• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4481 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۴ مهر

خبر

جزييات پرداخت غرامت بريتانيا به بانك ملت

سفير ايران در لندن پرداخت غرامت از سوي دولت انگليس به بانك ملت را يك پيروزي خواند و گفت: با وجود چالش‌هاي زيادي كه در تبادلات بانكي به علت تحريم‌ها و محدوديت‌ها وجود دارد، مبلغ غرامت مستقيما به حساب بانك ملت واريز شد. «حميد بعيدي‌نژاد» سفير جمهوري اسلامي ايران در لندن با اشاره به پرداخت غرامت دولت انگليس به بانك ملت در صفحه توييترش با بيان اينكه «دعواي حقوقي بانك ملت عليه دولت انگليس با دعاوي متداول طرف‌هاي ايراني عليه طرف‌هاي خارجي كه عمدتا بر مبناي توقيف پول، اموال و يا عدم تحويل كالا در برابر وجه دريافتي مي‌باشد، فرق داشته است» نوشت:«اين دعوا مبتني بر درخواست خسارت به دليل اعمال تحريم‌هاي بانكي طرف انگليسي در چند سال تحريم بوده است.» او افزود:«مهم‌ترين رأي دادگاه در اين پرونده كه مهم‌ترين پيروزي براي ايران و بانك ملت هم محسوب مي‌شود، متعهد كردن دولت انگليس توسط دادگاه به پرداخت خسارت به بانك ملت بوده كه البته پذيرش آن براي دولت انگليس بسيار سخت بود و همين رأي دادگاه توانست، پرونده را به مسير بسيار جديدي وارد كند.» سفير ايران در لندن همچنين يادآور شد: «اما در پرونده‌هاي درخواست خسارت، بعد از رأي الزام به پرداخت خسارت، محاسبه خسارت در اثر اقدام طرف مقابل يكي از پيچيده‌ترين مباحث در حقوق تجارت بين‌الملل مي‌باشد كه در خصوص نحوه محاسبه آن بين حقوقدانان با توجه به نظام‌هاي حقوقي و موارد اختلاف، ديدگاه‌ها و نظرات متعددي وجود دارد.» بعيدي‌نژاد با ذكر اين نكته كه «محاسبه ميزان خسارت وارده به بانك ملت در اثر تحريم‌هاي وارده نيز پيچيدگي‌هايي زيادي داشته است» خاطرنشان كرد:«لذا تخمين‌هاي حداكثري و حداقلي متعددي توسط وكلا و حسابرسان داده شده است كه برخي رسانه‌ها به برخي از تخمين‌ها اشاره كرده‌اند. اما مذاكرات نحوه محاسبه خسارت خود سال‌ها طول كشيده است.» او افزود:«بعد از سال‌ها مذاكرات سخت خوشبختانه دو‌ طرف در خصوص مبلغ خسارت به توافق رسيدند و‌ مهم اينكه اين مبلغ غرامت با وجود چالش‌هاي زيادي كه در تبادلات بانكي به علت تحريم‌ها و محدوديت‌ها وجود دارد، مستقيما به حساب بانك ملت واريز شد كه خود موفقيت ديگري را براي بانك ملت به ارمغان آورد.» سفير ايران در پايان عنوان كرد:«لذا با وجود پيچيدگي‌هاي زيادي كه در مسير اين توافق وجود داشته و با پرداخت قطعي اين غرامت كه تماما به سرمايه سهامداران بانك اضافه مي‌شود، وكلا و مسوولان بانك ملت توافق خوبي را در اين مقطع حساس به دست آوردند و سهامداران بانك را خوشحال كردند.»

درخواست بودجه نتانياهو براي آسيب رساندن به ايران

نخست‌وزير رژيم صهيونيستي به تازگي در جمع قانونگذاران صهيونيست، ميليون‌ها دلار براي مقابله با ايران تقاضا كرد. به گزارش فارس به نقل از اسپوتنيك، بنيامين نتانياهو نخست‌وزير(رژيم) اسراييل در جمع قانونگذاران اسراييل در كنست، «ايران» را چالش امنيتي بزرگ خواند. او در سخنان خود در حالي ايران را به حمله به تاسيسات نفتي عربستان متهم كرد كه تهران بارها هر گونه دست داشتن در اين ماجرا را رد كرده است. نتانياهو در حالي سرگرم مبارزه با رقباي سياسي خود براي تشكيل كابينه و در اختيار گرفتن قدرت است كه دادستان كل رژيم صهيونيستي هفته گذشته، جلسه دادگاه مقدماتي او را به اتهام رشوه، فساد مالي و سوءاستفاده از قدرت را به مدت 4 روز به تعويق انداخت. به نوشته اسپوتنيك، نتانياهو در سخنان خود در كنست اظهار كرد براي نبرد با تهديدهاي فزاينده ايران ميلياردها «شكل» (واحد پول رژيم اسراييل) بودجه دفاعي نياز است. نتانياهو در خصوص ايران گفت، ما با چالش امنيتي بزرگي مواجه هستيم كه هفته به هفته شدت مي‌يابد. اين مساله در دو ماه گذشته به ويژه چند هفته اخير شدت يافته است. اين در حالي است كه يك مقام نظامي ارشد رژيم صهيونيستي نيز هفته گذشته با اذعان به قدرت و توانمندي نظامي ايران گفت كه تل‌آويو به مرحله خطرناكي در تقابل با ايران وارد شده است. سرتيپ «درور شالوم» رييس بخش تحقيقات در ركن اطلاعاتي ارتش رژيم صهيونيستي با ادعاي اينكه احتمال تقابل نظامي اسراييل با ايران افزايش يافته است، گفت ايران «دشمني بسيار پيچيده» است.

تاييد پيشنهاد پاكستان و عراق براي ميانجي‌گري ميان تهران و رياض

دولت عربستان سعودي اعلام كرد كه بغداد و اسلام‌آباد، پيشنهاد ميانجي‌گري با ايران را به اين كشور ارايه داده‌اند. روزنامه آمريكايي «نيويورك تايمز» روز جمعه در گزارشي نوشت كه ايران و عربستان سعودي در سكوت در حال كاهش تنش‌ها ميان خود هستند. اين روزنامه آمريكايي در بخشي از گزارش خود به بيانيه‌اي از دولت سعودي كه براي نيويورك تايمز ارسال شده، اشاره كرد و نوشت كه دولت سعودي اطلاع داده كه عراق و پاكستان پيشنهاد ميانجي‌گري گفت‌وگوها ميان دو كشور را داده‌اند. دولت سعودي اين موضوع را كه «محمد بن سلمان» وليعهد عربستان اين طرح را ارايه كرده، رد كرد. در اين بيانيه آمده است:«تلاش‌ها براي كاهش تنش‌ها بايد از سوي طرفي انجام شود كه تنش‌ها را آغاز كرده و حملات را انجام داده نه عربستان سعودي.» بامداد چهارشنبه نيز «عادل الجبير» وزير مشاور در امور خارجه عربستان سعودي در پيامي در توييتر مدعي شد، سخنان سخنگوي دولت ايران درباره پيام عربستان سعودي به ايران «غيردقيق» بوده است. او نوشته آنچه اتفاق افتاد اين بوده كه «برخي كشورهاي برادر» خواستار تنش‌زدايي با ايران شده‌اند و عربستان سعودي به آنها اطلاع داده كه موضع رياض، هميشه تلاش براي حصول امنيت و ثبات بوده است

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون