• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4467 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۸ شهريور

آبفا هم به جمع تخريب‌كنندگان چيتگر پيوست

حميدرضا خالدي | چندي است اخباري در مورد آتش زدن درختان پارك جنگلي چيتگر و همچنين آفت‌زدگي درختان آن منتشر شده است. ديروز در حاشيه بازديد دو نفر از اعضاي شوراي شهر تهران از پارك چيتگر و بررسي مشكلات آن، علي نوذرپور، شهردار منطقه 22 توضيحاتي را در مورد وضعيت اين پارك جنگلي ارايه كرد كه در نوع خود قابل تامل است. او با بيان اينكه آب منطقه‌اي، آب اين پارك را قطع كرده است، گفت: چيتگر در سال ۶۲ به بنياد اقتصادي كوثر داده شده و بعد از آن نيز اين بوستان در مقطعي اول به منطقه ۵ و بعد به منطقه ۱۵ داده شد اما در مورد تعيين تكليف اين جنگل و تعيين حدود اختيارات آن تاكنون اقدامي صورت نگرفته است.

نوذرپور همچنين از مطالعات انجام شده در مورد اين پارك و ارسال آن به اداره كل منابع طبيعي خبر داد و گفت: حالا تصويب آن را منوط به تفاهمنامه كرده‌اند، چراكه در آن تفاهمنامه نحوه محاسبه بهره مالكانه آمده است و تصويب سند چيتگر را منوط به تفاهمنامه كرده‌اند.

اما چرا انشعاب آب اين محدوده قطع شده است؟ سوالي كه نوذرپور در پاسخ به آن گفت: آبفا ۲۰ ميليارد تومان از بعد از انقلاب تاكنون پول انشعاب را محاسبه كرده و ۳۰ ميليارد تومان نيز هزينه آب‌بهاست كه مدعي‌اند بايد شهرداري بپردازد تا آب را وصل كنند، در غير اين‌صورت آب همچنان قطع خواهد بود.

چندي پيش خبري مبني بر قطع تعدادي درخت در اين پارك منتشر شد كه صحت و سقم آن مشخص نشد. با اين وجود شهردار منطقه 22 با ذكر اينكه نمي‌توانيم درختي را بدون هماهنگي اداره كل منابع طبيعي قطع كنيم، گفت: چندي پيش باخبر شديم كه اداره كل منابع طبيعي براي قطع ۱۳ درخت از شهرداري شكايت كرده و حتي بازپرس حكم جلب مرا نيز داده بود اما بعدا مشخص شد كه اين ۱۳ درخت بيمار بوده و خود اداره كل منابع طبيعي گفته بود كه به دليل بيماري اين درختان را قطع كنيد. بعد از آن در پنج نوبت با اداره كل منابع طبيعي مكاتبه كرديم كه يك نماينده دايمي مستقر در چيتگر اعلام كرد كه معرفي اين فرد را نيز منوط به تفاهمنامه كردند.

او در مورد آتش‌سوزي‌هاي اخير در چيتگر نيز گفت: به دليل بارندگي خوب فصل بهار علف‌هاي زيادي رشد كردند كه برنامه فشرده‌اي براي علف‌تراشي داشتيم. اما برخي‌ها معتقد بودند كه علف براي خاك خوب است و براي همين علف‌تراشي چيتگر به تعويق افتاد. گرچه نهايتا مشخص شد كه بايد علف‌ها تراشيده شود. در هر صورت برخي حريق‌ها به دليل وجود علف و حركات مردمي و برخي به دليل بازيگوشي و شايد مسابقه‌ها و شرط‌بندي‌هاي عجيب بين جوانان و شهروندان ايجاد شده‌اند.

در مورد پارك چيتگر گفته مي‌شود كه برخي‌ها، تعمدا درختان را قطع مي‌كنند. نوذرپور نيز البته اين فرضيه را رد نكرد و گفت: ما هم در همين زمينه 10 مورد دستگيري در سال جاري داشتيم. حتي براي آنكه بتوانيم بر حريق غالب شويم در بالاي تپه‌ها ديده‌بان گذاشته و اكيپ موتوري را به كپسول آتش‌نشاني مجهز و اين اكيپ را تقويت كرديم.

او سپس به مسابقه يك پدر و پسر بر سر ميزان گسترش حريق در چيتگر به عنوان نمونه‌اي از شرط‌بندي‌هاي عجيب ديده شده اشاره كرد و گفت: غير از آتش‌سوزي كه در روز انتخابات شوراياري‌ها رخ داد و حتي ماشين آتش‌نشاني به دليل سرعت بالا چپ كرد، حريق گسترده‌اي نداشتيم.

نوذرپور در پاسخ به اين سوال كه گفته مي‌شود ۴۰ درصد آب چيتگر به مجموعه‌هاي تجاري و استخر- پارك اختصاص داده مي‌شود نيز گفت: چنين چيزي صحت ندارد. كلا مجموعه‌هاي فعال در اين پارك، طبق قرارداد مشاركتي بين شهرداري و مجموعه‌هاي خصوصي فعال هستند كه مربوط به اين دوره نيست.

در اين بازديد همچنين احسان صفايي، معاون خدمات شهري منطقه ۲۲ نيز با ارايه توضيحاتي در مورد هزينه صرف شده براي نگهداري چيتگر و وضعيت سلامت درختان آن گفت: وسعت امروزي پارك چيتگر ۸۰۴ هكتار است، اما از مشكلات عديده‌اي مانند قطع آب خام، شيوع آفت و عدم وجود چارت سازماني و همچنين عدم تامين اعتبارات مورد‌نياز و عدم تعيين تكليف بهره‌برداري اراضي بالاي ۱۴۰۰ كه زير نظر منطقه ۲۲ است، رنج مي‌برد.

شهردار منطقه22 با اشاره به افت شديد سطح آب سفره‌هاي زيرزميني گفت: از چهار چاه موجود در پارك، سه چاه خشك شدند و اين در حالي بود كه قبلا ۳۰ درصد آب موردنياز چيتگر توسط چاه‌ها تامين مي‌شد و تا الان نيز سه چاه خشك شده است. معاون خدمات شهري منطقه ۲۲ با بيان اينكه شهرداري به سازمان آب ۱۴۰ ميليارد تومان بدهي دارد كه ۳۰ ميليارد تومان به دليل تامين آب‌بها و مابقي به دليل انشعابات است، ادامه داد: از سال ۹۲ مشكل پرداخت آب‌بها را داشتيم و سالانه بايد حدود ۴۰۰ الي ۵۰۰ ميليون تومان پرداخت مي‌شده است.

او با بيان اينكه در شهريورماه سال گذشته با تصفيه‌خانه موجود در منطقه تفاهم كرديم كه پساب به چيتگر منتقل شود، گفت: ۲۴۰ مترمكعب از تيرماه پساب داخل چيتگر آمده و آبياري به شيوه ثقلي شروع شده است و تا آخرين نقطه اگر بخواهيم آبياري كنيم، يك ماه طول مي‌كشد! در هرصورت در حال حاضر يك دوره چيتگر به صورت كامل آبياري شده و به نظر مي‌رسد در آينده نزديك دور دوم نيز تكميل شود كه بعد از دو سال چيتگر را آبياري كرديم.

معاون خدمات شهري منطقه ۲۲ همچنين با تاييد آفت‌زدگي درختان چيتگر در مورد دلايل آن گفت: يك‌سال بعد از كم آبي و قطع مقطعي آب، آفات در پارك شيوع پيدا كردند، البته توانستيم كانون شيوع آفات را شناسايي كنيم اما دقت داشته باشيد كه وقتي چيتگر احداث شد، اقليم تهران متفاوت بود و به دليل برف و باران‌ها اصلا روي آبياري اين بوستان حساب نكرده بودند ولي حالا به دليل مشكلات و تغيير اقليم بايد فكري به حال چيتگر كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون