• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4468 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۳۰ شهريور

در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته كشور چه مسائلي مطرح شد؟

حمله حوثي‌ها به آرامكو و فريادِ كارگران هپكو

در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه شهرهاي كشور، مسائل مختلفي مطرح شد اما مساله مذاكره با امريكا باز هم موضوعي بود كه از سوي بسياري از خطبا در شهرهاي مختلف مطرح شد. بر اين اساس، خطيبان نماز جمعه معتقدند امريكا براي مذاكره با ايران به گدايي افتاده مع‌ذلك آن را بي‌نتيجه دانسته و تاكيد كردند ايران زير بار مذاكره نخواهد رفت. با اين حال اما علاوه بر بحث مذاكره با امريكا، يكي ديگر از نكاتي كه ازسوي خطباي جمعه مطرح شد، بحث اتفاقاتي بود كه در هفته گذشته براي كارگران هپكو افتاد. (خوانندگان اعتماد مي‌توانند گزارش تفصيلي هپكو را در صفحات اجتماعي روزنامه امروز بخوانند)امام جمعه اراك درباره اين موضوع گفت: «واحدهاي صنعتي همچون شركت هپكوي اراك به دليل اجراي غيراصولي فرآيند خصوصي‌سازي و اقدامات غيركارشناسي امروز با مشكلات جدي مواجه شده‌اند و طي چند سال اخير بارها براي حل مشكلات خود از مسوولان تقاضاي پيگيري داشته‌اند.» دري‌نجف‌آبادي تاكيد كرد: «مسوولان امر هر چه سريع‌تر بايد براي حل مشكل شركت هپكو چاره‌انديشي اصولي انجام دهند و اين شركت به افرادي واگذار شود كه از اهليت لازم براي مديريت آن برخوردار باشند و بتوانند مشكلات را حل كنند.»

يمني‌ها و حمله‌اي كه دفاع مشروط بود

سيديحيي رحيم صفوي، دستيار و مشاور عالي فرمانده كل قوا در سخنراني پيش از خطبه‌هاي ديروز نماز جمعه تهران معتقد است كه «اگر هم‌اكنون يمني‌ها با عمليات مقابله به مثل دفاع مشروع از خودشان مي‌كنند، اين يك حق و دفاع مشروع است.» مشاور عالي فرمانده كل قوا همچنين گفت: «واقعيت اين است كه امريكايي‌ها و متحدين آنها و متجاوزين به فلسطين و يمن هم از نظر اقتصادي و هم از نظر نظامي فرسوده و خسته شده‌اند و سياست‌ها و راهبردهاي‌شان غلط بوده و شكست خورده و اعتبار امريكا و اين رژيم‌هاي دست نشانده از بين رفته چون رژيم‌هاي غيرمردمي هستند.» او با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر اينكه رژيم صهيونيستي ۲۵ سال آينده را نخواهد ديد، گفت: «اين وعده مقام معظم رهبري موضوعي است كه خداوند متعال مي‌خواهد روزي مسلمين جهان كند.» صفوي معتقد است كه در ۳۰ سال گذشته راهبرد انقلاب اسلامي و جبهه مقاومت در غرب آسيا توانسته اهداف شيطاني امريكا، رژيم صهيونيستي و دست‌نشاندگان آنها را با شكست مواجه كند.
به گفته او، امريكايي‌ها مي‌دانند كه قدرت نوظهور انقلاب اسلامي و جبهه مقاومت در حال اوج‌گيري است و قدرت امريكا و طرفداران آنها در حال افول و نزول است. سردار صفوي معتقد است كه «سياست امريكايي‌ها در منطقه غرب آسيا
در رابطه با ايران با شكست مواجه شده‌ است. امريكايي‌ها در مقياس جهاني در تك‌قطبي‌‌سازي قدرت و در هژموني قدرت با شكست مواجه شده‌اند و جهان به سمت چندقطبي شدن قدرت و چندجانبه‌گرايي حركت مي‌كند.» مشاور عالي فرمانده كل قوا گفت: «امريكايي‌ها انواع و اقسام دشمني‌ها و حيله‌ها را براي ترور رهبران و بزرگان ايران و تحميل جنگ و هم‌اكنون محاصره اقتصادي و اين جنگ و ترور اقتصادي عليه ايران به كار گرفتند اما در همه قضايا شكست خوردند و ترامپ بايد بداند در يك
مقابله به مثل در جريان‌هاي اخير، ملت ايران يك ملت و يك قدرت الهي و شكست‌ناپذير است، چراكه يك جريان حق‌طلب است و آنها يك جريان شيطاني و باطل هستند.» به عقيده او، ميراث ترامپ از رياست‌جمهوري امريكا و ظلم‌هاي آن به ملت ايران و ملت‌هاي منطقه جز شكست، انزوا و اختلاف با متحدان تاريخي مثل اروپايي‌ها ثمري نخواهد داد و ترامپ تلخ‌ترين تجربه رياست‌جمهوري امريكا خواهد شد.

دگرگوني منطقه در پي حركتي ضدايراني

رحيم‌صفوي در بخش ديگري از سخنانش گفت: با هوشمندي و استواري ملت ايران و مجاهدت‌هاي فراموش ناشدني ۲۰۰ هزار شهيد، ۳۰۰ هزار جانباز و ۴۰ هزار آزاده پس از گذشت ۳۰ سال دفاع مقدس، انقلاب اسلامي به يك قدرت منطقه غرب آسيا تبديل شده است و اين قدرت، قدرت شكست‌ناپذير است و اگر امريكايي‌ها به فكر توطئه‌اي باشند، ملت ايران آنها را از درياي مديترانه گرفته تا درياي سرخ و اقيانوس هند پاسخ خواهند داد.» مشاور عالي فرماندهي كل قواي جمهوري اسلامي ادامه داد: «امريكايي‌ها سخنان سيدحسن نصرالله را جدي بگيرند. هر حركت ضدايراني منطقه را دچار دگرگوني مي‌كند. امريكايي‌ها خوب مي‌دانند كه ما از يك رهبر خردمند و شجاع و از نيروهاي مسلح قدرتمند برخوردار هستيم و سياست ايران سياست ايجاد صلح و امنيت پايدار در منطقه غرب آسيا با خروج نيروهاي تجاوزگر بيگانه است. اين سياست رهبري و دولت جمهوري اسلامي است و اميدواريم كه دشمنان منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي ما بدانند كه ايران قصد تهاجم و كشورگشايي ندارد، بلكه به دنبال استقرار صلح و امنيت پايدار و البته مدافع حق ملت‌هاي اسلامي است.»

به گفته دستيار عالي فرمانده كل قوا، رهبر انقلاب، فرمانده كل قواي ايران نيست؛ بلكه فرمانده نيروهاي مدافع بلاد اسلامي فلسطين، سوريه و يمن است و وقتي مي‌گوييم مرجع تقليد و رهبر انقلاب اسلامي مفهومش اين است.

علم‌الهدي: تجاوز كنيد، اسراييل نصف‌روزه خاك‌شده

حجت‌الاسلام سيداحمد علم‌الهدي، خطيب نماز جمعه مشهد مقدس هم همين سخنان رحيم‌صفوي را در خطبه‌هاي اين هفته مطرح كرد و گفت: «امروز ايران، تنها محدود به اين محدوده جغرافيايي نيست، حشدالشعبي عراق، حزب‌الله لبنان، انصارالله يمن، جبهه وطني سوريه، جهاد اسلامي و حماس فلسطين، ايران است، اينها همه شده ايران، ايران ديگر ما نيستيم تنها؛ سيد مقاومت اعلام كرد مقاومت در منطقه يك امام دارد و آن امام، مقام معظم رهبري انقلاب اسلامي ايران است.» علم‌الهدي با اشاره به تلاش‌هاي برخي براي متهم كردن ايران در ماجراي پالايشگاه آرامكو، گفت: «رادار كه از يك‌طرف چك نمي‌كند، رادار دارد مي‌چرخد، تمام چهار طرف آسمان را تحت كنترل دارد، شمال و جنوب ندارد كه، بعد بگويند پهپادها را ايران فرستاد، حالا شما ايران را متهم كنيد، فكر كرديد مرزهاي اين كشور را متهم مي‌كنيد، بحث اين نيست اگر دخالت نظامي بكنيد فكر كنيد ماييم و اين كشور، امروز ايران، مقاومت در منطقه است، شما بخواهيد بياييد و تجاوز كنيد، اسراييل نصف روزه خاك شده است.» نماينده ولي‌فقيه در خراسان‌رضوي ادامه داد: «اصلا فهميديد ايران كجاست؟ مگر جنوب لبنان ايران نيست؟ مگر حزب‌الله ايران نيست؟ مگر پهپادهايي كه يمني‌ها فرستادند و اين‌طور عربستان‌سعودي را به خاك نشاند، مگر آنجا ايران نبود؟ مگر جنوب و شمال فرق دارد؟ هم جنوب‌تان و هم شمال‌تان ايران است، امروز در هر نقطه‌اي از اين منطقه يك مسلمان بيدار هست، يك جريان مبارز وجود دارد، آنجا ايران است و امام او رهبر ايران است.»

سقوط؛ نتيجه بي‌غيرتي كشور اسلامي

آيت‌الله موحدي‌كرماني امام جمعه موقت تهران اما درباره حمله يمني‌ها به آرامكو يا رفتارهاي ترامپ اشاره‌اي نداشت. او معتقد است كه راه‌حل مقابله با دشمنان، پرورش دانش‌آموزان انقلابي است.
امام جمعه موقت تهران در اين باره گفت:
«بار پرورش خيلي سنگين است و اين قضيه ساده نيست. اگر به پرورش و تربيت توجه شود نوجواناني ساخته مي‌شوند كه مايه افتخار اسلام، قرآن و انقلاب مي‌شوند. اگر دانش‌آموزان انقلابي پرورش پيدا كنند كه روحيه شهادت‌طلبي داشته باشند آن وقت ديگر امريكا و پست‌ترين و لعين‌ترين از او هيچ غلطي نمي‌تواند بكند.» خطيب موقت نماز جمعه تهران در بخش ديگري از حرف‌هايش گفت: «شيطان فرهنگ عفاف، حجاب و غيرت را از مردان و زنان مي‌گيرد. اين كشور، كشور امام زمان(عج) و امام حسين(ع) است. بي‌بندوباري دشمن امام حسين(ع) است. امام حسين(ع) به شهادت رسيد كه اين‌چنين نشود. بي‌عفتي و بي‌غيرتي كشور اسلامي را ساقط مي‌كند.» او ادامه داد: «فكر نمي‌كنيد فرهنگ غربي مي‌خواهد اسلام و دين را از ما بگيرد؟ احساس نمي‌كنيد؟ وضع عفاف و حجاب را نگاه كنيد چگونه است؟ اگر كسي بخواهد امر به معروف و نهي از منكر كند چگونه با او برخورد مي‌كنند؟ از فرهنگ دين و عاشورا دفاع كنيد، شهيد مطهري يك مدافع ‌قوي فرهنگي بود.» اين خطيب نماز جمعه در ادامه به جنگ اقتصادي و سياسي اشاره كرد و ادامه داد: «ديگر ميدان‌هاي دفاع اقتصادي و سياسي است. امريكا فكر مي‌كند كه مي‌تواند فشار اقتصادي را زياد كند تا بتواند مردم ما را به زانو درآورد؟ نه! به قول يكي از آقايان آنها ديدند فشار اقتصادي اثر ندارد به فشار دروغگويي روي آورده‌اند، تا مي‌توانند دروغ مي‌گويند و متهم مي‌كنند.» موحدي‌كرماني همچنين گفت: «رهبر معظم انقلاب فرمود كه به ميدان بياييد و با فشار اقتصادي مبارزه كنيد و اميدتان را از بيرون قطع كنيد، چراكه دشمن خير شما را نمي‌خواهد و دنبال حفظ منافع خود است. دشمن حاضر است كه هزاران دروغ بگويد تا يكي از منافع خود را تامين كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون