• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4481 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۴ مهر

خبر

تركيه در مسير جنگ

رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه روز شنبه از آغاز قريب‌الوقوع عمليات نظامي در شمال سوريه عليه كردهاي اين كشور خبر داد و در مقابل نيز نيروهاي دموكراتيك سوريه (قسد) هشدار دادند كه حمله تركيه را به جنگي تمام عيار تبديل خواهند كرد. به گزارش ايرنا به نقل از آناتولي تركيه، اردوغان كه در نشست مشورتي حزب «عدالت و توسعه» در آنكارا سخن مي‌گفت، افزود: ما براي انجام عمليات نظامي در شرق فرات آمادگي لازم را كسب و طرح عمليات نظامي در آن را نيز تكميل كرده‌ايم و دستورات لازم براي آغاز عمليات را داده‌ايم. او با بيان اينكه اين عمليات امروز يا فردا آغاز خواهد شد، افزود كه اين عمليات هم زميني خواهد بود و هم هوايي. اردوغان بدون اشاره به امريكا تصريح كرد: به كساني كه در ظاهر به ما لبخند زدند و با سخنان ديپلماتيك كارها را به تاخير انداختند، مي‌گوييم ديگر حرف زدن كافي است. رييس‌جمهوري تركيه گفت، همه هشدارهاي لازم را داده‌ايم، به اندازه كافي صبر كرديم و مشاهده كرديم كه گشت‌هاي مشترك زميني و هوايي تنها حرف است. اين در حالي است كه امروز مرحله سوم گشت زميني مشترك تركيه و امريكا در شمال سوريه براي تاسيس منطقه امن با حضور نظاميان ترك و امريكايي آغاز شد. اردوغان گفت: سوال ما از متحدان‌مان كاملا روشن است؛ آيا شما سازمان‌هاي «پ. ك. ك» (حزب كارگران كرد تركيه) و «ي. پ. گ» كه آنها را قسد مي‌ناميد، سازمان تروريستي مي‌دانيد يا نه؟ وي مدعي شد كه هدف از عمليات احتمالي در شرق فرات، برقراري صلح در اين منطقه و نابودي خطر تروريسم در مناطق مرزي است. نيروهاي دموكرات سوريه نيز در واكنش تندي به سخنان اردوغان تاكيد كردند كه اين حمله را بي‌پاسخ نمي‌گذارند. مصطفي بالي، سخنگوي قسد در صفحه شخصي‌اش در توييتر تاكيد كرد: در صورت هر گونه حمله تركيه از خود دفاع خواهيم كرد. وي افزود كه نيروهاي كرد هر گونه اقدام تحريك‌آميز تركيه را به جنگي تمام‌ عيار تبديل مي‌كنند.

آغاز دور جديد مذاكرات كره شمالي و امريكا در سوئد

امريكا و كره شمالي بعد از برگزاري يك‌سري نشست‌هاي مقدماتي ميان نمايندگان‌شان در روز جمعه، از شنبه رسما فرآيند مذاكرات هسته‌اي ميان خود را در سطح كاري از سر گرفته‌اند. به گزارش ايسنا، به نوشته خبرگزاري يونهاپ، مذاكرات امريكا و كره شمالي با موضوع خلع سلاح هسته‌اي پيونگ‌يانگ در ازاي رفع تحريم‌هاي واشنگتن، امروز در كشور سوئد و در سطح كاري از سر گرفته شده است. اين نخستين مذاكرات رسمي ميان دو كشور از زمان نشست ناموفق ماه فوريه دونالد ترامپ‌، رييس‌جمهور امريكا و كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي در كشور ويتنام محسوب مي‌شود. گزارش شده كه روز جمعه معاون‌هاي روساي هيات‌هاي نمايندگي دو كشور شامل مارك لمبرت از هيات امريكا و كوون جونگ گون از هيات كره شمالي در شهر ليدينگو واقع در شمال شرق استكهلم تماس‌هاي مقدماتي با يكديگر برقرار كرده و در خصوص برنامه زماني و مسائل اداري مرتبط با از سرگيري مذاكرات دو كشور به بحث پرداخته‌اند. همچنين گزارش شده كه اين نشست مقدماتي پيش از مذاكرات رسمي، فضايي «دوستانه و مفيد» داشته است. استفن بيه‌گون، نماينده ويژه امريكا براي كره شمالي و كيم ميونگ گيل، همتاي او از كره شمالي، رهبري مذاكرات امروز را به عهده داشته و قرار است در اين مذاكرات مواضع اساسي خود را مطرح كنند. مذاكرات آنها با موضوع چگونگي حصول پيشرفت اساسي در اجراي توافق مهمي كه ترامپ و كيم جونگ اون در اولين نشست‌شان در ژوئن سال گذشته در سنگاپور حاصل كردند، در دست انجام است. اين توافق دربردارنده تعهدات دو كشور از جمله به ايجاد روابط دوجانبه در سطح جديد، انجام تلاش‌هاي مشترك در راستاي برقراري صلح‌ و ثبات پايدار در شبه‌جزيره كره و تلاش به سمت خلع سلاح هسته‌اي كامل شبه جزيره كره بوده است. با اين حال همچنان بي‌اطميناني در خصوص نتيجه‌بخش بودن مذاكرات ميان واشنگتن و پيونگ‌يانگ به ويژه با توجه به دور بودن آنها براي مدتي طولاني از بحث‌هاي مربوط به خلع سلاح هسته‌اي پيونگ‌يانگ و شيوه اجرايي‌اش و اقدامات متقابل امريكا در ازاي آن پابرجا است. انتظار مي‌رود كه در صورت پيشرفت ملموس اين دور مذاكرات، راه براي برگزاري سومين نشست رسمي ترامپ و كيم جونگ اون هموار شود. كيم ميونگ گيل، رييس هيات نمايندگي كره شمالي پيش از مذاكرات امروز گفت كه نسبت به اين مذاكرات «خوشبيني و انتظارات بالا» دارد. در هفته‌هاي اخير نيز يك سري بيانيه‌هاي مقام‌هاي ارشد امريكا خوشبيني را درباره احتمال بروز يك مصالحه با پيونگ يانگ افزايش داده است. مجله تايم امريكا به نقل از دو مقام امريكايي گزارش داد كه ترامپ ظاهرا حاضر شده به كيم جونگ اون پيشنهاد دهد در ازاي تعليق سه‌ساله تحريم‌هاي سازمان ملل عليه بخش‌هاي زغال‌سنگ و منسوجات در كره شمالي، با برچيدن تاسيسات هسته‌اي اصلي خود در يونگ‌بيون و متوقف كردن توليد اورانيوم با غناي بالا موافقت كند. يكي از اين مقام‌ها همچنين گفته اگر سازمان ملل با ترامپ همراهي نكند، امريكا موقتا اين تحريم‌ها را از جانب خود متوقف مي‌كند.

تعطيلي متروي هنگ‌كنگ بر اثر ادامه خشونت‌ها

به دنبال ادامه خشونت‌ها در هنگ كنگ و به آتش كشيده شدن چند ايستگاه مترو - كه فرماندار اين منطقه آن را بي‌سابقه و ترسناك خوانده است - شبكه متروي اين شهر از كار افتاد. به گزارش فارس، «كري لام» فرماندار منطقه خودمختار هنگ‌كنگ درباره خشونت‌هاي گسترده شب گذشته از سوي معترضان هشدار داد و تاكيد كرد كه كشورش با خشونت‌هاي غيرمنتظره مواجه است و نمي‌تواند بيش از اين آن را تحمل كند. وي درباره آشوب‌هاي شب گذشته گفت كه همه مردم از اين خشونت‌ها ترسيده‌اند. به دنبال اعتراضات گسترده و تشنج در اين شهر طي روز و شب جمعه، ناوگان متروي هنگ‌كنگ اعلام كرد كه روز شنبه تعطيل است و سرويسي ارايه نخواهد داد. براساس گزارش رويترز، تعطيلي سيستم حمل و نقل هنگ كنگ كه يكي از مراكز تجاري مهم جهان است ضربه جبران‌ناپذيري به اقتصاد اين كشور خواهد زد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون