• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4470 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱ مهر

خبر

ترامپ: براي مذاكره با ايران آمادگي ندارم

رييس‌جمهوري امريكا كه پيش از اين ‌بارها آمادگي خود و دولتش را براي ديدار و مذاكره با مقامات ايران ابراز كرده بود، روز يكشنبه مدعي شد كه هيچ قصدي براي ديدار با مقامات ايران ندارد. دونالد ترامپ در جمع خبرنگاران كاخ سفيد در مورد احتمال ديدار با مقامات ايران در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل گفت: اگرچه «هيچ گزينه‌اي به طور قطعي منتفي نيست» اما او كماكان قصدي براي ديدار با مقام‌هاي ايراني در نيويورك ندارد. او در حالي مدعي نداشتن قصدي براي ديدار با مقامات ايراني مي‌شود كه پيش از اين گفته بود، حاضر است «بدون قيد و شرط» با مقام‌هاي ايراني ديدار كند.

 

اتهام‌زني قاهره به قطر و تركيه

«سامح شكري» مدعي شد كه رسانه‌هاي تركيه و قطر در پشت صحنه دعوت از مردم براي تظاهرات ضد دولتي در مصر قرار دارند. سامح شكري، وزير خارجه مصر يكشنبه در واكنش به اعتراضات روزهاي اخير گفت كه رسانه‌ها بايد واقعيت مصر را نشان دهند، نه آن چيزي كه رسانه‌هاي تركيه و قطر منتشر مي‌كنند. به گزارش فارس، او در گفت‌وگو با شبكه «ام‌بي‌سي» مصر گفت كه دعوت‌هاي تحريك‌آميز براي تظاهرات به هيچ جايي نمي‌رسد و كسي در مصر به اين درخواست‌ها پاسخي نمي‌دهد. «سامح شكري» همچنين مدعي شد، كساني كه از موفقيت‌هاي مصر در طول 5 سال گذشته كينه به دل دارند، مردم را براي تظاهرات تحريك مي‌كنند. او با تكذيب ضمني وجود هرگونه تظاهرات در مصر از رسانه‌ها خواست تا واقعيت مصر را مخابره كنند و به رسانه‌هايي كه به گفته او در حال تحريك هستند، توجهي نكنند. در همين حال هيات اطلاع‌رساني وابسته به دفتر رياست‌جمهوري مصر نيز در بيانيه‌اي از رسانه‌هاي خارجي خواست تا در خبرهاي خود به شبكه‌هاي اجتماعي استناد نكنند. اين هيات همچنين گفت كه به دقت محتواي رسانه‌هاي جهاني كه خبرنگارانش در مصر حضور دارند را دنبال مي‌كند و از آنها مي‌خواهد تا به قوانين حرفه‌اي احترام بگذارند.

 

افزايش اختيارات كيم در كره شمالي

يكي از پايگاه‌هاي خبري كره شمالي متن كامل قانون اساسي تجديدنظر شده اين كشور را منتشر كرد. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري يونهاپ، هدف از انتشار متن اين قانون اساسي تجديدنظر شده، تقويت موقعيت حقوقي كيم جونگ اون، رهبري كره شمالي است. وب‌سايت Naenara كره شمالي اين قانون اساسي را منتشر كرد كه چهاردهمين مجمع عالي خلق اين كشور در جريان دومين جلسه خود در اواخر ماه گذشته ميلادي آن را اصلاح كرده بود. در اين نسخه جديد، ماده ۱۰۴ يك‌سري مسووليت‌ها و وظايف جديد را براي رييس كميسيون امور كشور، عالي‌ترين جايگاه دولتي كره شمالي در نظر گرفته است. مجلس قانونگذاري كره شمالي اختيار انتشار و ترويج قوانين و انتصاب يا بركناري ديپلمات‌ها را دارد. در اين نسخه جديد موقعيت حقوقي كيم جونگ اون به عنوان رييس اين كميسيون افزايش يافته است. اين اصلاح در قانون اساسي همچنين يك ماده جديد را ايجاد كرده كه مي‌گويد، رييس كميسيون مذكور به عنوان معاون مجمع عالي خلق كره شمالي انتخاب نمي‌شود. ناظران مي‌گويند، اين اقدام به معناي تاييدي است كه رييس كميسيون يك موقعيت ويژه دارد كه با ديگر نمايندگان مجمع عالي خلق كره متفاوت است.

 

استقبال سازمان ملل از ابتكار آتش ‌بس انصارالله يمن

نماينده سازمان ملل در يمن يكشنبه از پيشنهاد انصارالله براي توقف حملات متقابل به عربستان استقبال و اظهار كرد اين تصميم مي‌تواند به پايان جنگ منجر شود. به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه گاردين «مارتين گريفيث» گفت: اجراي ابتكار عمل توسط حوثي‌ها(انصارالله) با حسن نيت مي‌تواند پيام قدرتمند براي پايان جنگ به حساب ‌آيد. گريفيث در بيانيه‌اي كه از دفتر مركزي سازمان ملل در نيويورك صادر شد از تمايل يمني‌ها براي پيدا كردن يك راه‌حل سياسي به اميد پايان دادن به مناقشه چندين ساله ميان عربستان و متحدانش عليه يمن خبر داد. گريفيث تاكيد كرد: ما بايد از اين فرصت استفاده كرده و به سوي اقدامات لازم براي كاهش خشونت، تشديد نظامي و لفاظي‌هاي غيرمستقيم پيش برويم. «مهدي المشاط» رييس شوراي عالي سياسي يمن روز جمعه ۲۹ شهريور از توقف مشروط عمليات‌هاي تلافي‌جويانه پهپادي و موشكي ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن عليه عربستان خبر داد و اعلام كرد، اميدوار است رياض هم به حملات خود پايان دهد.

 

طومار ونزوئلا در محكوميت تحريم

حدود ۱۳ميليون نفر از مردم ونزوئلا طوماري را امضا كردند كه بر اساس آن از دولت و حاكميت ملي اين كشور عليه تحريم‌هاي ايالات متحده حمايت كرده‌اند. به گزارش تسنيم به نقل از مورنينگ استار، نيكولاس مادورو رييس‌جمهور ونزوئلا با انتشار پيامي در توييتر از امضاي طومار توسط 13 ميليون نفر از شهروندان ونزوئلا در حمايت از دولت و حاكميت اين كشور عليه تحريم‌هاي اقتصادي و سياسي امريكا خبر داده است. تاكنون بيش از 13 ميليون و 200 هزار نفر از مردم ونزوئلا اين طومار را امضا كرده‌اند. مادورو در اين پيام نوشت: به اين مردم ضد امپرياليسم تبريك مي‌گويم كه با حضور ميليوني خود در خيابان‌ها، تصاوير بسيار زيبايي از عشق به كشور و ميهن‌پرستي را خلق كردند تا بتوانند طوماري با 13 ميليون امضا براي صلح و حاكميت ملي كشور جمع كنند. امضاكنندگان اين طومار از آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل خواسته‌اند تا به درخواست آنها رسيدگي كند. اين طومار از 10 آگوست يعني 19 مرداد ماه تنظيم و براي جمع كردن امضا آماده شده است يعني بعد از اعمال تحريم‌هاي جديد امريكا عليه كاراكاس. مادورو و همسرش نخستين امضاكنندگان اين طومار بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون