• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4455 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۲ شهريور

تركش‌هاي حمله روز يكشنبه حزب‌الله به نظاميان اسراييلي ادامه دارد

پاسخ؛ بدون جنگ

ميثم سليماني

 

 

روز يكشنبه هر چند بسياري نگران تنش‌هاي ميان رژيم اسراييل و حزب‌الله لبنان شدند، اما درگيري‌ها به سرعت فروكش كرد و اگر چه رژيم اسراييل پس از مورد هدف قرار گرفتن يك خودروي ارتش اين رژيم به شكل كور مرزهاي جنوبي لبنان را گلوله‌باران كرد، ولي پس از دقايقي به سرعت همه‌ چيز فروكش كرد و همه‌ چيز تبديل به بيانيه‌ها و گزارش‌هايي شد كه از حواشي اقدام تلافي‌جويانه حزب‌الله لبنان به بيرون مخابره مي‌شد. اگر چه اكنون ساعت‌ها از اقدام حزب‌الله مي‌گذرد ولي تركش‌هاي حركت حساب ‌شده حزب‌الله لبنان براي اسراييل و شخص نتانياهو ادامه دارد. بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل نه مي‌خواست و نه مي‌توانست پاسخ درخوري به اين اقدام حزب‌الله لبنان بدهد. از همين رو تنها گامي كه اسراييلي‌ها برداشتند اين بود كه اعلام كنند كه هيچ يك از سرباز‌هاي اسراييلي آسيب نديدند.

ارتش اسراييل در بيانيه خود پس از اين حمله اعلام كرد كه تعدادي موشك ضدتانك از لبنان به سمت پايگاه افيفيم رژيم اسراييل در سرزمين‌هاي اشغالي شليك شده است. جاناتان كنريك، سخنگوي ارتش اسراييل نيز در جمع خبرنگاران گفت كه موشك‌هاي حزب‌الله باعث خسارت به اين پايگاه شده و يك آمبولانس نظامي نيز مورد هدف اين موشك‌ها قرار گرفته است. با اين حال سخنگوي ارتش رژيم اسراييل گفت به نظر مي‌رسد كه وقايع تاكتيكي به پايان رسيده اما تهديدهاي عميق‌تر حزب‌الله وجود دارد و همچنان باقي مانده است.

ارتش لبنان اعلام كرده كه پس از اقدام حزب‌الله، اسراييلي‌ها حداقل 40 گلوله به سمت‌ شهرهاي مرزي لبنان شليك كردند. در بيانيه‌اي كه از سوي سربازان حافظ صلح سازمان ملل متحده به دست الجزيره رسيده يونيفل از دو طرف خواستار كاهش تنش شده است. در اين بيانيه آمده است كه تماس‌هاي نزديكي با دور طرف جريان دارد و ما از طرفين مي‌خواهيم كه از هر گونه فعالي كه مي‌تواند تنش‌ها را بيشتر كند خودداري كنند.

گفتني است كه اين اولين ‌بار بود كه حزب‌الله لبنان از زمان جنگ سال 2006 كه ميان حزب‌الله و اسراييل صورت گرفته بود به داخل سرزمين‌هاي اشغالي عمليات نظامي انجام مي‌دهد.

شاهدان عيني صبح روز دوشنبه به رويترز گفتند كه همه ‌چيز در مرز آرام است و نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل در مرز در حال گشت‌زني هستند و مشكل خاصي مشاهده نشده است. نيروهاي صلح‌بان سازمان ملل عنوان كردند كه يكشنبه شب آرامش به صورت كامل به منطقه بازگشت.

البته پس از اتفاقات روز يكشنبه، رسانه‌هاي اسراييلي تحليل‌هاي قابل توجهي نسبت به موضوع اقدام حزب‌الله لبنان داشتند. به نظر مي‌رسد اسراييلي‌ها به ‌شدت نگران بهبود فناوري‌هاي موشكي حزب‌الله به خصوص در زمينه نقطه‌زني هستند. چرا كه هاآرتص مدعي است پهپادهاي اسراييلي به اين دليل وارد خاك لبنان شدند تا كه محل توسعه توانمندي موشك‌هاي نقطه‌زن حزب‌الله را مورد هدف قرار دهند اما پيش از اين حمله حزب‌الله لبنان به وسيله سردار سليماني از اين اقدام مطلع شده است و به نحوي اين عمليات اسراييل را خنثي كرده‌اند. البته سيدحسن نصرالله در سخنراني روز شنبه خود تاكيد كرد كه چنين تاسيساتي وجود ندارد و اگر داشت به صراحت آن را اعلام مي‌كردم. اما آموس هارل در هاآرتص مي‌نويسد اگرچه نيروهاي اسراييلي براي حمله تلافي‌جويانه از سوي حزب‌الله آماده بودند و اين اقدام با حداقل تلفات براي اسراييل به پايان رسيد و تنش نيز فروكش كرده است. اما اسراييلي‌ها سال‌هاست كه اعلام مي‌كنند سلاح‌هاي نقطه‌زن حزب‌الله و ايجاد خط توليد چنين سلاح‌هايي در لبنان جزو خطوط قرمز است. از همين رو اسراييل به ‌شدت نگران انتقال سريع اين فناوري در لبنان است زيرا آنها مي‌دانند كه انتقال و گسترش اين فناوري كار را براي اسراييل سخت خواهد كرد. از همين رو تصميم‌سازان در اسراييل با اين واقعيت روبرو هستند كه بايد يكي از دو گزينه را دنبال كنند؛ يا اينكه وارد يك جنگ با حزب‌الله شوند يا اينكه تصميم بگيرند جلوي چشم‌شان دشمن‌شان توانمندتر شود.

حرب كنيون نيز در اورشليم پست مي‌نويسد، آخرين چيزي كه بنيامين نتانياهو تنها دو هفته قبل از شروع انتخابات احتياج دارد يك درگيري نظامي بزرگ در شمال است. نتانياهو به خوبي مي‌داند كه مي‌توان به آساني جنگ را آغاز كرد و در ابتدا حمايت‌ها نيز گسترده خواهد بود اما اين حمايت‌ها لحظه‌اي است و وقتي كه تلفات اسراييلي‌ها شروع شود شرايط متفاوت خواهد بود. به همين دليل نتانياهو تمام تلاش خود را به كار بسته تا يك جنگ گسترده نظامي در نوار غزه رخ ندهد.

هر چند كه اين موضوع نيز مي‌تواند در كوتاه‌مدت از نظر سياسي به او كمك كند از يك طرف عنوان مي‌كند كه در تلاش است تا ساكنان شهرك‌هاي جنوبي سرزمين‌هاي اشغالي را از تهديد موشك‌هاي حماس خلاص كند و هم انتقادها را نيز به لحاظ سياسي عليه خود در خصوص انعطاف نسبت به حماس از روي خود بردارد. اما هنگامي كه هزينه‌هاي اقتصادي و انساني افزايش پيدا كند قطعا شرايط متفاوت خواهد بود.

نتانياهو هم‌اكنون بيش از 13 سال است كه نخست‌وزير بوده و در اين مدت اسراييل را درگير جنگ بزرگي نكرده است و اكثر درگيري‌ها كوتاه‌مدت بوده و عمليات‌ها به شكل محدود شكل گرفته اما وارد يك جنگ تمام عيار نشده است. برعكس چيزي كه در خارج از سرزمين‌هاي اشغالي تصور مي‌شود نتانياهو توانايي ماجراجويي نظامي را ندارد. از همين رو سعي دارد براي جلوگيري از هزينه‌ها نيروي نظامي را به عنوان آخرين راه‌حل استفاده كند و طي چند وقت اخير مجبور شده به نحوي نشان دهد در حال مقابله با اقدامات ايران است كه به مناطقي در سوريه و عراق نيز حمله كرد. زيرا فضاي داخلي اسراييل در آستانه انتخابات به ‌شدت او را تحت فشار گذاشته است. با اين حال رسانه‌هاي اسراييلي بر اين عقيده هستند سيدحسن نصرالله و بنيامين نتانياهو هر دو تمايلي به ادامه جنگ و كشاندن شرايط به يك جنگ
تمام عيار را ندارند.

در حال حاضر ارتش اسراييل نيز نمي‌خواهد خود را وارد يك جنگ تمام عيار كند. اگر در حمله روز يكشنبه يكي از سربازان اسراييلي كشته مي‌شد قطعا بايد شاهد يك جنگ در مرز ميان لبنان و سرزمين‌هاي اشغالي بوديم. چرا كه اسراييل را ناچار به پاسخگويي مي‌كرد. شايد بزرگ‌ترين شانسي كه روز يكشنبه نتانياهو آورد حمله بدون تلفات حزب‌الله به نظاميان اسراييلي بود چرا كه هيچ‌ كس نمي‌خواهد تنها چند روز مانده به انتخابات وارد يك جنگ تمام عيار شود كه هيچ چشم‌اندازي براي پايان آن وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون