• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4466 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۷ شهريور

در 2 دادگاه رسيدگي به 2 پرونده فساد اقتصادي چه گذشت؟

رسيدگي به اتهامات موسسه مالي حافظ و پرونده ديواندري و 8متهم ديگر

ديروز دو دادگاه رسيدگي به اتهامات موسسه مالي حافظ و رسيدگي به اتهامات علي ديواندري و ۸متهم ديگر داير بر اخلال در نظام اقتصادي كشور برگزار شد.

 

متهم پوراني: اينجا هستم، به دليل آثار نامشهود جرم

در ابتداي سومين جلسه از دادگاه رسيدگي به اتهامات متهمان پرونده موسسه مالي حافظ به رياست قاضي صلواتي، متهم پوراني به عنوان متهم رديف دوم پرونده در جايگاه قرار گرفت تا ادامه دفاعياتش را ارايه كند. او گفت: «با توجه به بخشي از صحبت‌هاي نماينده دادستان اين سوال براي من ايجاد شده است كه زمينه‌ساز وقوع جرم چيست؟ آنچه من شنيدم و مي‌دانم اين است كه جرم آثار مشهود و نامشهود دارد...اگر من امروز اينجا هستم به دليل آثار نامشهود جرم است.» متهم پوراني ادامه داد: «اگر سال ۹۲ بازپرس آن نامه را به ما نمي‌داد من الان اينجا نبودم. نامه‌اي كه بيشتر قضات در مورد آن نظر مختلفي دادند. مشكلاتي كه امروز پيش آمده ناشي از برداشت‌ها و رويه‌هايي بوده است كه ارتباطي به نقص قانون ندارد. زيرا قانون ناقص نيست و اگر ايرادي وجود دارد از من و مجريان است.» به گفته او، اگر بانك مركزي در سال ۹۱ از ادامه شكايت خود پا پس نمي‌كشيد و به دنبال نتيجه شكايت خود بود امروز اين دادگاه تشكيل نمي‌شد. رفتارهاي متناقض بانك مركزي باعث شد من مسيرم را ادامه بدهم. در ادامه جلسه و پس از دفاعيات متهم پوراني تعدادي از شكات مطالبي را مطرح كردند. پس از ارايه توضيحات برخي از شكات، ذكري‌زاده متهم ديگر اين پرونده با حضور در جايگاه دفاعيات خود را مطرح كرد. پس از اتمام دفاعيات اين متهم، شاه محمدي نماينده دادستان با حضور در جايگاه توضيحاتي درباره دفاعيات ارايه شده از سوي متهمان مطرح كرد و با پايان صحبت‌هاي او، جلسه دادگاه تمام شد. به گفته قاضي صلواتي، جلسه بعدي اين دادگاه 30 شهريور ماه برگزار مي‌شود.

 

علي ديواندري و ۸ متهم ديگر پاسخگوي دادگاه

ديروز اولين جلسه دادگاه رسيدگي به اتهامات علي ديواندري و ۸ متهم ديگر داير بر اخلال در نظام اقتصادي كشور از طريق تشكيل و سردستگي شبكه كلاهبرداري و خيانت در امانت نسبت به وجوه بانك‌هاي ملت و پارسيان هم در شعبه اول دادگاه ويژه رسيدگي به جرايم اخلالگران و مفسدان اقتصادي به رياست قاضي موحد برگزار شد. در ابتداي جلسه قاضي موحد گفت: «دادگاه رسيدگي به اتهامات علي ديواندري، مجيد سعادتي، بهروز مختاري، رحمت‌الله باختري، مهدي فلاحتيان، حسين ابوالحسني، اسماعيل احدي، خانم سمانه آ‌شتياني و وحيد نمازي با رعايت مقررات مربوط تشكيل شده است.»

رييس دادگاه ادامه داد: «متهمان مجيد سعادتي، رحمت‌الله باختري و خانم سمانه حضرتي آشتياني متواري هستند و ساير متهمان به همراه وكلا حضور دارند.» بعد از آن قهرماني، نماينده دادستان در جايگاه حضور يافت و كيفرخواست متهمان را قرائت كرد. او گفت: «در شرايطي كه مردم ايران در برابر تحريم‌ها مقاومت مي‌كردند اشخاصي كه بر اساس اعطاي مجوز مسووليت خطير در بانك را بر عهده داشتند و موظف بودند در جهت محصولات صادراتي اقدامات متناسبي را انجام بدهند با سوءاستفاده از اختيارات و سوءمديريت باعث سوء جريان كار شده و از اموال براي خود و ديگران تحصيل كرده‌اند.»

نماينده دادستان در بيان محور‌هاي اصلي فساد در اين پرونده گفت: «فساد رخ داده در موضوع خريد و فروش كشتي، فساد رخ داده در واگذاري نفت خام به رحمت‌الله باختري، تحصيل مال نامشروع با موضوع سفر‌هاي محرمانه و قاچاق ارز به تركيه از اين موارد به شمار مي‌رود.»

قهرماني توضيحاتي درباره پرونده و اتهامات متهمان پرونده ارايه كرد و پس از آن، نماينده حقوقي بانك ملت با حضور در جايگاه شكايت را اعلام كرد. بعد از آن نماينده حقوقي بانك پارسيان با حضور در جايگاه به عنوان شاكي دوم توضيحات خود را ارايه كرد. سپس متهم فلاحتيان براي دفاع در جايگاه حاضر شد و توضيحاتي ارايه كرد. بعد از اينكه اين متهم دفاعياتش را ارايه داد، قاضي موحد ختم جلسه دادگاه را اعلام كرد و گفت كه جلسه بعدي متعاقبا اعلام مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون