• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4455 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۲ شهريور

عوارض آزادراهي دوباره گران شد

100 كيلومتر: 18 هزار تومان

گروه اقتصادي| وزارت راه و شهرسازي با وجود تمام گمانه‌زني‌هاي موجود در ماه‌هاي گذشته، ‌سرانجام تصميم گرفت راي به افزايش نرخ عوارض آزادراهي در سال 98 بدهد و به اين ترتيب با تاييد وزير راه، هزينه تردد از آزادراه‌هاي كشور به طور ميانگين 21 درصد افزايش يافت.

اين افزايش قيمت در حالي رخ داده كه وزارت راه در سال‌هاي قبل، بسته به شرايط اقتصادي بعضا تصميم مي‌گرفت قيمت‌ها را افزايش ندهد اما در سال جاري، با وجود فشارهاي اقتصادي موجود در كشور راي به افزايش قيمت‌ها داده است.

بررسي نرخ‌هاي جديد نشان مي‌دهد كه بهاي عوارض خودروهاي سواري به ازاي يك كيلومتر پيمايش، در سال گذشته 587 ريال بوده كه امسال اين عدد به 715 ريال افزايش پيدا كرده است؛ يعني 23 درصد رشد بهاي عوارض در يك سال. در دو بخش كاميونت و كاميون دو محور نيز اين رشد بالا به شكلي ديگر ديده مي‌شود. بهاي عوارض به ازاي يك كيلومتر پيمايش در سال گذشته براي كاميونت‌ها هزار و 114 ريال بوده كه امسال هزار و 323 ريال افزايش پيدا كرده است. براي كاميون‌هاي دو محور نيز اين رقم از هزار و 386 ريال در سال گذشته به هزار و 647 ريال براي امسال افزايش پيدا كرده تا در اين دو بخش رشد 19 درصد عوارض آزادراهي رخ دهد. در كنار افزايش ميانگين، بالاتر رفتن نرخ عوارض در آزادراه‌ها متفاوت بوده و عوارض در برخي از اين مسيرها بسيار گران است. آزادراه 104 كيلومتري خرم آباد – پل زال كه از ابتدا نيز با نرخ عوارض بالا افتتاح شده بود، همچنان براي مسافران گران تمام مي‌شود و در ابلاغيه جديد وزارت راه و شهرسازي خودروهاي سواري براي عبور از آن بايد 18 هزار تومان پرداخت كنند. در كنار آن ميني‌بوس از ۳۰ به ۳۱، وانت از 20 به 25 اتوبوس از ۳۵ به ۳۶، كاميون سه محور از ۴۵ به ۵۵ و تريلي از ۵۵ به ۶۵ هزار تومان افزايش يافته است. نرخ تريلي و نفتكش نيز از 60 هزار تومان به ترتيب به 65 و 75 هزار و 500 تومان افزايش پيدا كرده است.

در كنار آن هزينه تردد خودروهاي سواري از آزادراه تهران – پرديس به 5 هزار تومان و در قطعه چهارم آزادراه تهران – شمال به 8 هزار تومان افزايش يافته است. با افزايش هزينه تردد در آزادراه‌ها، خطر افزايش دوباره تصادفات و تلفات جاده‌اي افزايش يافته است. با توجه به اينكه جاده‌هاي جايگزين بسياري از آزادراه‌هاي فعلي، از نظر ايمني قابل مقايسه با آزادراه‌ها نيستند و با گران شدن نرخ تردد، احتمالا بسياري از مسافران ثابت جاده‌ها، ترجيح مي‌دهند براي مديريت هزينه‌هايشان از آزادراه‌ها تردد نكنند، بايد ديد كه تصميم جديد وزارت راه و شهرسازي، چه تاثيري بر نرخ تصادفات رانندگي خواهد گذاشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون