• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4479 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۱ مهر

خبر

تركيه احتمالا اسنادي دارد كه عربستان را به دردسر مي‌اندازد

در اولين سالگرد قتل خاشقچي در تاريخ دوم اكتبر 2018 «خديجه چنگيز»، نامزد او مي‌گويد كه تركيه احتمالا اسناد و اطلاعات ديگري درباره اين حادثه دارد كه ممكن است آن را فاش كند. نامزد خاشقچي در گفت‌وگوي اختصاصي خود با الخليج آنلاين گفت معتقد است كه تركيه در حال حاضر اسناد و اطلاعات ديگري درباره موضوع قتل و مثله كردن جسد خاشقچي در اختيار دارد. او اظهار داشت: تركيه مي‌تواند اسناد و مداركي را براي در تنگنا گذاشتن عربستان سعودي در اختيار داشته باشد. آنكارا در حال حاضر قادر به پيگرد قانوني مجرمين نيست زيرا آنها در خارج از تركيه هستند. قدرت‌هاي بزرگ هم به تركيه كمك نكردند و در اجراي عدالت با آنها همكاري نكردند. خديچه چنگيز اظهارات بن سلمان در پذيرش مسووليت بن سلمان را گواه تصميم‌گيرنده بودن او در اين زمينه دانست و گفت: «اينكه مسووليت اين جنايت را محدود به عوامل اجراي آن مي‌كند، امري واقعي نيست.»او با تاكيد بر حق خود در پرسيدن هر سوالي درباره قتل همسرش از بن سلمان گفت: «معلوم نيست در نهايت چه كسي به آن اعتراف مي‌كند اما قضيه هرگز به اين شكل باقي نخواهد ماند.»و در مورد دليل رد دعوت دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده براي حضور در كاخ سفيد گفت: «در آن زمان اعتقادات مثبتي در مورد ايالات متحده به دليل موضع سياسي آن نداشتم و اين دليل مخالفت من با آن دعوت بود.» چنگيز با انتقاد از نبود واكنش‌هاي بين‌المللي قوي نسبت به اين قضيه گفت: اين رسانه‌ها بودند كه در رسوا كردن اين جنايت سهيم شدند و بازتاب‌هاي آن را تا به امروز حفظ كردند. وي واكنش‌هاي جامعه بين‌المللي و اقدامات آنها در خصوص موضوع قتل همسرش را ناكافي خواند و گفت: تاكنون هيچ تصميم و حكمي در سطح بين‌المللي در اين باره صادر نشده است.

 

ادعاي عادل الجبير درباره محتواي پيام عربستان سعودي به ايران

«عادل الجبير»، وزير مشاور دولت سعودي در امور خارجه بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) در يك رشته توييت در صفحه رسمي خود در توييتر ادعاهاي تازه‌اي درباره محتواي پيام عربستان سعودي به ايران منتشر كرد.

الجبير ابتدا مدعي شد سخنان سخنگوي دولت ايران درباره پيام عربستان سعودي به ايران «غيردقيق» بوده است. او نوشته آنچه اتفاق افتاد اين بوده كه «برخي كشورهاي برادر» خواستار تنش‌زدايي با ايران شده‌اند و عربستان سعودي به آنها اطلاع داده كه موضع رياض، هميشه تلاش براي حصول امنيت و ثبات بوده است. وي در پيامي ديگر نوشته است: «ما همچنين به آنها اطلاع داديم صلح بايد از جانب طرفي حاصل شود كه با اقدامات خصمانه خود در حال دامن زدن به تنش‌ها و گسترش هرج و مرج است. ما موضع خودمان درباره ايران را كه همواره در تمامي مجامع اعلام مي‌داريم و آخرين مورد آن در مجمع عمومي سازمان ملل متحد بود به آنها هم انتقال داديم.» عادل الجبير كه كشورش در ميان رسانه‌هاي غربي به عنوان «مدرسه تروريسم» شناخته شده و مورد انتقاد است، در پيام ديگري ايران را به حمايت از تروريسم و دخالت در امور داخلي كشورهاي ديگر متهم كرده است. وزير مشاور سعودي نوشته است: «موضع عربستان سعودي را در اينجا تكرار مي‌كنم تا بشنوند: حمايت از تروريسم، سياست تخريب و هرج و مرج، دخالت در امور داخلي كشورهاي عربي، توسعه سلاح‌هاي كشتار جمعي و برنامه موشك‌هاي بالستيك را متوقف كنيد. درباره آنچه سخنگوي دولت ايران درباره صلح در يمن گفت، پادشاهي سعودي درباره يمن با رژيم ايران صحبت نكرده و نخواهد كرد. مساله يمن، كاملا به يمني‌ها مربوط است و ريشه بحران يمن، نقش‌ بي‌ثبات‌كننده ايران است.»

 

ادعاي پمپئو درباره «آدريان دريا» رد شد

سامانه رديابي دريايي نفتكش‌ها در واكنش به ادعاي وزير خارجه امريكا درباره تحويل نفت «آدريان دريا 1» به سوريه تاكيد كرد اين اظهارات درست نيست و ما چنين چيزي نگفتيم. به گزارش فارس، وبگاه رديابي دريايي كشتي‌هاي تجاري نفتكش‌ها (TankerTrackers) در واكنش به ادعاي جديد مايك پمپئو وزير خارجه امريكا درباره نفتكش آدريان دريا او را در توييتر خطاب قرار داده و نوشته: «اين چيزي نيست كه ما گفتيم. ما گفتيم كه انتقال نفت هنوز قابل تاييد نيست و ما نمي‌توانيم اين را تاييد كنيم. اين (اظهارات پمپئو) ارايه اطلاعات نادرست و مغشوش است.»

وزير خارجه امريكا با انتشار يك تصوير ماهواره‌اي، مدعي شده بود كه نفتكش «آدريان دريا ۱» (گريس۱) در حال تحويل محموله نفتي خود به سوريه است.

 

گانتز مذاكره با حزب نتانياهو براي تشكيل كابينه ائتلافي را قطع كرد

ائتلاف انتخاباتي «آبي و سفيد» به رهبري «بني گانتز» رييس پيشين ستاد كل ارتش رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه بر خلاف توافق قبلي اما هيات نمايندگان آنها با حزب «ليكود» به رهبري «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير فعلي اين رژيم، ديدار نمي‌كند. به نوشته روزنامه «هاآرتص» نمايندگان دو حزب قرار بود ديروز (چهارشنبه) با يكديگر ديدار و درباره تشكيل كابينه ائتلافي مذاكره كنند كه گانتز از اين تصميم منصرف شده و بدين‌ترتيب به احتمال زياد سومين تلاش نتانياهو براي تشكيل كابينه در 9 ماه اخير نيز با شكست مواجه خواهد شد. در بيانيه ائتلاف آبي‌ و سفيد درباره لغو ديدار با حزب ليكود آمده است: «در اين مرحله، شرايط مقدماتي براي برگزاري ديدار مفيد بين تيم‌هاي مذاكره‌كننده محقق نشده است و به همين دليل ديدار روز چهارشنبه برگزار نمي‌شود. اگر لازم باشد در هفته جاري يا هفته آينده ديدار ديگري خواهيم داشت». گانتز پيش‌تر هم پيشنهاد نتانياهو براي نخست‌وزيري گردشي را رد كرده بود اما از حق خود براي اينكه نخستين فردي باشد كه مامور تشكيل كابينه مي‌شود، گذشت. در حالي كه اين حزب، ديدار گانتز و نتانياهو در «شرايط فعلي» را غيرمحتمل مي‌داند، به نظر مي‌رسد يكي از دلايل آن تصميم گانتز براي شكست خوردن مجدد نتانياهو و به زير كشيدن
او از رهبري حزب ليكود است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون