• 1404 چهارشنبه 11 تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
fhk; whnvhj ایرانول بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 3225 -
  • 1394 سه‌شنبه 1 ارديبهشت

«اعتماد» جدول جريمه‌هاي عوارض خودرو را منتشر مي‌كند

عوارض آلايندگي به جريمه‌هاي طرح ترافيك اضافه شد

  حميدرضا خالدي/  قرار است از نيمه ارديبهشت ماه، خودروهايي كه به‌طور غيرمجاز و بدون داشتن طرح و مجوز وارد طرح ترافيك (ونه طرح زوج و فرد) مي‌شوند، علاوه بر جريمه 20 هزارتوماني طرح ترافيك، جريمه ديگري را نيز بپردازند. جريمه‌اي تحت عنوان «عوارض آلايندگي خودروها». در واقع اين جريمه (شما بخوانيد عوارض)، هيچ ارتباطي با قبض جريمه‌هاي پليس راهنمايي و رانندگي ندارد، بلكه جريمه‌اي است كه از سوي شوراي شهر تعيين شده است.
اقبال شاكري، عضو كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر در مورد دليل اين اقدام شوراي شهر و تدوين چنين مصوبه‌اي در شورا مي‌گويد: شهرداري معتقد است كه محدوديت طرح ترافيك در معابر پايتخت براي حفظ كيفيت هوا بوده است و دقيقا به همين دليل افرادي كه به صورت غيرمجاز وارد محدوده طرح ترافيك مي‌شوند، چون موجب افزايش آلودگي در شهر مي‌شوند؛ بايد جريمه آن را هم بپردازند.

جريمه روي جريمه
اقبال شاكري اشاره‌اي هم دارد به روند اجراي اين طرح. به گفته وي، براساس اين طرح چنانچه خودرويي به‌‌طور غيرمجاز و بدون داشتن طرح ترافيك و مجوز وارد محدوده طرح ترافيك شود، بايد بسته به نوع و عمر خودرو به ميزان دو تا سه برابر قيمت طرح روزانه ترافيك، عوارض (جريمه) بپردازد.
درحال حاضر قيمت طرح‌هاي روزانه موجود در تهران براي خودروهاي سبك «قبل» از ساعت 10 صبح، 31 هزار و 200 تومان و «بعد» از ساعت 10، 23 هزار و 400 تومان است كه درمورد خودروهاي سنگين، اين رقم به 48 هزار تومان در روز مي‌رسد. بنابراين بعد از اجراي طرح جديد براي محاسبه عوارض آلايندگي خودروها بسته به سن خودرو، بايد اين ارقام را در دو يا سه ضرب كرد. مثلا سن فرسودگي در اين مصوبه براي سواري‌ها 20 سال تعيين شده است و برهمين‌‌اساس اگر يك سواري با عمر بالاي 20 سال و به‌شكل غيرقانوني وارد طرح ترافيك شود بايد سه برابر قيمت طرح روزانه عوارض بپردازد.
 يعني يك خودروي پيكان كه از عمر آن
 20 سال گذشته است و طرح ترافيك ندارد بايد علاوه بر جريمه 20 هزار توماني طرح (كه با گرفتن دوربين‌ها ممكن است تكرار و جريمه آن چند برابر بشود) جريمه عوارض آلايندگي را هم بدهد كه 91 هزار و 600 تومان است (سه برابر 31هزار و 200 تومان) . همچنين اگر يك پرايد كه طرح ترافيك ندارد وارد طرح ‌شود علاوه بر جريمه طرح بايد 62 هزار و 400 تومان عوارض آلايندگي بدهد.
اما اين قانون جديد كه در شوراي شهر به تصويب رسيده و از نيمه ارديبهشت اجرايي خواهد شد براساس مصوبه هيات دولت در سال 1390 تهيه شده كه تاكنون اجرايي نشده است. براساس بند يك برنامه كاهش آلودگي هوا در هشت شهر بزرگ كشور مصوب هيات وزيران كه در آخرين روزهاي سال 1390 به تصويب هيات وزيران رسيده است، راهنمايي و رانندگي بايد از تردد خودروهايي كه سن آنها از يك حدي بيشتر است جلوگيري كند. براساس جدول درج شده در مصوبه هيات دولت، خودروها تا سن معيني مي‌توانند در خيابان‌ها تردد كنند. مثلا سواري‌ها تا 20 سال و اتوبوس‌هاي درون شهري تا هشت سال. بدين‌ترتيب اگر قرار باشد از تردد خودروهاي شامل اين جدول جلوگيري شود، اكثر اتوبوس‌هاي تهران كه عمري بالاي هشت سال دارند بايد از رده خارج شوند يا جاي خود را به خودروهاي نو بدهند.

سود عوارض در جيب شهرداري
قرار است عوارضي كه با عنوان عوارض آلايندگي اخذ مي‌شوند به خزانه شهرداري واريز شوند.
البته هنوز جاي يك سوال اساسي خالي است. اينكه اگر قرار است خودروهاي فرسوده با اين ترفند از رده خارج شوند، چه تدابيري براي تشويق و جايگزيني اين خودروها خواهيم داشت؟ (چرا كه طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده هم اينك نيز با اگر و اما‌هاي بسياري مواجه است) و دوم اينكه براساس مصوبه هيات دولت، بايد از تردد خودروهاي فرسوده جلوگيري كرد. حالا چرا به‌جاي جلوگيري و تلاش براي نوسازي ناوگان خودرويي كشور، به دنبال فرصتي براي درآمدزايي براي مديريت شهري هستيم؟

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها