• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4470 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱ مهر

روحاني امسال براي جهان چه پيامي دارد؟

پس از جنجال عدم صدور رواديد از سوي امريكا براي رييس‌جمهوري و وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران جهت شركت در مجمع عمومي سازمان ملل، بالاخره صبح دوشنبه حسن روحاني پس از نواختن زنگ مدارس در اول مهر براي سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل و ديدارها و رايزني‌هاي سياسي عازم نيويورك شد. براساس آنچه پرويز اسماعيلي، معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رياست‌جمهوري توضيح داده
به جز سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل قرار است كه رييس‌جمهوري با سران كشورهاي فرانسه، انگليس، ژاپن، سوييس، اسپانيا، عراق، سوئد و پاكستان ديدار كند. ملاقات با مديران ارشد رسانه‌هاي بين‌المللي و جلسه با نخبگان سياست خارجي در امريكا از ديگر ملاقات‌هاي رييس‌جمهوري است. همچنين به گفته اسماعيلي، رييس‌جمهور دو مصاحبه تلويزيوني با دو شبكه مهم امريكا دارد و با دبيركل سازمان ملل متحد ديدار مي‌كند. علاوه بر اين نشست مطبوعاتي در پايان سفر روحاني در ظهر پنجشنبه انجام شده و سپس او نيويورك را به سمت تهران ترك خواهد كرد. حواشي ايجاد شده بر سر صدور رواديد براي روحاني و ظريف باعث شد كه سخنراني امسال رييس‌جمهوري در هفتاد و چهارمين مجمع سازمان ملل از اهميت بسزايي برخوردار باشد. در همين راستا برخي فعالان سياسي، كارشناسان و نمايندگان مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاري‌ها به اين سوال پاسخ داده‌اند كه حضور روحاني و ظريف در اين سفر چرا اهميت دارد و روحاني بايد در سخنراني امسال خود به چه محورهايي اشاره كند و چه پيامي را به گوش جهان برساند.

 

براي سخنراني جمله كليدي پيشنهاد بدهيد

حسام‌الدين آشنا، مشاور رييس‌جمهوري: «لطفا براي سخنراني رييس‌جمهوري اسلامي ايران در اجلاس مجمع عمومي ملل متحد يك تا سه جمله كليدي و موثر پيشنهاد بدهيد كه به نظر شما مي‌تواند عصاره پيام ملت ايران به جهان باشد. همه پيشنهادها بررسي خواهد شد. فرصت تا ساعت ۲۴ اول مهر»

 

پاسخ به سياست‌هاي امريكا در منطقه

جلال ميرزايي، رييس كميته سياسي فراكسيون اميد مجلس: «ايران بايد در اين نشست به سياست‌هايي كه امريكا در منطقه دنبال مي‌كند، پاسخ دهد و در اذهان عمومي جهانيان اين پيام را تبيين كند كه جمهوري اسلامي ايران عامل بحران در منطقه نيست، بلكه ايران چندين سال است كه قصد دارد از طريق مذاكره و تعامل اختلاف‌نظرها را با سعودي‌ها كاهش دهد. اين عربستان است كه از هرگونه مذاكره و تعامل خودداري كرده و جنگ در يمن به راه انداخته است.... ايران عامل تنش در منطقه نيست. در نشست مجمع عمومي سازمان ملل بايد براي جهانيان روشن شود كه افزايش تنش در منطقه و حتي در جهان، پس از خروج امريكا از برجام رخ داده است. ترامپ نه تنها به تعهدات برجامي خود عمل نكرده، بلكه مانع اجراي تعهدات ساير كشورها نيز شده است. ايران تمام تلاش خود را براي اجراي تعهدات برجامي خود به كار گرفت اما امريكا يكجانبه آن را زيرپا گذاشت و منجر به افزايش تنش‌ها شده است. در ارتباط با مسائل حقوق بشر نيز خوب است آقاي رييس‌جمهور اقدامات اخير رييس قوه قضاييه را تبيين كرده و اين موضوع را يادآور شود كه اگر ايران نارسايي‌هايي نيز در اين بخش داشته باشد، در اصلاحات كوتاهي نخواهد كرد و اين موضوع نيز به دنبال فشارهاي خارجي نيست، بلكه به دنبال رهنمودهاي مقام معظم رهبري است.»

 

برخورد با تماميت‌خواهي امريكا

قاسم ميرزايي‌نيكو، عضو فراكسيون اميد مجلس: «امريكا اكنون تمام تلاش خود را به‌كار گرفته تا با جوسازي در برابر قدرت ديپلماسي ايران بايستند، اما قدرت ديپلماسي ما مي‌تواند پاسخ اين جوسازي‌ها را نيز بدهد. هيات ايراني بايد از اين فرصت استفاده كرده و نكات خود را به جامعه جهاني ابلاغ كند. مهم‌ترين مساله‌اي كه بايد در اين نشست به آن توجه شود برخورد با زورگوياني است كه به خود اجازه مي‌دهند به هر كشوري زور بگويند. تحريم دارو و حتي نيازهاي اساسي مردم ايران از سوي امريكا برخلاف تمام معاهده‌هاي بين‌المللي است كه بايد در نشست مجمع عمومي سازمان ملل براي جامعه بين‌الملل تبيين شود. اصلي‌ترين محور بايد برخورد با تماميت‌خواهي و زورگويي امريكايي‌ها باشد. اگر ما بتوانيم اين موضوع را به درستي براي جامعه بين‌الملل تبيين كنيم، موفق شده‌ايم.»

 

بيان مواضع منطقي و صحيح جمهوري اسلامي

اسدالله بادامچيان، دبيركل حزب موتلفه اسلامي: «انتظار اين است كه آنان مواضع منطقي و صحيح جمهوري اسلامي ايران را با اقتدار و قاطعيت براي دولت‌ها و ملت‌ها از جمله ملت امريكا كه اسير حاكماني چون ترامپ هستند، بيان كنند. ... امروز همفكران ملت ايران در يمن، لبنان، فلسطين اشغالي، سوريه و عراق، افغانستان و ده‌ها كشور مسلمان در برابر سياست‌هاي استكباري دشمنان بشريت و اسلام و غارتگران ثروت‌هاي ملي كشورهاي اسلامي، يك جبهه متحد هستند و اين جبهه مقاومت است كه يمن را توانمند ساخته و افسانه ابرقدرتي امريكا و همدستان را باطل كرده و گاو شيرده امريكا را فلج مي‌سازد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون