• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4467 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۸ شهريور

صدا و سيما تريبوني به علي مطهري براي دفاع از خود نداد

راه يك‌طرفه ساختمان جام‌جم

از خبر خودسوزي منجر به درگذشت «سحر خداياري»، دختر فوتبال‌دوست ايراني بيش از يك هفته است كه مي‌گذرد اما حرف و حديث‌هاي مربوط به اين اتفاق نه تنها فروكش نكرده، بلكه هر بار ابعاد تازه‌تري به خود مي‌گيرد. ماجرا اين‌بار ديگر اقدام سحر و چند و چون آن براي خودسوزي نيست؛ بلكه اين‌بار بحث بر سر انگشت اتهامي است كه ساختمان شيشه‌اي جام‌جم به طرف رسانه‌ها و شخصيت‌هايي گرفته است كه در مورد اين حادثه اظهارنظر كرده بودند. برچسب‌هايي كه يك زمان بر يك رسانه مي‌چسبانند و زمان ديگر آن را متوجه نمايندگان مجلس مي‌كنند. اوج اين اتهام‌زني‌ها را هم مي‌توان در بخش خبري 30: 20 و برنامه «پرونده وي‍ژه» مشاهده كرد.

 

يك مسير يك‌طرفه

«مدعي مي‌تواند اعتراض خود را كتبا به سازمان صداوسيما منعكس نمايد. سازمان صداوسيما در صورت قبول اعتراض، ظرف 24 ساعت پاسخ وي را به صورت عادلانه، حداقل دو برابر زمان اصل مطلب كه از 5 دقيقه كمتر نباشد، در همان برنامه و ساعت و در همان شبكه به‌طور رايگان پخش نمايد.» اين نص صريح قانوني است كه سال 62 مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره صداوسيما مصوب كرد اما گويا در طول اين‌ سال‌ها رسانه ملي چندان تمايلي ندارد كه اين قانون را اجرا كند كه اگر چنين تصميمي داشت، بايد 10 سال پيش وقتي در جريان مناظره‌هاي انتخاباتي توهين‌ها و تهمت‌هايي نسبت به شخصيت‌هاي سياسي صورت گرفت هم تريبوني براي پاسخگويي در اختيار افرادي مانند هاشمي‌رفسنجاني، سيدمحمد خاتمي و ناطق نوري نيز قرار مي‌گرفت. اين روال بعد از مناظرات هم ادامه پيدا كرد و در جريان اتفاقات سال 88 انواع تهمت‌ها و توهين‌ها يك‌جانبه نسبت به يك جريان مطرح شد كه همه آنها بدون پاسخ باقي ماند.

حالا با گذشت 10 سال، هنوز درِ صداوسيما بر همان پاشنه مي‌چرخد. در ماجراي «سحر خداياري» نيز علي مطهري و پروانه سلحشوري نمايندگان تهران موضع‌گيري‌هايي داشتند و صداوسيما در ويژه‌‌برنامه‌هايش اتهاماتي نسبت به آنها مطرح كرد تا اين مساله موجب شود كه اين دو نماينده عضو فراكسيون اميد در نامه‌هايي جداگانه به رييس صداوسيما اعلام كنند كه وقتي براي دفاع در اختيارشان قرار داده شود. پروانه سلحشوري در نامه خود به رييس صداوسيما كه متنش را در صفحه اينستاگرام خود قرار داده بود، نوشت: «نظر به اينكه در گذشته و همين‌طور در روزهاي اخير بارها نام، يا اظهارنظرهاي اينجانب از شبكه‌ها و برنامه‌ها مختلف آن سازمان از جمله برنامه «بيست و سي» و اظهارنظرهايي از سوي مهمانان برنامه «پرونده ويژه» از شبكه۳ سيما نظير نوع عملكرد اينجانب در مجلس شوراي اسلامي و نشر اكاذيب به قصد كسب راي در خصوص مرحوم سحر خداياري مطرح شده؛ لذا خواهشمند است مطابق با ماده واحده مصوب مجمع تشخيص مصلحت نظام ترتيبي اتخاذ فرماييد تا به مدت دو برابر زماني كه درباره اينجانب در برنامه‌هاي آن سازمان نشر اكاذيب شده، فرصت براي تنوير افكار عمومي داشته باشم. بي‌طرفي آن سازمان در اين خصوص و اختصاص وقت براي دفاع از اتهامات منتسب، شائبه هر گونه تخريب سازمان‌يافته از سوي آن سازمان را از بين خواهد برد.»

اما پيش از سلحشوري اين علي مطهري بود كه از علي‌عسگري خواست طبق مقررات به او اجازه دهد به اتهامات مطرح‌شده عليه خود پاسخ دهد. مطهري در اين نامه نوشت: «جناب آقاي علي عسكري؛ رييس محترم سازمان صداوسيما با سلام، نظر به اينكه در برنامه زنده شبكه ۳ سيما در پنجشنبه شب، اينجانب را متهم به نشر اكاذيب درباره فوت مرحومه سحر خداياري به قصد كسب راي كردند، مستدعي است طبق ماده واحده مصوب مجمع تشخيص مصلحت نظام ترتيبي اتخاذ نماييد كه اينجانب به مدت دو برابر زماني كه درباره اين بنده به تصريح و به تلويح نشر اكاذيب كردند، در همان زمان از شبانه روز در شبكه ۳ سيما بطور زنده از خود دفاع كنم. اميدوارم اين درخواست به سرنوشت درخواست مرحوم آيت‌الله هاشمي رفسنجاني بعد از مناظره كذايي انتخابات سال ۸۸ دچار نشود.»

پاسخ بي‌پاسخ

علي مطهري نماينده مردم تهران ازجمله افرادي بود كه به اين خودسوزي واكنش نشان داد. او در اولين واكنش در حساب كاربري‌ در توييترش نوشت: «مرگ سحر دختري كه به‌خاطر ورود پسرانه به استاديوم آزادي بازداشت و در اثر شنيدن محكوميتش به 6 ماه زندان خودسوزي كرد، حاكي از بي‌تدبيري مسئول مربوط است. فرضا كار او غيرقانوني بوده، كافي بود چند كلمه نصيحت شود نه محكوم به زندان. حفظ نظام به اين كارها نيست.»

پس از آنكه قوه قضاييه صدور حكم ۶ ماه حبس براي سحر خداياري را تكذيب كرد، مطهري در توييترش اين‌بار نوشت: «در موضوع خانم سحر خداياري مي‌پذيريم كه حكم دادگاه صادر نشده بود، ولي اين خبر قطعي است كه در مراجعه سحر به دادگاه، شخص غيرمسوولي به او گفته به ۶ ماه حبس محكوم شده‌اي. اساسا چرا موضوعي به اين كوچكي كه با چند كلمه نصيحت قابل ختم بوده دادگاهي شده است. البته ما خودكشي را گناهي بزرگ مي‌دانيم.»

اظهارات علي مطهري با واكنش‌هايي ازسوي برخي رسانه‌ها و در راس آن صداوسيما روبرو شد. حتي در ويژه‌برنامه‌هاي خبري مستقيما علي مطهري را در پررنگ شدن اين واقعه مقصر دانستند كه اوج اين موضوع در ميزگردي با حضور اميرآبادي نماينده اصولگراي مجلس دهم و البته يك كارشناس رسانه‌اي همفكر با نماينده قم مشهود بود. پس از آن، علي مطهري در صفحات مجازي از توييتر تا اينستاگرام تكرار كرد مطابق با قانون اين فرصت را به او بدهند تا از خودش دفاع كند.

آن‌طور كه گفته مي‌شود گويا سازمان صداوسيما با اين موضوع موافقت مي‌كند كه بر اساس آن قرار بود صبح ديروز علي مطهري در برابر آنچه نسبت به او مطرح شده بود، از خود دفاع كند اما اين اتفاق باز هم رخ نداد. پس مطهري در صفحه اينستاگرامش نوشت: «به دنبال پخش دو برنامه تحت عنوان «پرونده ويژه» درباره خودسوزي مرحومه سحر خداياري از شبكه سوم سيماي جمهوري اسلامي كه در آن نشر اكاذيب درباره اينجانب شده بود و اين بنده تقاضاي وقت براي پاسخگويي طبق ماده واحده مصوب مجمع تشخيص مصلحت نظام كردم، هنوز صدا و سيما زير بار قانون نرفته است. پيشنهاد دادند كه در برنامه «سلام صبح به خير» چهارشنبه ۲۷ شهريور اين كار انجام شود كه البته مطابق قانون نبود ولي همان را هم منتفي كردند. منتظريم كه صدا و سيما تن به قانون بدهد.»

 


آيا واپسين روزهاي رياست رييس صداوسيما را پشت ‌سر مي‌گذاريم؟

علي‌عسگري: خير!

يكي، دو ماه قبل بود كه شايعاتي مبني بر كناره‌گيري يا بركناري عبدالعلي علي‌عسگري، رييس سازمان صداوسيما اينجا و آنجا مطرح شد و بعد از مدت كوتاهي سكوت خبري در اين رابطه، بالاخره چند چهره سياسي اصولگرا و در نهايت قائم‌مقام علي‌عسگري در صداوسيما، اين شايعات را تكذيب كردند. آنچه اما تا پيش از اين تاييد و تكذيب‌ها جلب‌نظر مي‌كرد، گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي درباره جايگزين علي‌عسگري بود. حال آنكه او و هيچ مقام مسوولي تا آن زمان، اصل موضوع را تاييد نكرده بودند. سيدمحمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در دولت دوم محمود احمدي‌نژاد و مهرداد بذرپاش، نماينده اصولگراي مجلس نهم و البته رييس سازمان جوانان احمدي‌نژاد شايد مهم‌ترين گزينه‌هايي بودند كه آن روزها به عنوان جانشين كسي مطرح مي‌شدند كه هنوز خود، كلامي مبني بر اينكه اينجا و مقام انتصابي را نمي‌خواهد، به زبان نياورده بود.

علي‌عسگري البته تا اين لحظه نيز كلامي لااقل به ‌صراحت در اين رابطه نگفته است. اما شايد هر ناظري به او حق بدهد، چراكه به هر حال ممكن است، استدلال كنند كه لابد خطري براي كرسي رياستش احساس نمي‌كند كه بخواهد دست به اقدام يا اعلام‌ موضع بزند و از طرفي، مگر اساسا قرار است به هر شايعه‌اي در فضاي مجازي واكنش نشان داد؟

اما يك نكته فارغ از آنكه اين شايعات در آن زمان با چه منظور و هدف سياسي يا غيرسياسي مطرح و بعد تكذيب شد، وجود دارد و آن، اينكه علي‌عسگري و البته ناظران، چه پايه‌هاي رياست رييس صداوسيما را همچون گذشته مستحكم ببينند، چه غير از اين تصور داشته باشند، همگي نمي‌توانند ناديده بگيرند كه او پس از 2 سال از رياست 5 ساله محمد سرافراز جانشينش شد و حالا 3 سال ديگر هم از آن زمان گذشته و اين در حالي است كه در حكم جديد رهبري براي علي‌عسگري مدت حكم قيد نشده بود. موضوعي كه برخي ناظران را به اين احتمال ترغيب كرد كه ممكن است حكم او صرفا تا پايان مهلت صدور حكم اوليه مدت داشته باشد.

اينها البته همه حدس و گمان رسانه‌اي است و با يك جست‌وجوي ساده اينترنتي مي‌توانيد تا بخواهيد از اين محتوا پيدا كنيد و بخوانيد. آنچه حالا اينجا مي‌توانيم با قطعيت بگوييم اما آن است كه عبدالعلي علي‌عسگري در حاشيه جلسه هفتگي ديروز دولت، بالاخره به ‌صراحت در پاسخ به پرسش خبرنگار «اعتماد» در رابطه با آينده رياستش بر صداوسيما و اينكه آيا روزهاي پاياني رياستش را سپري مي‌كند، گفته است: «خير!»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون