• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4460 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۰ شهريور

خبر

درخواست نفتي ايران از هند

سفير جمهوري اسلامي ايران در هند هشدار داد كه اگر هند به روابط تجاري عادي ادامه ندهد، ايران به بازارهاي ديگري براي واردات روي خواهد آورد. به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه پرينت، علي چگني، سفير كشورمان در هند روز دوشنبه در خصوص تداوم روابط تجاري ايران و هند گفت: هند دوست خوب و همسايه ما است. روابط ما در تاريخ ريشه دوانده است. اميدوارم كه خريد نفت از ايران را از سربگيرد. هند مي‌داند كه تحريم‌هاي يكجانبه از طرف سازمان ملل نمي‌آيند و تنها از سوي امريكا اعمال شده‌اند. سفير كشورمان تصريح كرد كه تبادلات دوجانبه ايران و هند در سال 2019 به رقم 13 ميليون دلار نزديك شده اما روند تبادلات به دليل به صفر رساندن واردات نفتي هند از ايران كاهش يافته است. علي چگني همچنين هشدار داد كه اگر هند حفظ روابط تجاري عادي خود با ايران را از سر نگيرد، ايران ممكن است براي خريد برنج و سويا به بازارهاي ديگري روي بياورد.برخي منابع به پايگاه خبري پرينت اطلاع داده‌اند كه هيات بلندپايه‌اي از هند به رياست ويجاي گوخال، وزير امور خارجه در اين ماه براي گفت‌وگو در خصوص روابط دوجانبه ميان تهران و دهلي‌نو به ايران سفر خواهد كرد.

مخالفت عراق با درخواست امريكا

رويترز روز سه‌شنبه به نقل از «لوي الخطيب» وزير برق عراق نوشت، بغداد بدون واردات گاز از ايران در توليد برق با مشكل مواجه مي‌شود و با وجود فشارهاي امريكا به ادامه واردات از ايران ادامه مي‌دهد.به گزارش فارس، الخطيب روز گذشته در حاشيه گردهمايي «كنگره جهاني انرژي» در شهر ابوظبي در جمع خبرنگاران صحبت مي‌كرد، در اين مورد گفت: «نهايتا، اين يك بازار آزاد است. مساله برق دايما در عراق موضوعي سياسي مي‌شود.» قطعي مداوم برق در عراق يكي از مسائلي است كه مورد اعتراض مردم اين كشور قرار گرفته است. با اين وجود، واشنگتن بغداد را براي توقف واردات گاز از ايران كه منبع توليد بخش بزرگي از برق عراق است، تحت فشار قرار داده است. گاز صادراتي ايران براي توليد ۲۵۰۰ مگاوات برق كافي است و ضمنا ايران ۱۲۰۰ مگاوات برق نيز به صورت مستقيم به عراق صادر مي‌كند.

الخطيب در پاسخ به سوالي در مورد فشارهاي امريكا به عراق براي توقف يا كاهش واردات گاز از ايران، گفت: «ما با همه روابط متعادلي داريم و ديگران بايد به آن احترام بگذارند.»

دولت‌امريكا ارديبهشت‌ماه امسال تمام معافيت‌هاي مربوط به واردات نفت از ايران را لغو كرد، اما عراق با تأكيد بر اينكه بدون واردات گاز از ايران در تأمين برق با مشكل مواجه مي‌شود، از امريكا معافيت وارداتي دريافت كرد.

 

اختلاف بر سر منطقه امن

وزير امور خارجه تركيه از تلاش‌هاي امريكا براي كنار گذاشتن توافقنامه مربوط به ايجاد منطقه امن در شمال سوريه خبر داد. به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه اسكاي نيوز عربي، مولود چاووش‌اوغلو، وزير امور خارجه تركيه در كنفرانس مطبوعاتي اظهار كرد كه امريكا براي كنار گذاشتن توافقنامه منعقد شده با آنكارا درباره ايجاد منطقه امن در شمال سوريه تلاش مي‌كند. وي افزود: تاكنون رويكرد واشنگتن در قبال منطقه امن رضايت بخش نبوده است. چاووش‌اوغلو در ادامه تصريح كرد: امريكا صرفا اقدامات صوري در زمينه اين توافقنامه انجام داده است و همزمان همكاري خود با يگان‌هاي مدافع خلق كرد سوريه را تقويت مي‌كند كه آنكارا آنها را گروه تروريستي مي‌داند. وزير خارجه تركيه با بيان اينكه هرگونه چشم‌پوشي تركيه در اين خصوص مي‌تواند خطرات بزرگي را ايجاد كند، گفت: ما تمامي آمادگي‌هاي لازم را انجام داده‌ايم و مي‌توانيم منطقه مذكور را پاكسازي كنيم. رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه پيش‌تر گفته بود كه كشورش با امريكا در خصوص اجراي مرحله نخست ايجاد منطقه امن در شمال سوريه توافق كرده است.

 

كره‌شمالي ۲ پرتابه شليك كرد

رييس ستاد مشترك كره‌جنوبي اعلام كرد، كره‌شمالي صبح روز گذشته دو پرتابه نامشخص را از استان پيونگان جنوبي به سمت شرق شليك كرد.به گزارش ايسنا، خبرگزاري رسمي كره‌جنوبي گزارش داد، نوع اين پرتابه‌ها هنوز مشخص نيست. كره‌شمالي در ماه‌هاي اخير تعدادي موشك ميان‌برد آزمايش كرده است.

به گزارش خبرگزاري رويترز، اين آزمايش‌هاي موشكي در حالي انجام شده است كه كره‌شمالي روز دوشنبه اعلام كرد، مايل است مذاكرات با امريكا را در اواخر ماه سپتامبر از سر بگيرد.طبق اين گزارش، با شليك اين پرتابه در روز سه‌شنبه، اين هشتمين باري است كه كره‌شمالي از زمان ديدار دونالد ترامپ و كيم جونگ اون در مرز دو كره در اوايل تيرماه، دست به آزمايش موشكي مي‌زند.دونالد ترامپ و كيم جونگ اون توافق كرده بودند كه مذاكرات كارشناسي را براي خلع سلاح هسته‌اي احيا كنند. اين مذاكرات از زمان ديدار ناموفق روساي جمهوري امريكا و كره‌شمالي در هانوي در ماه فوريه متوقف شده بود.يك مقام ارشد امريكا در واكنش به آزمايش پرتابه‌هاي كره‌شمالي گفت: ما از گزارش‌ها درخصوص شليك اين پرتابه‌ها توسط كره شمالي مطلع هستيم. ما همچنان اوضاع را زير نظر داريم و به مشورت نزديك با متحدان‌مان در منطقه ادامه مي‌دهيم.

 

حمله به عزاداران حسيني در نيجريه

در ادامه فشارهاي ارتش و نيروهاي امنيتي نيجريه به شيعيان در اين كشور، منابع رسانه‌اي روز گذشته از شهادت سه عزادار حسيني در شهر «كادونا» خبر دادند. بنا بر گزارش شبكه «پرس‌تي‌وي»، «نيروهاي دولتي در نيجريه به عزاداران حسيني حمله و حداقل سه نفر را شهيد و چندين نفر ديگر را زخمي كردند». طبق اين گزارش، عزاداران حسيني روز سه‌شنبه در شهرهاي مختلف نيجريه از قبيل كادونا هدف حملات نيروهاي دولتي قرار گرفته‌اند. نيروهاي دولت نيجريه علاوه بر اين حملات، براي برهم زدن عزاداري‌ها در اين كشور از گاز اشك‌آور استفاده كرده‌اند. شاهدان عيني در ابوجا پايتخت نيجريه به پرس‌تي‌وي گفتند، كه نيروهاي دولت براي جلوگيري از برگزاري عزاداري‌ در پايتخت جاده‌هاي مختلف را مسدود كرده و مانع از برپايي دسته‌هاي عزاداري شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون