• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4479 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۱ مهر

اقتصاد بين‌الملل

نرخ تورم كره جنوبي، ‌منفي شد

نرخ تورم كره‌ جنوبي، چهارمين اقتصاد بزرگ آسيا اكنون فاصله بسيار زيادي با تورم دو درصدي هدف‌گذاري شده توسط بانك مركزي اين كشور دارد؛ چراكه به منفي ۰.۴ درصد رسيده است. براي نهمين ماه متوالي نرخ تورم در كره جنوبي در ماه سپتامبر نيز كاهش يافت تا با رسيدن نرخ تورم به سطح كمتر از صفر درصد در ۱۲ ماه منتهي به سپتامبر، ركورد كمترين نرخ تورم به ثبت رسيده در اين كشور از زمان ثبت داده‌هاي تورم در سال ۱۹۶۵ شكسته شود.
آخرين ركورد تورم در كره جنوبي مربوط به ماه قبل با صفر درصد بود. در بين بخش‌هاي مختلف تورم مواد غذايي و نوشيدني با منفي ۴.۱ درصد به كمترين سطح تاريخ خود رسيد. نرخ تورم منفي در حوزه حمل و نقل با منفي ۱.۶ درصد، ارتباطات با منفي ۱.۸ درصد و فرهنگ و آموزش با منفي ۱.۳ درصد نيز به ثبت رسيده است.

 

پيش‌بيني سازمان تجارت جهاني از رشد تجارت جهاني

سازمان تجارت جهاني پيش‌بيني خود از رشد تجارت جهاني را به كمترين ميزان يك دهه گذشته كاهش داد. سازمان تجارت جهاني در گزارشي اعلام كرده است حجم تجارت جهاني در سال 2019 تنها 1.2 درصد رشد خواهد داشت و اين رقم 1.4 درصد كمتر از پيش‌بيني قبلي است كه توسط اين سازمان در ماه آوريل انجام شده بود. بر اساس اين گزارش در سال 2020 تجارت جهاني قرار است با دوبرابر افزايش به 2.7 درصد برسد، در حالي كه پيش از اين پيش‌بيني شده بود كه اين رشد معادل 3 درصد باشد كه جنگ تعرفه‌اي در پيش‌بيني اين كاهش بسيار موثر بوده است.

 

نرخ بيكاري آلمان در كمترين سطح 40 سال اخير

نرخ بيكاري در آلمان به ۳.۱ درصد رسيد كه از سال ۱۹۸۰ بي‌سابقه است. طي اين مدت شمار افراد فاقد شغل آلماني با ۰.۷ درصد كاهش به ۱.۳۳ ميليون نفر رسيده و جمعيت شاغل در آلمان در ماه آگوست بدون تغيير نسبت به ماه جولاي در سطح ۴۲ ميليون و ۲۰ هزار نفر باقي مانده است. در مقايسه با آگوست سال ۲۰۱۸، شمار بيكاران آلماني ۱.۴۶ ميليون نفر كمتر و شمار افراد شاغل نيز ۰.۶ درصد بيشتر شده است.

 

ونزوئلا بدهي روسيه را به روبل مي‌پردازد

ونزوئلا بدهي‌هاي روسيه را به روبل مي‌پردازد و روسيه هم به ساير كشورها اعلام كرده اقدام مشابهي را انجام دهند. سرگئي استورچاك، معاون وزير اقتصاد روسيه اعلام كرد كه كاراكاس بدهي‌هاي خود را به روسيه در قالب ارز ملي روبل پرداخت مي‌كند. پيش از اين اعلام شده بود كه ونزوئلا معادل 3.15 ميليارد دلار به مسكو انتقال داده است، اما به ارز پرداختي اشاره‌اي نشده بود. در حال حاضر دولت ونزوئلا با سخت‌ترين تحريم‌هاي امريكا از جمله تحريم نفتي كه براي كسب درآمد اين كشور بسيار حياتي است، مواجه است. بانك مركزي اين كشور هم در فهرست تحريم‌هاي امريكاست و باعث شده كه اين كشور نتواند نقل و انتقال مالي خود را با دلار انجام دهد.

 

رشد اقتصادي قطر پس از ۱۰ سال منفي شد

دولت قطر در گزارشي اعلام كرد: رشد اقتصادي اين كشور در دوازده ماه منتهي به ژوئن به منفي ۱.۴ درصد رسيده است كه نخستين رشد منفي اين كشور در طول يك دهه اخير محسوب مي‌شود. همچنين رشد اقتصادي قطر در سه ماهه منتهي به ژوئن در مقايسه با رشد سه ماهه نخست سال ۰.۹ درصد كاهش پيدا كرده است. در بين بخش‌هاي مختلف، رشد بخش توليد با منفي ۷.۴ درصد بيشترين ميزان كاهش رشد بوده است و پس از آن خرده‌فروشي با منفي ۳.۵ درصد و معدن با منفي ۱.۹ قرار دارد.

 

فعاليت‌هاي توليدي در امريكا در ضعيف‌ترين سطح ۱۰ ساله

فعاليت‌هاي توليدي در امريكا در ماه سپتامبر با تداوم فشارهاي ناشي از جنگ تجاري بر صادرات و تشديد وحشت بازارها از سقوط شديد رشد اقتصادي، به ضعيف‌ترين سطح خود در ۱۰ سال اخير رسيد. موسسه مديريت منابع (آي‌اس‌ام) اعلام كرد كه توليد امريكا به كمترين حد خود از ۲۰۰۹ تاكنون رسيده است.

اين گزارش آي‌اس‌ام به دنبال انتشار داده‌هاي ضعيف توليد از اروپا اعلام مي‌شود. آي‌اس‌ام اعلام كرد كه شاخص ملي توليد كارخانجات در ماه سپتامبر ۱.۳ واحد سقوط كرده و به ۴۷.۸ واحد رسيده كه اين بدترين رقم اين شاخص از ركود بزرگ اقتصادي تاكنون است. رقم پايين‌تر از ۵۰ نشان‌دهنده انقباض در اين بخش است.

 

سرقت روزانه ۱.۱۸ ميليون بشكه نفت در مكزيك

فعاليت دزدان دريايي در خليج مكزيك و همچنين دزدي نفت از دكل‌هاي فعال در اين منطقه رو به رشد است، به‌طوري كه شركت پمكس را با حداكثر يك ميليارد دلار ضرر سالانه روبه‌رو كرده است. به گفته يوهان اوبدولا، موسس سازمان بين‌المللي امنيت و اطلاعات در كانادا، اگرچه دزدي نفت و ديزل به مدت دهه‌ها در جريان بوده، اما فعاليت مجرمانه در چهار سال گذشته افزايش پيدا كرده است و برآورد مي‌شود سرقت نفت در مكزيك به ۱.۱۸ ميليون بشكه در روز مي‌رسد و ميليون‌ها دلار براي سازمان‌هاي تبهكار به ارمغان مي‌آورد و كنترل آن را بسيار دشوار مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون