• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4454 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۱ شهريور

آموزش

اصلاح بومي‌‌گزيني دانشجويان

گروه اجتماعي | روز گذشته و در جريان شصت و چهارمين همايش معاونان دانشجويي دانشگاه‌هاي سراسر كشور، منصور غلامي، وزير علوم اعلام كرد كه طرح بومي‌گزيني دانشجويان اصلاح خواهد شد.

«شايد اگر دانشجو به شهر ديگري برود، بتواند از گروه آموزشي بهتري براي تحصيل استفاده كند اما با طرح فعلي بومي‌گزيني اين شانس از او گرفته مي‌شود بنابراين از دانشگاه‌ها و كساني كه بحث را مطرح كردند، خواستم مزايا و معايب فرآيند بومي‌گزيني را ارايه دهند تا براساس آن طرحي آماده كنيم و براي اصلاح به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارايه دهيم.» منصور غلامي در حاشيه نشست روز گذشته توضيح داد كه وزارت علوم متوجه نواقص طرح بومي‌گزيني دانشجويان هست و قصد اصلاح آن را دارد. به گفته او كاهش مبادلات فرهنگي يكي از انتقادات وارد شده به طرح بومي‌گزيني است چراكه فارغ از وجود اين طرح، دانشجويان علاوه بر تحصيل در رشته و دانشگاه مورد نظرشان مي‌توانند در شهرهاي ديگر دوستان جديد و فضاهايي جديد را تجربه كنند. او البته در مورد مزاياي طرح هم صحبت كرد و توضيح داد كه چرا بومي‌گزيني مورد توجه وزارتخانه قرار گرفته است:«طرح بومي‌گزيني مزايايي دارد؛ طرح اوليه آن به اين خاطر بود كه دانشجويان در محل زندگي والدين حضور داشته باشند و سختي‌هاي مسافرت و موارد ديگر دوران دانشجويي را كم كنيم.».

غلامي در مورد انتقاداتي كه در روزهاي گذشته نسبت به سهميه فرزندان هيات علمي شده بود هم واكنش نشان داد؛ سهميه‌اي كه به نظر او وجود خارجي ندارد و همه آنچه مطرح مي‌شود در واقع بزرگنمايي يكي از مصوبه‌هاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي است:«شوراي عالي انقلاب فرهنگي مصوبه‌اي دارد كه مقداري در اطراف آن بيش از آن چيزي كه هست، حرف زده مي‌شود. اين تسهيلات اجازه مي‌دهد در مرحله اول دانشجوياني كه فرزندان اعضاي هيات علمي هستند هر جا قبول شده‌اند به دانشگاه‌هاي محل خدمت والدين بروند.» وزير علوم مي‌گويد اين مصوبه را نمي‌توان به داشتن سهميه خاص تعبير كرد چراكه چنين تسهيلاتي در موارد ديگري شامل حال برخي از داوطلبان ديگر هم مي‌شود: «حتي براي بسياري از دانشجويان غيرفرزند هيات علمي به خصوص دانشجويان دختر اين كار را مي‌كنيم. امسال هم اين مصوبه هست و فرزندان اعضاي هيات علمي هيچ سهميه‌اي در كنكور ندارند. تغيير رشته هم در صورتي انجام مي‌شود كه دانشجو به محل زندگي والدين منتقل شود و ضريبي براي آنها اعمال مي‌كنند».

 

كنگره حقوق شهروندي با رويكرد اقتصادي برگزار مي‌شود‌

دومين كنگره علمي حقوق شهروندي توسط دبيرخانه دايمي حقوق شهروندي اسفند ‌ماه سال جاري در تهران برگزار خواهد شد. به گزارش روابط عمومي دبيرخانه دايمي حقوق شهروندي، مونس كشاورز رييس دبيرخانه دايمي حقوق شهروندي با اعلام خبر فوق افزود: اولين كنگره علمي حقوق شهروندي با تمركز بر محور فرهنگ برگزار شد و امسال بنا داريم، دومين كنگره را با محوريت مباحث اقتصادي برگزار كنيم. در اين كنگره تلاش خواهيم كرد تا با دعوت از نهادهاي اقتصادي كشور بتوانيم معضلات اقتصادي را كه به گونه‌اي حقوق شهروندان را تحت‌الشعاع قرار داده، شناسايي كرده و با استفاده از ظرفيت دانشگاهيان و پژوهشگران اين حوزه به ارايه راهكارهاي علمي و عملي براي پيشگيري از تضييع حقوق شهروندان بپردازيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون