• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4472 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳ مهر

خبر

ديدار دستيار ارشد ظريف با رييس‌جمهور سوريه

رييس‌جمهور سوريه در ديدار با علي‌اصغر خاجي دستيار ارشد وزير امور خارجه ايران و هيات همراه او در دمشق گفت كه همكاري ايران، سوريه و روسيه باعث عملكرد موفق كميته بررسي قانون اساسي با وجود همه مشكلات پيش‌روي آن شده است. «بشار اسد» رييس‌جمهور سوريه روز سه‌شنبه ميزبان «علي‌اصغر خاجي» دستيار ارشد وزير خارجه ايران و هيات همراه او در دمشق بوده است. اسد به هيات ايراني گفت كه هماهنگي تهران، دمشق و مسكو باعث شده تا كميته بررسي قانون اساسي سوريه با وجود همه مشكلاتي كه حاميان تروريسم سعي كردند آن را ايجاد كنند، موفقيت‌آميز عمل كند. او خاطرنشان كرد: دولت سوريه و معارضان بر سر پيش‌نويس نهايي مكانيسمي كه باعث موفقيت و دستيابي به نتايج موثري مي‌شود، به توافق رسيده‌اند. به گزارش الاخباريه سوريه، «امريكا و غرب اميدشان را براي تحقق اهداف اعلامي سابق خود از دست داده‌اند و آنچه اكنون در سوريه روي مي‌دهد، يك نوع بازي فرسايشي است و همين سياست را اكنون با ايران درخصوص برجام در پيش گرفته‌اند.» او تاكيد كرد كه با وجود همه موفقيت‌هاي سياسي و نظامي، تلاش‌هايي براي پيچيدگي پرونده‌ها در منطقه و نه فقط پرونده سوريه وجود دارد.
«گير پدرسون» نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در امور سوريه نيز ديشب با دستيار ارشد وزير خارجه ايران در بيروت ديدار و درباره آخرين تحولات سوريه رايزني كرده است. در اين ديدار كه در محل سفارت جمهوري اسلامي ايران در بيروت برگزار شد، آخرين تحولات سوريه مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

اعتراض مسكو به عدم صدور رواديد هياتش

سخنگوي رييس‌جمهوري روسيه اعلام كرد: مسكو به واشنگتن به دليل ويزا ندادن به مقامات اين كشور براي حضور در مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك پاسخي قاطع و كوبنده خواهد داد. به گزارش ايرنا، دميتري پسكوف روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبكه روسيه۲۴ در مورد ويزا ندادن به اعضاي هيات روسيه از طرف امريكا گفت: اين وضعيت بسيار نگران‌كننده است، چراكه امريكا تعهدات بين‌المللي خود را نقض كرد.
او خاطرنشان كرد: اقدامات ديپلماتيك در اين عرصه جريان دارد و سفارت روسيه در واشنگتن نيز تدابيري را اتخاذ مي‌كند. سخنگوي پوتين گفت: اين اقدام امريكا نياز به پاسخ محكم دارد و دولت روسيه به آن پاسخ مي‌دهد، اما سازمان ملل نيز بايد واكنش نشان دهد، زيرا وضعيت به سازمان ملل نيز كه مقر آن در امريكا قرار دارد، مربوط مي‌شود. گفتني است ساعاتي پيش كنستانتين كاساچوف رييس كميسيون امور بين‌المللي شوراي فدراسيون روسيه (مجلس سناي روسيه) خبر داد كه امريكا به ۱۰ تن از مسوولان و مقامات روسيه ويزاي سفر به نيويورك براي شركت در نشست مجمع عمومي سازمان ملل نداده است. سخنگوي رييس‌جمهوري روسيه در ادامه اظهارات خود با بيان اينكه موضوع ديدار دوجانبه بين روسيه و امريكا مطرح نيست، اظهار كرد: صحبت از ديدار هيات روسيه براي شركت در نشست مجمع عمومي سازمان ملل مطرح است و امريكا در واقع قلمرو خود را دراختيار مقام‌هاي سازمان ملل قرار مي‌دهد. او ادامه داد: تنها كاري كه امريكا حق دارد بكند اين است كه اقامت هيات روسي را در شهر نيويورك محدود كند اما اجازه اعمال هيچ محدوديت ديگري را ندارد و حق كساني كه عازم نشست مجمع عمومي سازمان ملل بودند، نقض شده است. شبكه دوم تلويزيون دولتي روسيه روز سه‌شنبه به نقل از سرگئي ريابكوف معاون وزير خارجه روسيه اعلام كرد: برت هورمن معاون سفير امريكا در مسكو
در رابطه با خودداري امريكا از دادن ويزا به اعضاي هيات روسيه براي سفر به نيويورك و شركت در نشست مجمع عمومي سازمان ملل به وزارت خارجه روسيه احضار شد.

اردوغان: سلاح هسته‌اي يا براي همه يا براي هيچ‌كس

«رجب طيب اردوغان»، رييس‌جمهور تركيه در سخنراني خود در هفتاد و چهارمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد بار ديگر خواستار اصلاح شوراي امنيت شد. اردوغان گفت: «سازماني كه ما امروز در آن جمع شده‌ايم بعد از جنگ جهاني دوم با هدف از بين بردن بي‌عدالتي ايجاد شده است. در واقع، جامعه بين‌الملل به‌تدريج در حال از دست دادن توانايي خود براي يافتن راه‌حل‌هاي پايدار در برابر چالش‌هايي مانند تروريسم، گرسنگي، فلاكت و تغييرات جوي است كه همه آينده خودمان را تهديد مي‌كند.» او
با اشاره به شايع بودن فقر، فلاكت و گرسنگي در برخي مناطق دنيا گفت: «نمي‌توانيم اين حقيقت را ناديده بگيريم كه اگر همه امنيت نداشته باشيم نمي‌توانيم در امنيت زندگي كنيم.» رييس‌جمهور تركيه در ادامه گفت: «ساليان متعددي است كه من گفته‌ام نمي‌توانيم سرنوشت بشريت را
به صلاحديد چند كشور معدود بسپاريم.» او سپس در اظهاراتي كه به حق وتوي پنج عضو دايم شوراي امنيت سازمان ملل متحد اشاره داشت، گفت: «دنيا بزرگ‌تر از ۵ كشور است. وقت آن است كه ما ذهنيت فعلي، سازمان‌ها و قواعدمان را تغيير دهيم.» اردوغان در ادامه گفت: «نابرابري ميان كشورهاي دارنده و غيردارنده سلاح‌هاي هسته‌اي به تنهايي براي بر هم زدن توازن روابط در دنيا كافي است. اين مساله ما را همانند ديگران آزار مي‌دهد كه سلاح‌هاي كشتارجمعي به جاي آنكه كاملا نابود شوند، در هر بحراني به عنوان اهرم فشار مورد استفاده قرار مي‌گيرند.» او اضافه كرد: «تملك سلاح هسته‌اي يا بايد براي همه ممنوع شود يا براي همه مجاز باشد.» رييس‌جمهور تركيه در بخش ديگري از سخنانش به اشغالگري‌هاي رژيم صهيونيستي پرداخت و گفت: «امروز، اراضي فلسطين كه تحت اشغال اسراييل قرار گرفته‌ يكي از مهم‌ترين نقاط بي‌عدالتي است.» او اضافه كرد: «راه‌حل، تشكيل فلسطين مستقل براساس مرزهاي ۱۹۶۷ به پايتختي بيت‌المقدس شرقي است. جامعه بين‌الملل بايد فراتر از وعده و وعيدها از فلسطيني‌ها حمايت ملموس به عمل آورد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون