• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4458 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۶ شهريور

خبر

درگذشت رابرت موگابه

رييس‌جمهور فعلي زيمبابوه از درگذشت رابرت موگابه در سن 95 سالگي خبر داد. به گزارش ايسنا، رابرت موگابه رييس‌جمهور و نخست‌وزير اسبق زيمبابوه در سن 95 سالگي درگذشت. امرسون منانگاگوا رييس‌جمهور فعلي زيمبابوه در توييتر مرگ موگابه را بدون اشاره به زمان دقيق وقوع آن تاييد كرده و نوشت: «موگابه يك طرفدار آفريقا بود كه عمرش را صرف قدرتمندسازي و آزادي مردم زيمبابوه كرد.» رويترز از مرگ موگابه در كشور سنگاپور خبر داده است. سال گذشته گمانه‌زني‌هايي در خصوص وخامت وضعيت جسماني موگابه و مراجعات مكرر او به كشور سنگاپور به منظور انجام معالجات و درمان منتشر شد. به گزارش پرس اسوسيشن، رابرت موگابه كه ‌زاده كشور رودزياي سابق است و در سال 1963 پايه‌گذار جنبش «اتحاد ملي آفريقاي زيمبابوه» موسوم به «زانو» (ZANU) بود، به عنوان جنبش مقاومتي عليه حاكميت استعمارگرانه بريتانيا در آن منطقه فعاليت مي‌كرد. اين جنبش در ادامه در كشور تازه تاسيس زيمبابوه تبديل به حزب حاكم «اتحاد ملي آفريقاي زيمبابوه- جبهه ميهن‌پرست» يا به اصطلاح حزب «زانو-پي‌اف» بدل شد؛ حزبي كه تا زمان استعفاي موگابه از قدرت در سال 2017 تحت رهبري وي قرار داشت.

 

فضاي مبهم مذاكرات در يمن

مقام‌هاي امريكايي مدعي شدند، اين كشور با هدف پايان دادن به بحران يمن مذاكراتي را با انصارالله آغاز كرده است. به گزارش ايسنا، ديويد شنكر، مديركل وزارت خارجه امريكا در امور شرق نزديك، در جمع خبرنگاران گفت كه دولت كشورش «به شكل ويژه بر پايان دادن به جنگ در يمن» متمركز شده است. او كه در حال بازديد از پايگاه هوايي الخرج در نزديكي رياض (پايتخت عربستان) بود، گفت: واشنگتن در مذاكرات با حوثي‌ها در تلاش است تا به يك راه‌حل مورد قبول براي هر دو طرف دست يابد. شنكر اطلاعات بيشتري در خصوص اين ادعاي خود مطرح نكرد. با اين حال با وجود اين ادعاي مقام‌هاي امريكايي، حميد عاصم، از مقام‌ها و مذاكره‌كنندگان ارشد انصارالله در مصاحبه‌اي با خبرگزاري فرانسه وقوع چنين مذاكراتي را رد يا تاييد نكرد. اما «محمد البخيتي»، عضو دفتر سياسي جنبش انصارالله يمن در گفت‌وگو با الجزيره ادعاي مقام امريكايي مبني بر اينكه بين امريكا و اين جنبش مذاكراتي صورت گرفته را تكذيب كرد. پيش‌تر در پي اوج گرفتن بحران جنگ يمن، دولت باراك اوباما، رييس‌جمهوري پيشين امريكا در سال ۲۰۱۵ مذاكرات كوتاهي با حوثي‌ها انجام داد. اما در سوي ديگر تحولات يمن كه در جنوب يمن جريان دارد، مذاكراتي در حال انجام است كه طرف‌هاي درگير در جنوب بتوانند به يك توافق براي پايان درگيري‌ها دست پيدا كنند اما به نظر مي‌رسد چنين فضايي فراهم نيست. به گزارش فارس به نقل از آسوشيتدپرس، مسوولان يمني كه از جزييات مذاكرات در عدن مطلع هستند، خبر دادند كه عربستان براي حصول توافق بين دولت هادي و شوراي انتقالي جنوبي، به‌شدت اعمال فشار مي‌كند.

هشدار مقتدي صدر

رهبر جريان صدر عراق روز گذشته در توييتر خود نوشت: آنچه در عراق رخ مي‌دهد به منزله اعلام پايان دولت و تبديل شدن به يك كشور آشوب است. به گزارش ايسنا، به نقل از سايت النشره، مقتدي صدر، رهبر جريان صدر عراق خاطرنشان كرد: اگر دولت اقداماتي جدي اتخاذ نكند، من برائت از آن را اعلام مي‌كنم. پيش‌تر رهبر جريان صدر عراق در توييتر نوشته بود: من مسائل مهمي را به عادل عبدالمهدي، نخست‌وزير عراق به عنوان نصيحت برادرانه كه به او در فعاليتش كمك خواهد كرد گوشزد مي‌كنم و اينها خواسته‌هايي است كه مرجعيت و مردم خواهان تحقق آن هستند. وي افزود: نكته اول پايبندي كامل به مستقل بودن در تصميم‌گيري و عدم جانبداري از موضع برخي طرف‌ها به ضرر طرف‌هاي ديگر است. نكته دوم پرونده خدمات‌رساني است كه همچنان بدون حل باقي مانده است. ما از نخست‌وزير مي‌خواهيم براي خدمات‌رساني تلاش كند چراكه مردم بسيار آسيب ديده‌اند و ديگر نمي‌توانند صبر كنند. نكته سوم اين است كه ما شاهد هيچ پيشرفتي در پرونده مبارزه با فساد نبوده‌ايم و اين سكوت در واقع مجوزي به فاسدان براي ادامه فعاليت‌شان است. نكته چهارم حفظ هيبت دولت و نهادهاي امنيتي آن و استقلال در تصميم و عدم ترديد در مجازات كساني است كه براي تضعيف نهادهاي امنيتي تلاش مي‌كنند.

 

پمپئو توافق با طالبان را امضا نمي‌كند

مجله تايم در گزارشي اختصاصي و به نقل از منابع مطلع در امريكا، اروپا و افغانستان از عدم تمايل مايك پمپئو، وزير امور خارجه ايالات متحده به امضاي توافق صلح با طالبان خبر داده است. به نوشته تايم، خطر بالاي به هم خوردن اين توافقنامه و عدم پايبندي طالبان به آن از جمله علت‌هاي بي‌علاقگي آقاي پمپئو به امضاي آن است. وزارت خارجه امريكا به اين گزارش واكنش نشان نداده است.

امريكا و طالبان طي نه دور گفت‌وگو در دوحه قطر كه با هدف پايان دادن به خشونت‌ها در افغانستان صورت گرفت، بر سر مفاد يك توافقنامه به نتيجه رسيده‌اند. براساس گزارش‌هاي منتشرشده، در صورت موافقت دونالد ترامپ رييس‌جمهوري امريكا با مفاد توافقنامه، حدود ۵۴۰۰ نظامي امريكايي از افغانستان خارج و پنج پايگاه اين كشور هم برچيده خواهد شد. در حال حاضر كمتر از ۱۴ هزار نظامي امريكايي در افغانستان مستقر هستند. بر اين اساس، طالبان نيز موافقت كرده با القاعده همكاري نكند و با دولت افغانستان وارد گفت‌وگو شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون