهنگي دانشآموزان در اين مدارس شكل ميگيرد و وعدههايي از اين دست.
نمايندگان مجلس در جاهاي مختلف اعلام كرده بودند وقتي براي بازديد از اين مدارس مراجعت كردند، خيلي از معلمان، افراد آموزشنديده و حتي برخوردار از سطح سواد ناكافي بودند. درست است؟
بله. همينطور است. شرايط و ضوابط معلمي در اين مدارس رعايت نشده.
احتمالش وجود دارد كه براي سال تحصيلي جديد همچنين واگذارياي صورت بگيرد؟
مجلس مطابق قانون با اين طرح برخورد كرد و اگر قرار باشد آموزش و پرورش در مقابل مجلس بايستد و بخواهد كارش را ادامه دهد، قطعا مجلس برخورد خواهد كرد. اصلا با وجود تمام مخالفتهاي مجلس، امكان ادامه چنين كاري از طرف دولت وجود ندارد. اصلا از يك طرف قضيه هم اگر نگاه كنيم ميبينيم اين طرح در بحث بودجه هم در آيندهاي نزديك به مشكل بزرگي برميخورد. اگر به ارقامي كه داده ميشود دقت كنيم، متوجه ميشويم آينده اين طرح با مشكلات عديدهاي مواجه خواهد شد. به نظر من اين واگذاريها يك نوع پراكندگي و جداگانه عمل كردن به وجود ميآورد. كساني كه در مجلس مخالف اين طرح هستند، ميگويند آموزش و پرورش تنها اجازه واگذاري نيمدرصد از منابعش را دارد، درحالي كه تا بهحال بيش از اين اندازه را واگذار كرده است.