• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4460 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۰ شهريور

خبر

ديدار مقام امريكا با مديران اماراتي در مورد تحريم ايران

سيگال مندلكر، معاون وزير خزانه‌داري امريكا در امور تروريسم و اطلاعات مالي كه به امارات متحده عربي سفر كرده به منظور تنگ‌تر كردن حلقه تحريم‌ها عليه ايران با مديران و سران اماراتي ديدار كرد. اين سفر تازه‌ترين تلاش امريكا براي افزايش فشار بر ايران است. او در خصوص اين سفر گفت: «ما در مورد راه‌هاي مبارزه مشترك با تروريسم و نفوذ بي‌ثبات‌كننده ايران در منطقه و جهان گفت‌وگو مي‌كنيم.» اين مقام امريكايي با اشاره به روابط نزديك تجاري ايران و امارات گفت: به‌طور تاريخي، بخشي از تجارت ايران درست همين جا در امارات انجام شده است، حالا مي‌خواهيم مطمئن شويم كه اماراتي‌ها متوجه عواقب تداوم تجارت خود با ايران بشوند.

به گزارش بلومبرگ، قصد مندلكر در اين سفر افزايش فشار مالي به ايران از طريق كشورهاي همسايه است. معاون خزانه‌داري امريكا براي رسيدن به اين مهم با مديران شركت‌هاي كشتيراني و مديران اجرايي ارشد هفت بانك اماراتي ديدار كرد. او بر اين باور است كه مي‌تواند بانك‌ها و شركت‌هاي حمل و نقل اين كشور را به قطع همكاري با ايران ترغيب كند. مندلكر خطر تحريم‌ را به اماراتي‌ها گوشزد كرده و به آنان هشدار داد كه مراقب معامله با ايران باشند وگرنه تحريم مي‌شوند.رييس‌جمهور امريكا پس از خروج از توافق هسته‌اي، تحريم‌هاي سنگيني را در چند مرحله عليه ايران وضع كرد و در آخرين تصميم، پيشنهاد فرانسه براي واگذاري اعتبار ۱۵ ميليارد دلاري به تهران با ضمانت پول نفت را نپذيرفت. اين پيشنهاد مستلزم معافيت از تحريم‌هاي نفتي ايالات متحده بود.هفته گذشته امريكا يك شبكه گسترده براي دور زدن تحريم‌هاي ايران را در فهرست سياه قرار داد. در اين فهرست نام شركت‌ها و افرادي از امارات تا سنگاپور، هنگ‌كنگ، ايران، هند، سوريه و لبنان ديده مي‌شود. مندلكر همچنين گفت: امريكا كساني را نيز كه در زمينه فلزات و پتروشيمي با ايران داد و ستد مي‌كنند، تحريم خواهد كرد.

 

خط و نشان رييس بانك مركزي امريكا براي ترامپ

به گزارش بيزينس اينسايد، رييس بانك مركزي امريكا گفت به هيچ كس اجازه نخواهد داد در كار بانك مركزي دخالت كند.

جدال لفظي بين دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا و جروم پاول رييس بانك مركزي اين كشور اكنون وارد فاز تازه‌اي شده است و دو طرف كه بر سر مساله نرخ بهره با يكديگر اختلاف ديدگاه عميقي دارند، حملات خود به يكديگر را علني‌تر كرده‌اند.

جروم پاول در سخنان جديد خود با تاكيد بر اهميت استقلال بانك مركزي گفت به هيچ‌ كس اجازه نخواهد داد، مستقل بودن اين بانك را خدشه‌دار كند.

پاول كه براي شركت در يك همايش به زوريخ سوييس رفته بود، گفت: فاكتورهاي سياسي هيچ جايگاهي در فرآيند تصميم‌گيري ما ندارند و من هيچ تلاشي براي دخالت دادن سياست در تصميمات بانك مركزي را تحمل نخواهم كرد. او افزود كه فدرال رزرو عميقا متعهد به تصميم‌گيري غيرسياسي است و بدون توجه به گرايشات حزبي، در خدمت شهروندان امريكاست.

اين اظهارات تند پاول تنها چند ساعت پس از آن بيان شد كه دونالد ترامپ در توييتر مجددا به سياست‌هاي بانك مركزي و شخص پاول تاخت. ترامپ نوشته بود: بانك مركزي بايد نرخ بهره را كاهش دهد. آنها خيلي زود آن را افزايش دادند و حالا خيلي دير به فكر كاهش آن افتاده‌اند. يك سياست انقباضي بزرگ ديگر به درد نمي‌خورد.

 

مخالفت عراق با درخواست امريكا براي كاهش واردات گاز از ايران

وزير برق عراق در پاسخ به سوالي در مورد فشار امريكا براي كاهش واردات گاز از ايران گفت: بغداد بدون اين واردات در تامين برق خود با مشكل مواجه مي‌شود.

«رويترز» روز سه‌شنبه به نقل از «لوي الخطيب» وزير برق عراق نوشت: بغداد بدون واردات گاز از ايران در توليد برق با مشكل مواجه مي‌شود و با وجود فشارهاي امريكا به ادامه واردات از ايران ادامه مي‌دهد.بنا بر اين گزارش، الخطيب كه ديروز در حاشيه گردهمايي «كنگره جهاني انرژي» در شهر ابوظبي در جمع خبرنگاران صحبت مي‌كرد، در اين مورد گفت: «نهايتا اين يك بازار آزاد است. مساله برق دايما در عراق موضوعي سياسي مي‌شود.» قطعي مداوم برق در عراق يكي از مسائلي است كه مورد اعتراض مردم اين كشور قرار گرفته است. با اين وجود، واشنگتن بغداد را براي توقف واردات گاز از ايران كه منبع توليد بخش بزرگي از برق عراق است، تحت فشار قرار داده است. گاز صادراتي ايران براي توليد ۲۵۰۰ مگاوات برق كافي است و ضمنا ايران ۱۲۰۰ مگاوات برق نيز به صورت مستقيم به عراق صادر مي‌كند.الخطيب در پاسخ به سوالي در مورد فشارهاي امريكا به عراق براي توقف يا كاهش واردات گاز از ايران گفت: «ما با همه روابط متعادلي داريم و ديگران بايد به آن احترام بگذارند.»دولت امريكا ارديبهشت ماه امسال تمام معافيت‌هاي مربوط به واردات نفت از ايران را لغو كرد، اما عراق با تاكيد بر اينكه بدون واردات گاز از ايران در تامين برق با مشكل مواجه مي‌شود، از امريكا معافيت وارداتي دريافت كرد.

رشد 128 درصدي وصول حقوق دولتي معادن

طي 4 ماهه اول سال جاري 5 هزار و 147 ميليارد و 22 ميليون تومان حقوق دولتي از معادن كشور وصول شده كه در مقايسه با 4 ماهه اول سال گذشته رشد 128.5 درصدي را تجربه كرده است.

در اين مدت سازمان توسعه معادن 40 ميليارد تومان حقوق دولتي معادن پرداخت كرده، در حالي كه اين رقم براي 4 ماهه سال 97 صفر بوده است.طي 4 ماهه اول امسال معادن جنوب كرمان بيشترين ميزان رشد حقوق دولتي را در مقايسه با 4 ماهه اول سال 97 تجربه كرده‌اند كه اين ميزان رشد 2739 درصد بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون