• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4460 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۰ شهريور

از گلايه‌هاي داود فتحعلي بيگي تا بليت نيم بهاي سينما

رستاخيز چه تاريخي اكران مي‌شود؟

گروه فرهنگ و ادب

رستاخيز بايد اكران شود

بخش‌هايي از موسيقي فيلم رستاخيز همزمان با تاسوعا و عاشوراي حسيني منتشر شد. فيلم سينمايي رستاخيز به كارگرداني احمدرضا درويش و تهيه‌كنندگي تقي عليقلي‌زاده تاكنون اجازه نمايش در ايران را پيدا نكرده است اما اين فيلم در كشورهاي ديگر به نمايش در آمده و با استقبال مسلمانان و شيعيان همراه شده است. نصرالله پژمانفر عضو كميسيون فرهنگي مجلس با انتقاد از پايين بودن تعداد فيلم‌هايي كه درباره عاشورا و ماه محرم ساخته شده است به فيلم رستاخيز اشاره كرد و گفت: فيلم رستاخيز يك فيلم خوب و در چارچوب درست است و دفتر مقام معظم رهبري نيز نسبت به اين فيلم نظر موافق داشته و مخالفتي ندارند اما وزارت ارشاد به سازندگان اين فيلم ظلم كرد و نمايش ندادن اين فيلم هيچ توجيهي ندارد. وي ادامه داد: اگر سازندگان اين فيلم از وزارت ارشاد براي ممانعت در قبال نمايش ندادن اين فيلم شكايت كنند كار منطقي انجام داده‌اند و من هم كمك‌شان خواهم كرد.

گله از رفتارهايي كه با اصالت تعزيه مغايرت دارد

داود فتحعلي‌بيگي گفت: تعزيه از نظر كمي توسعه يافته اما از نظر كيفي رو به ضعف است و ما متاسفانه در خيلي جاها شاهد رفتارها و اتفاقاتي هستيم كه با اصالت تعزيه مغايرت دارد و دليل آن هم مشخص است، براي اين است كه معلم و آموزشي وجود نداشته است تا گام به گام اين هنر را آموزش دهد. او به ايسنا گفت: اين روزها تعزيه در معرض آسيب‌هاي جدي است به اين دليل كه پيشكسوتان و اساتيد اين هنر از ميان ما رفته‌اند و مدرسه و آموزشگاهي براي آموزش صحيح تعزيه نبوده است و هر كسي فيلمي ديده يا چيزي از كسي شنيده و بر اساس همين اطلاعات تعزيه‌خواني مي‌كند. اينكه برخي از تعزيه‌خوانان پيشكسوت به روستاها مي‌روند و مراسم تعزيه برگزار مي‌كنند به اين علت است كه در آن‌جا باني و خير وجود دارد و امكانات برگزاري تعزيه را فراهم مي‌كنند. در تهران هم در برخي فرهنگسراها مراسم تعزيه برگزار مي‌شود اما اگر بخواهيم يك مراسم با‌شكوه با تعزيه‌خوانان نامي برگزار شود، مستلزم سرمايه‌گذاري است.

شناخت درستي از معصومين نداريم

يك كارگردان معتقد است نبود شناخت درست از معصومين(ع) مانع ساخت توليدات سينمايي و تلويزيوني در حوزه مسائل ديني شده است. پرويز شيخ‌طادي كارگردان و فيلمنامه‌نويس در گفت‌وگو با مهر درباره كمبود توليدات سينمايي و تلويزيوني متناسب با واقعه عاشورا و ديگر موضوعات ديني گفت: متاسفانه مجموعه‌اي مرتبط با مسائل و موضوعات مذهبي چه حوزه‌هاي علميه، چه مديران فرهنگي و تصميم‌گيرنده‌هاي حوزه فرهنگ و انديشه، چه فيلمسازان و عالمان به علوم انساني و اجتماعي، تكليف خود را با موضوعات مذهبي روشن نكرده‌اند، يعني نمي‌دانند در توليد آثار مذهبي تا چه مرزي مي‌توانند ورود پيدا كنند، در واقع تكليف اين مجموعه مشخص نيست.

بليت نيم‌بهاي سينما در 22 شهريور

به گزارش ايرنا 21 شهريور به عنوان روز ملي سينما در تقويم ايران ثبت شده است اما به سبب تقارن اين روز با سومين روز سالگرد شهات حضرت امام حسين(ع) در روز عاشورا و سالروز شهادت حضرت سجاد(ع)؛ سينماهاي سراسر كشور در بيست و دومين روز شهريور با بليت نيم‌بها از روز ملي سينما و مخاطبان اين روز ميزباني مي‌كنند. به سبب همسويي و همراهايي ايرانيان مسلمان با عزاداري امام حسين(ع) در اين ايام، سالن‌هاي سينمايي از روز جمعه (۲۲ شهريورماه) بازگشايي مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون