• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4470 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱ مهر

گفت‌وگوي انگ لي درباره «مرد متولد برج جوزا»

به خود جوان‌ترتان چه مي‌گوييد

بهار سرلك

 

 

شايد بتوانيم تا به امروز فيلم علمي- تخيلي «مرد متولد برج جوزا» را هستي‌گرايانه‌ترين فيلم اكشن انگ لي، كارگردان تايواني به شمار آوريم. به گزارش اسلش‌فيلم؛ اين فيلم با بازي ويل اسميت در نقش آدم‌كش مزدوري است كه نسخه برابر اصل اما جوان‌تر خودش مي‌خواهد او را از بين ببرد. اين اثر فيلم اكشن علمي- تخيلي سرراستي است كه مجرايي براي بروز نوآوري‌هاي سينمايي ديجيتال لي محسوب مي‌شود؛ لي «مرد متولد برج جوزا» را با دوربين ديجيتالي و با فريم ريت بالاي 120 فيلمبرداري كرده كه قرار است براي نمايش سه‌بعدي تعديل شود و شامل نسخه بازتوليد شده ويل اسميت جوان نيز مي‌شود. لي پيش از اين و زماني كه تصميم به ساخت «پياده‌روي طولاني بيلي لين بين دو نيمه» (2016) گرفت، سراغ فريم ريت بالا رفت. اما علاوه بر اينكه «مرد متولد برج جوزا» چالش جديدي را پيش پاي لي گذاشته است، اين اثر فيلمي اكشن است كه پرداختن به مبحث تمام‌نشدني و جذاب «سرشت و پرورش» (يا وراثت و محيط) را براي او امكان‌پذير كرده است.

انگ لي در ميزگرد «اسلش‌فيلم» كه براي «مرد متولد برج جوزا» در نيويورك برگزار شد، گفت: «دو ويل اسميت داريم كه يكي خيلي جوان‌تر است و در اين مديوم يك جور احساس هستي‌گرايانه پيش مي‌آورد. باعث مي‌شود به هستي و وجود خودتان فكر كنيد و اينكه به خود جوان‌ترتان چه مي‌گوييد. همچنين مي‌توانيد مسير زندگي‌تان را از جواني ببينيد.» شخصيت جوان ويل اسميت با تكنولوژي CGI ساخته شده است.

مي‌توان حدس زد كه فعاليت‌هاي اخير لي باعث شده است او مستقيما سراغ ساخت «مرد متولد برج جوزا» برود. علاقه او به ساخت فيلم‌هاي ديجيتال با فيلم «زندگي پاي» (2012) شكل گرفت؛ درامي ماجراجويانه كه در آن ببري كه توسط تكنولوژي CGI ساخته و پرداخته شده است، نقش اصلي را بازي مي‌كند. پيش از آن هم فيلم ابرقهرماني «هالك» (2003) را ساخته بود كه احتمالا اين اثر علاقه‌اش را به تجربه استفاده از تكنولوژي‌هاي فيلم ديجيتال در او برانگيخت. اما در مورد كشمكش اصلي دو فيلم كه به داشتن همزاد و پدران بد مربوط مي‌شود، قطعا «هالك» پيشرو محسوب مي‌شود. لي معترف است كه «چند كار تمام نشده از آن فيلم باقي مانده بود. اين چيزي است كه شخصيت‌ها سعي در پنهان كردنش دارند و مي‌خواهند واقعيت‌شان را مخفي نگه دارند. ممكن است من اين‌طور باشم، نمي‌دانم. من هم معضلاتي با پدرم دارم و حالا هم خودم يك پدرم. اما بالاخره اين روش فيلمسازي من است.»

براي لي كه فيلمي مثل «مرد متولد برج جوزا» مي‌سازد و از جلوه‌هاي بصري سنگين استفاده مي‌كند، علم فقط 10 درصد كارش را شكل مي‌دهد. باقي‌اش اين است كه با اضافه كردن خطاهاي انساني عادي، اين جلوه‌ها را نامرئي كند. او مي‌گويد: «مثل اين است كه شليك كنيد و به هدف نخورد. زمان بيشتري براي انجامش لازم است.» مخصوصا در مورد سه‌بعدي بودن كه نقش مهمي در اين اثر ايفا مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون