• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4481 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۴ مهر

خبر

آغاز هفته تهران و توييت شهردار

گروه اجتماعي | هفته تهران از يكشنبه 14مهر كه روز تهران نامگذاري شده است آغاز مي‌شود. هفته‌اي كه براي تهراني‌ها تدارك ويژه‌اي ديده شده است. از جمله آنها نيم‌بها شدن بليت سينماها در روز يكشنبه است. همچنين شهرنوشت خبرداد: در نكوداشت روز تهران و در 22 منطقه پايتخت رونمايي از كتاب بازار تهران برگزار شود. همچنين، امروز امكان عضويت رايگان در كتابخانه‌هاي عمومي و تهيه بليت سينماهاي تهران به صورت نيم‌بها فراهم مي‌شود.در همين حال پيروز حناچي شهردار تهران در تازه‌ترين توييت خود ضمن تبريك به مناسبت هفته تهران، به لزوم پرداختن به ارزش‌هاي تاريخي و معاصر پايتخت پرداخت. حناچي در تازه‌ترين توييت خود با تبريك هفته تهران نوشت: «هفته تهران فرصت مناسبي است براي پرداختن دوباره به ميراث فرهنگي، تاريخي و طبيعي پايتخت 200 ساله ايران در كنار ارزش‌هاي دوره معاصر آن؛ ميراثي كه در پس توسعه كالبدي، افزايش جمعيت، فعاليت‌هاي اقتصادي و معضلاتي چون ترافيك و آلودگي هوا پنهان شده است. هفته تهران عزيز گرامي باد!»

يك‌سوم مراكز استان‌هاي كشور مهاجرت منفي دارند

مهدي جمالي‌نژاد، معاون عمراني وزير كشور گفت: يك‌سوم مراكز استان‌ها مهاجرت منفي دارند. شهرهاي تبريز، اصفهان، قزوين، خرم‌آباد، اراك، اهواز، زاهدان‌، تهران، ساري و بجنورد داراي خالص مهاجرت منفي هستند.

به گزارش ايسنا، مهدي جمالي‌نژاد در همايش ملي مصون‌سازي زيرساخت‌ها و صيانت از مردم كه با حضور شهردار تهران و رييس سازمان پدافند غيرعامل و جمعي از شهرداران و اعضاي شوراها صبح ديروز در وزارت كشور برگزار شد، با بيان اينكه موضوع پدافند غيرعامل موضوعي است كه همه مديران اعم از شهرداران، دهياران، مديران استاني و ملي درگير آن هستند و بايد به آن توجه ويژه كنند، گفت: بايد در بحث پدافند غيرعامل توجه ويژه‌اي به مهاجرت شود. مهاجرت بحث مهمي است. افزايش بي‌رويه مهاجرت و عدم كنترل جريان‌هاي مهاجرتي منجر به تغيير ساختارهاي اجتماعي، جمعيتي، فرهنگي و... مي‌شود و در نهايت بذر آسيب‌هاي اجتماعي يعني حاشيه‌نشيني و كاهش امنيت اجتماعي و... را اگر كنترل‌شده نباشد، مي‌پاشيم.

او با تاكيد بر اينكه مانايي جمعيت ثبات و پخشايش منظم جمعيت در كشور به خصوص مرزها مهم‌ترين بحث در پدافند غيرعامل است، گفت: مرزهاي خشكي، دريايي و رودخانه‌اي در كشور ۸۵۷۴ كيلومتر است در حالي كه كمتر از ۱۳۰ كيلومتر آن ديوار مرزي دارد اما چيزي كه كمربند امنيتي كشور را محكم مي‌كند، مرزنشينان هستند. روستاهاي مرزي، شهرهاي مرزي و استان‌هاي مرزي و تصميمات مديران مرزي نقش مهمي در مرزداري دارند.

شهرهاي محروم و كمتر برخوردار داشته باشيم. اگر به شهرهاي كوچك و كمتربرخوردار و محروم توجه كنيم، بازي برد برد خواهيم داشت و كشور متوازن خواهد شد. در حقيقت دو مساله در پدافند غيرعامل يعني جمعيت و نقاط مرزي اهميت بسياري دارد. توجه به شهرهاي مرزي، آبي و خشكي بازي برد - برد است و جابه‌جايي جمعيت اگر كنترل‌شده نباشد مي‌تواند معضلات بسياري را در پي داشته باشد.او در ادامه تصريح كرد: ۱۱۶ شهرستان با جمعيتي بالغ بر ۱۸ ميليون نفر در مرزها وجود دارد. بيشترين شهرستان‌هاي مرزي در سيستان و بلوچستان، مازندران و آذربايجان غربي وجود دارند. ۱۹۸ شهر معادل ۱۵ درصد كل شهرهاي كشور در مرز هستند همچنين وضعيت مهاجرت از روستاهاي مرزي نشان مي‌دهد كه خوزستان بيشترين ميزان مهاجرت را دارد بنابراين بايد مديران و شهرداران به اين موضوع توجه ويژه‌اي داشته باشند. از طرفي وضعيت بيكاري در استان كرمانشاه قابل توجه است. تمام مديران كشور و دولتمردان و تصميم‌گيران بايد اين تحليل‌هاي مربوط به مهاجرت‌ها را داشته باشند.جمالي‌نژاد در بخش ديگري از صحبت‌هايش به آمارهاي ديگر مهاجرتي اشاره كرد و گفت: يك‌سوم مراكز استان‌ها مهاجرت منفي دارند. شهرهاي تبريز، اصفهان، قزوين، خرم‌آباد، اراك، اهواز، زاهدان‌، تهران، ساري و بجنورد داراي خالص مهاجرت منفي هستند. اين يعني اينكه در اين شهرها اقداماتي انجام شده است همچنين در شهرهاي كرج، رشت، شيراز، سمنان و قم بزرگ‌ترين خالص مهاجرت داخلي را دارند. اين شهرها بايد اقدامات بيشتري انجام دهند همچنين تهران، مشهد، قم، اصفهان، شيراز و كرج از اصلي‌ترين مقصدهاي مهاجران خارج از كشور هستند همچنين مهاجرت معكوس تهران به سمت شهرهاي پيراموني خود كه در طرح مجموعه شهري حضور دارند، انجام مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون