• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4481 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۴ مهر

اصولگرايان از ائتلاف گفتند

آيا مسير وحدت اصولگرايان از تقاطع تندرو-ميانه‌رو مي‌گذرد؟!

هفته پيش بود كه خبر حضور ناطق‌نوري در جلسه جامعه روحانيت مبارز منتشر شد و حدس و گمان‌هايي مبني بر بازگشت او به فعاليت‌هاي سياسي، آن ‌هم به عنوان ليدري قدرتمند در جريان اصولگرا قوت گرفت. بازگشتي كه در كوتاه‌مدت مي‌توان آن را به عنوان زمينه‌اي براي تحقق خواسته قديمي اصولگرايان يعني دستيابي به وحدت تحليل كرد. اين حضور را شايد بتوان در ميان مدت به عنوان كنشي انتخاباتي در نظر گرفت كه مشخصا بر انتخابات مجلس يازدهم تاثير مي‌گذارد، اما اين بازگشت در بلندمدت مي‌تواند به‌ اتفاقي موثر در انتخابات رياست‌جمهوري 1400 بدل شود. حالا البته تا 1400 و انتخابات رياست‌جمهوري سيزدهم راه بسياري باقي مانده اما آنچه در اين رابطه، در بازه زماني كوتاه‌مدت حايز اهميت است، همان عنصري است كه لااقل خود اصولگرايان فكر مي‌كنند، مي‌تواند به وحدت نيروها و طيف‌هاي متكثر اين جريان تبديل شود و البته به مديريت نيروهاي تندروتر جناح راست بينجامد.

حال حجت‌الاسلام حسين ابراهيمي، عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز در واكنش به اين احتمالات و سياست‌هاي كلي جامعه روحانيت در انتخابات اسفندماه گفته است: «جامعه روحانيت مبارز اعلام كرده كه براي انتخابات آتي، بهترين راه را وحدت حداكثري نيروهاي انقلاب مي‌داند و بر همين اساس، وحدت نيروهاي انقلاب را به عنوان راهبرد انتخاباتي خود تعيين كرده است.»

به نظر مي‌رسد كه مقصود از دوگانه ائتلاف گروهاي اصولگرا- انقلابي، ائتلاف نيروهاي ميانه‌رو و تندروي اصولگرا باشد كه ابراهيمي در سخنان خود، تلويحا به آن مي‌پردازد و اگر اينچنين باشد و اين ائتلاف مدنظر جامعه روحانيت، دستيابي به نوعي تعامل و همراهي ميان تندروها و ميانه‌روهاي اين جريان سياسي باشد، مي‌توان حضور ناطق‌نوري در جلسه اخير جامعه روحانيت مبارزه را در راستاي دستيابي به اين هدف برداشت كنيم. البته ابراهيمي در ادامه گفته است كه «آقاي ناطق در جلسه اخير جامعه روحانيت حضور يافتند و معلوم نيست كه ايشان در جلسات بعدي حضور داشته باشند يا نه. البته آقاي ناطق‌نوري مي‌توانند در همه جلسات جامعه روحانيت حضورداشته باشد و تصميم‌گيري درباره اين موضوع به عهده خود ايشان است.»با اين همه اما سيدرضا اكرمي، ديگر عضو جامعه روحانيت مبارز در اظهارنظري متفاوت با سخنان ابراهيمي، در مورد حضور ناطق در جلسه جامعه روحانيت به تسنيم گفته است: «نبايد انتظار داشته باشيم، بازگشت ايشان تاثير خاصي بگذارد. در واقع ناطق‌نوري نمي‌تواند حلال مشكلات باشد. به هر حال جامعه روحانيت مبارز در كنار آقاي ناطق از چهره‌هاي شاخصي چون ابوترابي‌فرد، پورمحمدي و حاج‌آقا موحدي‌كرماني هم بهره‌مند است و اگر قرار باشد اتفاق مثبتي رخ بدهد، لازم است همه در كنار يكديگر تلاش كنند و امور را به خوبي اداره كنند.» اكرمي در ادامه به بازگشت ناطق‌نوري اشاره كرده و مي‌گويد: «بايد از اين مساله درس بگيريم و سعي كنيم حتي‌المقدور در فضايي دوستانه و با كمترين اختلاف ممكن فعاليت كنيم.»ائتلاف اصولگرايان با يكديگر و سازوكار تهيه ليست، دو موضوعي است كه اين روزها بارها تحليلگران به عنوان مصايب اصولگرايان در مسير انتخابات به آن پرداخته‌اند. حال مهدي چمران، عضو شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب (جمنا) در گفت‌وگويي با خبرگزاري تسنيم، به ارايه ليست مستقل از سوي برخي تشكل‌هاي اصولگرايان پرداخته است. او در مورد سازوكار تهيه ليست كانديداهاي مورد تاييد اصولگرايان گفت: «مسيري كه براي انتخاب ليست نهايي در تهران انتخاب شده، از پايين به بالاست و قطعا اين‌گونه نيست كه عده‌اي بنشينند و يك ليست انتخاباتي را نهايي كنند.» اشاره چمران به انتقاداتي است كه در اواخر شهريورماه به شيوه ليست‌نويسي اصولگرايان از سوي برخي چهره‌هاي منتقد عملكرد شوراي ائتلاف مطرح شده بود. نايب‌رييس جبهه مردمي نيروهاي انقلاب (جمنا) در ادامه در خصوص سازوكار تهيه ليست در شهرستان‌ها گفت: «تا امروز تقريبا تمامي شوراهاي انتخاباتي استاني تشكيل شده است.» چمران در واكنش به اقدامات تيم قاليباف مبني بر حضور در انتخابات اسفندماه و توجه به نيروهاي جوان اصولگرا و احتمال شركت تيم قاليباف با ليستي مستقل از ليست شوراي ائتلاف گفت: «بنده چنين برداشتي ندارم، چراكه ايشان يكي از محورهاي اصلي جلسات شوراي ائتلاف به ‌حساب مي‌آيد و بعيد به‌نظر مي‌رسد كه ايشان بخواهد فعاليت مستقلي داشته باشد.» او در مورد احتمال سر ليست ‌شدن قاليباف در انتخابات آتي مجلس از سوي شوراي ائتلاف اصولگرايان نيز گفت: «فعلا هيچ چيز قطعي نيست و همه آنچه در اين باره شنيده مي‌شود، گمانه‌زني است.»

اصلاح‌طلبان در انتخابات 92 و 96؛ گام در مسير ائتلاف جريان اعتدالگرا گذاشت و از اين رهگذر، موفق شد كه مسير ورود چهره‌هاي تندروي جناح رقيب به پارلمان را سد كند؛ اما اكنون مساله اين است كه آيا اصولگرايان نيز در همان مسيري كه چند سال قبل مسير انتخاباتي جناح رقيب‌شان بوده، گام خواهند گذاشت؟! آيا ناطق‌نوري مي‌تواند با حضور در ميان اصولگرايان و با پياده‌كردن استراتژي ائتلاف ميان چهره‌هاي تندرو و ميانه‌روي اصولگرا، زمينه پيروزي جناح راست در انتخابات پيش‌رو را فراهم كند؟!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون