• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4467 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۸ شهريور

انتخابات زود هنگام اسراييل هيچ برنده‌اي نداشت

نتانياهو بر لبه پرتگاه

ميثم سليماني

روز سه‌شنبه انتخابات سراسري در سرزمين‌هاي اشغالي برگزار و از ساعت‌هاي پاياني روز سه‌شنبه گمانه‌زني‌ها در خصوص نتايج اين انتخابات آغاز شد. تا زمان تنظيم اين گزارش با شمارش حدود 91 درصد آرا نتايج نشان مي‌دهد كه هيچ يك از رقبا مسير ساده و مشخصي براي تشكيل كابينه جديد آينده اين رژيم را ندارند. تامين اكثريت در مجلس رژيم اسراييل از هر زمان و دوره‌اي سخت‌تر شده است. نتايج نشان مي‌دهد كه ائتلاف آبي و سفيد به رهبري بني‌گانتز توانسته با كسب 32 كرسي از 120 كرسي كنست حزب اول در سرزمين‌هاي اشغالي شود و حزب ليكود به رهبري بنيامين نتانياهو نخست‌وزير كنوني اسراييل با كسب 31 كرسي در جايگاه دوم قرار گرفته است. جناح نتانياهو متشكل از احزاب راست‌گراي افراطي و كاملا تندروي يهودي در حال حاضر 55 كرسي را در اختيار دارد و جناح مركزي و چپ نيز 56 كرسي را در اختيار خواهند داشت.

از همين رو حزب آووگيدور ليبرمن كه رهبري حزب اسراييل خانه ما را بر عهده دارد و توانسته در اين انتخابات 9 كرسي را كسب كند احتمالا نقشي تعيين‌كننده را در تشكيل كابينه جديد اسراييل ايفا خواهد كرد چراكه او به هر يك از طرفين بپيوندد، كابينه تشكيل خواهد شد. با اين وجود او صبح چهارشنبه بار ديگر پيشنهاد خود مبني بر تشكيل يك كابينه وحدت ارايه داد كه شامل حزب اسراييل خانه ما، ليكود و آبي و سفيد شود. اما سومين حزب بزرگ در كنست اسراييل ليست مشترك احزاب عرب است كه توانسته‌اند 13 كرسي را كسب كنند. پس از آن حزب شاس قرار دارد كه توانسته 9 كرسي را به دست آورد. يهوديان توراتي (ارتدكس) 8 كرسي را در اختيار دارند.

اما اكنون شرايط بسيار حساس است. احزاب اصلي شانه به شانه يكديگر قرار دارند و احتمالا اين ريوون ريولين، رييس رژيم اسراييل است كه تعيين مي‌كند كدام يك از رهبران احزاب مسوول تشكيل كابينه خواهد شد. اما او ابتدا نياز دارد رايزني‌هاي گسترده‌اي با همه طرف‌هاي انتخاباتي كه وارد كنست شده‌اند، داشته باشد. ريولين معتقد است پيش از اينكه تركيب احزاب مشخص نشده و قبل از اينكه صحبت‌ همه طرف‌ها شنيده نشده نبايد سخن از تشكيل يك كابينه وحدت كرد چراكه اين خارج از سنت كنست است. با اين حال اين دوره از انتخابات شاهد يك كارزار سخت و پيچيده بود و با وجود همه تلاش‌هايي كه بنيامين نتانياهو براي حفظ جايگاه خود انجام داد اما اكنون بيش از هر زمان ديگري احتمال دارد تا قدرت و جايگاه خود را از دست بدهد و به نوشته هآرتص احتمالا اويگيدور ليبرمن شخصيت محوري كنست بعدي خواهد بود. بي‌بي‌سي نيز در گزارش خود مي‌نويسد هيچ چيز در اين انتخابات مشخص نيست. حتي هيچ حزبي خود را نمي‌تواند پيروز انتخابات معرفي كند تا براي آن جشن بگيرند. در حال حاضر هر ائتلاف كه بخواهد پيروز قطعي اين انتخابات باشد به حداقل 61 كرسي نياز دارد و اكنون هيچ يك از دو طرف مشخص نيست كه بتوانند اين اكثريت را كسب كنند يا خير. بنيامين نتانياهو 10 سال است كه به شكل پياپي نخست‌وزير رژيم اسراييل است و اين طولاني‌ترين دوره نخست‌وزيري در اسراييل به حساب مي‌آيد هر چند كه نتانياهو در يك دوره 3 ساله نيز در دهه 90 ميلادي در سمت نخست‌وزيري قرار گرفت. او كه اكنون 69 سال سن دارد براي پيروزي در اين انتخابات، وعده‌هاي متعددي را ارايه داد. او گفت كه شهرك‌هاي غيرقانوني در كرانه باختري را ضميمه حاكميت اسراييل خواهد كرد. فلسطيني‌ها نيز كه به دنبال تشكيل دولت خود در كرانه باختري و نوار غزه به پايتختي بيت‌المقدس شرقي هستند، هشدار داده‌اند كه چنين اقدامي تمام اميدها براي صلح را از بين خواهد برد. با اين حال بني گانتز از هيچگونه الحاقي حمايت نكرده است، هر چند كه هنوز موضع او در خصوص ايجاد يك كشور فلسطين مستقل مشخص نيست. با اين حال مجموعه تجزيه و تحليل‌ها نشان مي‌دهد كه بنيامين نتانياهو به ‌شدت تضعيف شده است. تام باتمن، خبرنگار بخش خاورميانه بي‌بي‌سي از بيت‌المقدس مي‌گويد: نخست‌وزير از توانايي تشكيل ائتلاف يكپارچه راست‌گرا و مذهبي كه حاضر باشند كنار هم قرار بگيرند، محروم است. از همين رو او در موقعيتي ضعيف‌تر از آنچه كه در انتخابات آوريل رخ داد، قرار گرفته است.

پيش‌بيني نتيجه تقريبا غيرممكن است زيرا انتخابات اسراييل همواره با تجارب باور نكردني همراه بوده زيرا ممكن است برخي احزاب چند پاره شوند و برخي ديگر بيعت بشكنند اما با تمامي اين تفاسير اكنون 3 سناريو محتمل است. نخست اينكه يك حزب حاكم جديد با ائتلاف دو حزب رقيب بزرگ ايجاد شود. به اين معني كه حزب ليكود و آبي و سفيد با يكديگر باشند. به نظر مي‌رسد كه اين امر تنها با كنار رفتن بنيامين نتانياهو قابل اجرا خواهد بود و اين يك معامله خوب براي حزبش و نه شخص نتانياهو خواهد بود. در چنين شرايطي به نظر نمي‌رسد، نتانياهو علاقه‌اي داشته باشد بين زندان و نخست‌وزيري، زندان را انتخاب كند مگر اينكه فشارهاي سنگين حزبي پشت سر او قرار گيرد. سناريوي دوم رفتن آويگيدور ليبرمن به سمت هر يك از احزاب است كه مي‌تواند سرنوشت آنها را تغيير دهد. اگر ليبرمن بپذيرد در يك كابينه راستگراي مذهبي با نتانياهو شريك شود براي بي‌بي يك معجزه خواهد بود. اما نبايد فراموش كرد يكي از دلايل عمده رشد آراي ليبرمن جدايي او از نتانياهو بود و راي‌دهندگان و كارشناسان بر اين عقيده هستند كه ليبرمن نمي‌تواند با عقايد مذهبي خاخام‌هاي يهودي و ديدگاه‌هاي سياسي آنها كنار بيايد كه اگر مي‌آمد، نيازي به انتخابات زودهنگام نبود. سناريوي سوم كه ديگر هيچ‌كس به آن تمايلي ندارد، برگزاري يك انتخابات مجدد است. با اين حال اسراييل صحنه سناريوهاي پيش‌بيني نشده است و به احتمال زياد چند روز يا چند هفته تشكيل كابينه جديد اسراييل به طول خواهد انجاميد. دفتر مركزي حزب ليكود فعلا نسبت به نتايج انتخابات سكوت كرده است. مقام‌هاي ارشد حزب ليكود عنوان مي‌كنند كه فعلا هيچ سناريويي براي ايجاد ائتلاف بر اساس اين نتيجه آرا و تعداد كرسي‌ها وجود ندارد. اما در سوي ديگر آبي و سفيد‌ها با احتياط خوشبينانه به نتيجه نگاه مي‌كنند زيرا به نظر مي‌رسد، اسراييل نيز خواهان يك رهبر جديد در عرصه سياسي خود است.

با اين حال اگرچه در حال حاضر ليبرمن شخص تعيين‌كننده اين انتخابات شده اما دو نكته در خصوص ليبرمن حايز اهميت است. ليبرمن فردي بود كه اجازه نداد، كابينه پيشين نتانياهو تشكيل شود و عامل اصلي برگزاري دو انتخابات شد چراكه او نمي‌خواهد جوانان يهودي ارتدوكس از خدمت سربازي معاف شوند. اما در سوي ديگر ليبرمن عنوان كرده كه با احزاب عرب وارد يك ائتلاف نخواهد شد و تشكيل ائتلاف ميان ليبرمن و گانتز يك ائتلاف نامتقارن را شكل مي‌دهد و كار گانتز براي ايجاد چنين ائتلافي بسيار سخت خواهد بود. ولي اگر آبي و سفيد و ليكود بتوانند بدون نتانياهو به يك نتيجه قابل توجه برسند، بازنده اصلي اين اتفاق افرادي همچون ليبرمن خواهند بود كه اگر بخواهد وارد چنين ائتلافي شود قطعا ديگر از جايگاه سابق برخوردار نيست. حال به نظر مي‌رسد، نتايج اين انتخابات به حدي پيچيده شده كه شايد نياز باشد هفته‌ها در خصوص آن نوشت و تحليل كرد تا در نهايت شاهد يك نتيجه باشيم اما در چنين شرايطي همواره مي‌توان منتظر يك شگفتانه بود.


لغو سفر «بي‌بي» به نيويورك

بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در شرايطي كه به شكست انتخاباتي نزديك‌تر شده سفرش به نيويورك براي شركت در نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد را لغو كرد. دفتر نخست‌وزيري رژيم صهيونيستي اعلام كرد با توجه به نتايج انتخابات، نتانياهو هفته آينده براي شركت در نشست مجمع عمومي به نيويورك سفر نخواهد كرد. از سال ۲۰۱۰ اين نخستين‌بار است كه نتانياهو در نشست مجمع عمومي سازمان ملل سخنراني نمي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون