• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4455 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۲ شهريور

خبر

اشرف غني سند «توافق صلح» را تحويل گرفت

يكي از مقام‌هاي افغان از ديدار ميان فرستاده ويژه رييس‌جمهوري امريكا به افغانستان و رييس‌جمهوري اين كشور در كابل خبر داد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، صديق صديقي، سخنگوي اشرف غني، رييس‌جمهوري افغانستان تاييد كرد كه ديدار ميان غني و زلماي خليل‌زاد، فرستاده ويژه امريكا در امور افغانستان يكشنبه شب و در كاخ رياست‌جمهوري و كمي پس از ورود خليل‌زاد به كابل از نشست قطر صورت گرفته است؛ نهمين دور مذاكرات بين امريكا و شبه‌نظاميان طالبان بدون توافق نهايي پايان يافت. فرستاده امريكا در امور صلح در افغانستان پيش‌نويس توافق صلح بين واشنگتن و طالبان را تقديم اشرف غني و عبدالله عبدالله رييس اجرايي دولت افغانستان كرد. وحيد عمر، مدير روابط عمومي و امور استراتژيك در رياست‌جمهوري افغانستان در توييتر اعلام كرد، غني و عبدالله با خليل‌زاد ديدار كردند و او نسخه پيش‌نويس توافق بين امريكا و طالبان را به آن دو داد و قرار است هر دو اين سند را بررسي كنند. در عين حال رايزني‌ها با خليل‌زاد و تيمش ادامه مي‌يابد. همچنين رويترز به نقل از منابع رسمي گزارش داد سند توافق صلح كه دو طرف به آن دست‌ يافته‌اند بعد از موافقت اشرف غني با آن امضا خواهد شد. فرستاده ويژه امريكا در روزهاي اخير گفته بود، ايالات متحده و طالبان در آستانه دستيابي به توافق با وجود حملات طالبان به قندوز و بغلان هستند.

نامزد رياست‌جمهوري نمي‌شوم

وزير دفاع سابق دولت ترامپ مي‌گويد قصد نامزدي براي رياست‌جمهوري امريكا را ندارد چون مي‌داند در صورت ورود به رقابت رياست‌جمهوري كنترل زندگي خود را از دست خواهد داد.به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه ديلي ميل، جيمز ماتيس، وزير دفاع سابق دولت ترامپ تاكيد كرد براي رياست‌جمهوري امريكا كانديدا نمي‌شود چون از نظر او يك سال كمپين انتخاباتي و چهار سال دوره رياست‌جمهوري مثل «محكوم شدن به پنج سال حبس» است.او اين اظهارنظر را در حين گفت‌وگوي صميمي و صريح با يكي از دوستانش در حين ضبط يك مصاحبه‌‌اش با سي‌بي‌اس مطرح كرده است. با اين حال رسانه‌ها گزارش كرده‌اند با وجود اين عدم تمايل ماتيس به نامزدي براي رياست‌جمهوري تي‌شرت‌هاي تبليغ نامزدي او براي رياست‌جمهوري موسوم به تي‌شرت‌هاي «ماتيس 2020» فروشي چشمگير در وب‌سايت آمازون داشته‌اند. ماتيس كه در حال حاضر استاد دانشگاه استنفورد و از اعضاي هيات‌مديره شركت مقاطعه‌كار نظامي «جنرال دايناميكس» است همراه با يك تيم فيلمبرداري شبكه سي‌بي‌اس در شهر زادگاهش يعني «پروسر» واقع در واشنگتن اين اظهارات را مطرح كرد. در تصاوير گرفته شده توسط اين تيم يك نفر به ماتيس مي‌گويد: «هر وقت تو آماده اعلام كانديداتوري شوي من به تو كمك خواهم كرد.» ماتيس نيز در پاسخ رو به يكي از دوستانش به نام «تري» كرده و گفت: خدايا، تري! مردم هي بيشتر دارند از من براي اين كار درخواست مي‌كنند! پس از آن دوست ماتيس به او گفت: مي‌داني كه خودت هم تمايل به اين كار داري! در ادامه اما ماتيس در پاسخ به اين دوستش گفت: نه من تمايلي ندارم. ‌تري اين كار مثل دريافت يك مجازات حبس براي مدت پنج سال است. ماتيس به سي‌بي‌اس درباره نحوه كناره‌گيري‌اش از دولت ترامپ گفت: من اين نگاه را نسبت به مساله نيرومندي امريكا داشتم كه ما بايد ائتلاف‌هاي‌مان با يكديگر را حفظ كرده و نيرومند نگه داريم. و اگر من شخص درستي براي انجام اين كار نبودم پس رييس‌جمهور لازم داشت كه فردي هم‌راستا‌تر با ديدگاه‌هايش را به جاي من منصوب كند.

جز با زبان سلاح با عناصر امارات مذاكره نمي‌كنيم

صالح الجبواني، وزير حمل و نقل دولت «عبد ربه منصور هادي» با رد درخواست رياض براي مذاكره با شوراي انتقالي جنوب گفت كه مذاكره فقط با سلاح انجام مي‌پذيرد. به گزارش فارس، او در صفحه توييتر خود نوشت: «گفت‌وگو با شبه‌نظاميان امارات جز با سلاح صورت نمي‌گيرد.» اين موضع‌گيري در حالي صورت مي‌گيرد كه استان «شبوه» همچنان صحنه درگيري ميان شبه‌نظامي شوراي انتقالي جنوب و عناصر دولت منصور هادي است. الجبواني در ادامه نوشت: «درگيري‌هاي شبوه به برادران سعودي در جده اين پيام را رساند كه گفت‌وگوها با شبه‌نظاميان ابوظبي جز با سلاح صورت نمي‌گيرد. شبوه به شبه‌نظاميان درس جديد داد و به آنها گفت كه همواره بخشي از يمن و هويت آن باقي مي‌ماند.»

فعاليت شبكه امريكايي الحره در عراق ۳ ماه تعليق شد

در ادامه اعتراضات گسترده به اهانت رسانه عرب زبان «الحره» امريكا به نهادها و مرجعيت ديني شيعه و سني عراق، سازمان ارتباطات و رسانه اين كشور فعاليت اين رسانه امريكايي را براي سه ماه به حالت تعليق درآورد و خواهان عذرخواهي رسمي اين رسانه شد. به گزارش ايرنا، سازمان ارتباطات و رسانه به عنوان نهاد رسمي نظارت بر فعاليت رسانه‌ها در عراق با انتشار بيانيه‌اي كه روز دوشنبه اعلام كرد كه فعاليت اين رسانه امريكايي را به دليل اهانت‌هايي كه به نهادها و نمادهاي ديني در عراق مرتكب شده به مدت سه ماه به حال تعليق در مي‌آورد و خواهان عذرخواهي رسمي اين رسانه است. در بيانيه آمده است كه در صورت تكرار اين گونه تخلفات در آينده، مجازات‌هاي سنگين‌تر عليه اين شبكه تلويزيوني امريكايي وضع مي‌شود.سازمان ارتباطات و رسانه در عراق همچنين خاطرنشان ساخته است كه تمامي كساني كه از اين گزارش متضرر شده‌اند، مي‌توانند عليه اين شبكه تلويزيوني دادخواست قضايي بدهند.تلويزيون عرب‌زبان الحره كه با هزينه وزارت امور خارجه امريكا در ۲۰۰۴ فعاليت خود را آغاز كرده، اوايل هفته جاري در گزارشي يك طرفه و بي‌دليل و مدرك مدعي فساد در نهادهاي ديني اهل سنت و شيعه در عراق شد . برخي از نهادهاي ديني مانند اوقاف اهل سنت گفته‌اند كه اين رسانه امريكايي را تحت پيگرد قضايي قرار مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون