• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4460 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۰ شهريور

مخالفان دولت روسيه در مسكو قدرت مي‌گيرند

ريزش طرفداران پوتين

گروه جهان

روسيه يك تابستان داغ را پشت سر مي‌گذارد. نه تنها ميانگين دماي امسال مسكو از همه سال‌ها بيشتر بوده بلكه درجه حرارت تحولات سياسي اين كشور در تابستان امسال به مرز جوش رسيد. مسكو طي ماه‌هاي اخير شاهد اعتراضات گسترده عليه حزب حاكم روسيه بود. اما حالا خبر مي‌رسد پس از سال‌ها حكومت اكثريت حزب حاكم روسيه بر دوماي مسكو بالاخره شكسته شد و كرسي‌هاي حزب روسيه متحد كه بزرگ‌ترين حزب روسيه به شمار مي‌آيد با كاهش چشمگير در مجلس دوماي مسكو روبه‌رو شده است.

به گزارش خبرگزاري ريانووستي با استناد به داده‌هاي نهايي انتخابات دوماي مسكو، نامزدهاي حزب روسيه متحد كه از ولاديمير پوتين رييس‌جمهوري روسيه حمايت مي‌كنند 26 كرسي از 45 كرسي دوماي مسكو را به دست آوردند. طبق آمارها حزب كمونيست كه اصلي‌ترين رقيب حزب روسيه متحد محسوب مي‌شد، توانست 13 كرسي را به دست آورد. حزب چپ نيز يك كرسي و حزب ليبرال روسيه توانست 3 كرسي را به دست آورد.

بسياري معتقدند كه اين انتخابات بسيار جنبه تاكتيكي براي به چالش كشيدن ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور كنوني روسيه داشت. الكسي ناوالني، سياستمدار برجسته مخالف دولت روسيه از هواداران خود خواسته بود تا به صورت تاكتيكي در سراسر روسيه به كانديداهايي كه بيشترين شانس را براي شكست حزب روسيه متحد دارند، راي دهند. تاكتيكي كه به نظر مي‌رسد تا حدي جواب داده است. گفتني است روز يكشنبه چندين انتخابات منطقه‌اي و محلي در سراسر روسيه پس از 2 ماه اعتراض شديد در مسكو برگزار شد. تظاهرات‌هايي كه در اعتراض به سيستم تاييد نامزدهاي انتخاباتي براي حضور در مجلس دوماي مسكو شكل گرفته بود زيرا تعداد زيادي از نامزدهاي مستقل كه قصد حضور در اين انتخابات را داشتند، اجازه حضور پيدا نكردند.

اما بيشتر توجه‌ها به انتخابات مسكو معطوف شده بود زيرا طي چند وقت اخير همواره راهپيمايي‌هاي پراكنده‌اي در آن برگزار مي‌شد كه معترضان خواهان برگزاري انتخابات آزاد و عادلانه بودند و از همين رو انتخابات مسكو بسيار حساس شده بود. در طول اين اعتراضات هزاران نفر بازداشت و حتي تعدادي از معترضان به چندين سال حبس محكوم شدند.

با وجود اينكه در اين انتخابات تعداد محدودي از مخالفان و افراد مستقل شركت كرده بودند اما 225 نامزد براي تصدي 45 كرسي در مسكو به رقابت پرداختند.

ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه هر چند كه خود را فردي فراحزبي مي‌بيند و وابسته به هيچ حزبي نمي‌داند اما واقعيت آن است كه حزب روسيه متحد حول محور پوتين شكل گرفته و شايد بخش عمده اعتبار و نفوذ خود را در حال حاضر از ولاديمير پوتين گرفته است. ولي در سوي ديگر ولاديمير پوتين نيز قطعا راي خود را به نفع اين حزب به صندوق انداخته است. او كه روز يكشنبه در آكادمي علوم روسيه راي داد، گفت: مهم كميت حضور تعداد نامزدها نيست بلكه كيفيت آنها بسيار مهم است. او افزود اميدوار است كه نامزدهاي مناسبي انتخاب شوند. در سوي ديگر الكسي ناوالني، رهبر مخالف و منتقد برجسته كرملين پس از راي دادن از مردم خواست از رقباي كانديداهاي حزب روسيه متحد متعلق به پوتين حمايت كنند. او گفت: در انتخابات گذشته روسيه متحد 40 كرسي از 45 كرسي را دريافت كرد و كاهش اين ميزان كرسي‌ها خوب خواهد بود. با اين وجود نكته اينجاست كه برخي معتقدند با توجه به تضعيف شدن حزب متحد روسيه به خصوص در مسكو حتي تعدادي از طرفداران پوتين نيز به شكل مستقل وارد انتخابات شدند. چراكه حتي پوتين نيز پس از آنكه ريزش آراي حزب روسيه متحد را در افكار عمومي مشاهده كرد به صورت مستقل وارد كارزار انتخابات رياست‌ جمهوري سال 2018 شد.

بسياري بر اين باورند كه نظرسنجي‌هاي روز يكشنبه بزرگ‌ترين آزمايش براي مقام‌هاي روسيه قبل از انتخابات مجلس دوماي روسيه در سال 2021 است كه آينده سياسي اين كشور را تا حد زيادي مشخص خواهد كرد زيرا انتظار‌ها بر اين مبناست كه در سال 2024 ولاديمير پوتين از قدرت كناره‌گيري كند و قطعا دومايي كه در سال 2024 شكل مي‌گيرد بسيار تعيين‌كننده خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون