• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4467 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۸ شهريور

خبر

چهارمين مشاور امنيت ملي در كمتر از 3 سال

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا روز گذشته، رابرت اوبرايان را كه تا به حال نماينده ويژه وزير خارجه در امور مربوط به گروگان‌ها بود، به عنوان مشاور امنيت ملي جديد امريكا منصوب كرد. ترامپ در توييتر نوشت: «مفتخرم رابرت اوبرايان را كه در حال حاضر در وزارت خارجه امريكا نماينده ويژه‌اي بسيار موفق در امور گروگان‌ها است را به عنوان مشاور امنيت ملي جديدمان معرفي كنم. من مدت‌هاي مديد با رابرت كار كرده‌ام. او كارش را فوق‌العاده انجام خواهد داد.» اوبرايان در اين سمت جانشين «جان بولتون» خواهد شد كه سه‌شنبه هفته گذشته از اين سمت اخراج شد. مشاور امنيت ملي امريكا سمتي است كه توسط رييس‌جمهور منصوب مي‌شود و نياز به تأييد سنا ندارد.

به گزارش ايرنا، اكنون رابرت سي او برايان چهارمين مشاور امنيت ملي در مدت نزديك به سه سال حضور ترامپ در كاخ سفيد است.او مسوول بازگرداندن امريكايي‌هايي بود كه در خارج از كشور با مساله گروگان‌گيري مرتبط هستند. اوبرايان با خانواده‌هاي امريكايي گروگان گرفته شده همكاري نزديكي دارد و به مقامات امريكا در موضوع گروگان‌گيري مشاوره مي‌دهد.وي همچنين در همكاري با كاندوليزا رايس و هيلاري كلينتون وزيران خارجه پيشين امريكا، اصلاحات سيستم قضايي افغانستان را پيگيري كرده است. اين مساله باعث توافقنامه‌اي براي آموزش و تربيت قضات، دادستان‌ها و وكلاي افغان شد و براي تحصيل در دانشگاه‌هاي امريكا بين سال‌هاي 2008 تا 2011، بورسيه‌هايي در نظر گرفته شد. جورج دابليو بوش در سال 2005، اوبرايان را براي خدمت به عنوان نماينده امريكا در شصتمين مجمع عمومي سازمان ملل متحد معرفي و تاييد شد تا با جان بولتون همكاري كند.او در اوايل كار خود، در كميسيون حقوقي شوراي امنيت سازمان ملل متحد كار مي‌كرد كه تصميم گرفته شد عليه عراق در جنگ نخست خليج فارس ادعاهايي مطرح كند. مشاور جديد امنيت ملي ترامپ همچنين در ارتش امريكا خدمت مي‌كرده است.

طالبان: در را به روي مذاكرات با امريكا باز گذاشته‌ايم

مذاكره‌كننده ارشد طالبان گفت، اين گروه شبه‌نظامي در را به روي از سرگيري مذاكرات با امريكا باز گذاشته است. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري فرانسه، اين اظهارات شر محمد عباس استانكزي، مذاكره‌كننده ارشد طالبان ساعتي بعد از آن مطرح شد كه در دو حمله منسوب به اين گروه شبه نظامي در افغانستان دست‌كم 48 تن كشته شدند.

استانكزي در اظهاراتش از نقش طالبان در حملات خشونت‌آميز اخير در افغانستان دفاع كرد. او در گفت‌وگو با بي.بي.سي گفت: امريكايي‌ها در مذاكرات‌شان به كشتن هزاران تن از اعضاي طالبان اذعان كردند و اين گروه با ادامه دادن به حملاتش در ضمن انجام مذاكرات كار اشتباهي انجام نداده است. استانكزي خاطرنشان كرد: ما به نوبه خود در را به روي مذاكرات با امريكا باز گذاشته‌ايم. اين در حالي است كه دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا چندي پيش از لغو مذاكرات كشورش با طالبان بعد از گذشت حدود يك سال از اين مذاكرات خبر داد. با اين حال دولت امريكا كه تمايلش را براي خارج ساختن نظاميان امريكايي از افغانستان پنهان نكرده نيز به نوبه خود در را به روي يك تلاش جديد براي تعامل با طالبان باز گذاشته است.مايك پمپئو وزير امور خارجه امريكا با اين حال به طالبان هشدار داده در صورتي كه خواستار از سرگيري مذاكرات هستند بايد يك «تعهد قابل توجه» از خود نشان دهند.

تاكيد بر تجاوزگري اسراييل

جبران باسيل وزير خارجه لبنان كه به آلمان سفر كرده، امروز با «هايكو ماس» همتاي آلماني ديدار كرد. بر اساس گزارش وبگاه «العهد»، باسيل در كنفرانس خبري بعد از اين ديدار گفت: لبنان به قطعنامه ۱۷۰۱ (كه در سال ۲۰۰۶ براي پايان دادن به جنگ ۳۳ روزه صادر شد) پايبند است و به اسراييل تعرضي نكرده بلكه اسراييل است كه دايما به (حريم) لبنان تجاوز مي‌كند همان‌گونه كه اخيرا مانند دفعات قبل اين اتفاق رخ داد.

باسيل در ادامه به موضوع حضور بيش از يك ميليون آواره سوري در لبنان پرداخت و گفت، بيش از ۸۰ درصد آوارگان سوري تمايل خوبي براي بازگشت دارند و شرايط براي اين موضوع در سوريه فراهم شده است به همين دليل بيروت از برلين براي تشويق اين آوارگان براي بازگشت به كشورشان درخواست كمك دارد. باسيل بار ديگر مخالفت لبنان با اسكان دايمي آوارگان فلسطيني و سوري را تكرار و تأكيد كرد: پيش‌تر هم اسكان آوارگان فلسطيني را رد كرديم و مجددا اسكان آوارگان سوري را مردود مي‌دانيم.وزير خارجه لبنان بر توجه اين كشور براي ايمن بودن بازگشت آوارگان تأكيد كرد و گفت، در سال اخير بيش از دو هزار آواره سوري به كشورشان بازگشته‌اند و لبنان هيچ‌گونه نقض حقوق آنها را مشاهده نكرده است. بر اساس گزارش‌ها، امريكا به همراه برخي كشورهاي اروپايي و منطقه‌اي با روند بازگشت آوارگان سوري به كشورشان مخالف هستند تا از آنها به عنوان اهرم فشار عليه دولت سوريه استفاده كنند. پيشتر بشار اسد رييس‌جمهور سوريه نيز اين سياست امريكا و برخي كشورهاي اروپايي را محكوم كرده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون