• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4483 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۶ مهر

3 نماينده اصلاح‌طلب مجلس شوراي اسلامي در نطق خود به انتقاد از وضع موجود پرداختند

نطقِ سلحشور

يكشنبه‌ شب و در حالي كه شبكه‌هاي اجتماعي روز به نسبت آرامي را پشت سر مي‌گذاشتند، پروانه سلحشوري، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي كه بعد از اظهاراتش درباره سحر خداياري موسوم به دختر آبي بارها و بارها از سوي اصولگرايان و برخي مسوولان دستگاه‌هاي قضايي نيز مورد انتقاد قرار گرفت، در صفحه شخصي‌اش در شبكه اجتماعي توييتر به نوعي با پارلمان خداحافظي كرد و نوشت: «فردا (دوشنبه) شايد آخرين نطق سالانه‌‌ام در مجلس باشد. اميدوارم در پيشگاه خداوند و مردمي كه مرا لايق نمايندگي خود دانستند، شرمنده نباشم.» اين جملات سلحشوري را هم به معناي اعلام موضوع احتمالي رد‌صلاحيتش از سوي شوراي نگهبان در صورت شركت در انتخابات مجلس يازدهم مي‌توان برداشت كرد و هم به معناي تصميم شخصي‌اش براي عدم حضور در پارلمان ولي در هر دو صورت نتيجه مشخص است؛ مجلسي با يك نماينده كمتر از جمع زنان اصلاح‌طلب.

روز موعود فرا رسيد و سلحشوري پشت تريبون مجلس شوراي اسلامي رفت تا از فساد سياسي و اقتصادي، قانون اساسي و ارزش‌هاي انقلاب، بازداشت روزنامه‌نگاران و كارگران بگويد. اين نماينده اصلاح‌طلب مردم تهران در جريان سومين نطق خود در سال جاري به راه‌حل‌هاي معضل فساد در جمهوري اسلامي اشاره و اظهار كرد: «مبارزه واقعي با فساد نيازمند فهمي عميق از همه ابعاد پيدا و پنهان است. هيچ دشمني براي نظامي كه برآمده از خون هزاران شهيد است، بالاتر از فساد نيست.» اين نماينده مجلس تاكيد كرد: «امريكا و نه هيچ دشمن بيروني ديگري نمي‌تواند تهديدي براي نظام باشد و اين فساد است كه نظام را تهديد مي‌كند.» سلحشوري در ادامه با بيان اينكه «فساد سياسي يعني فقدان فرصت‌هاي برابر سياسي، حقوقي، فرهنگي و اقتصادي براي آحاد شهروندان» اظهار كرد: «اينكه عرصه‌هاي فرهنگي بر مردم تنگ شود و مردم را مخاطب رسانه‌هاي برون مرزي دور كند، آيا فساد نيست؟ اينكه زنان از برخي حقوق خود محروم باشند آيا جلوه ديگري از فساد نيست؟ اينكه مردم نتوانند طبق اصل ۲۷ قانون اساسي تجمع اعتراضي داشته باشند و بعضا با تهديد و بازداشت مواجه شوند آيا فساد نيست؟» سلحشوري ادامه داد: «اينكه بعضي مطبوعات، رسانه‌ها و نمايندگان مجلس آزادي بيانِ نقد مسوولان و نهادها را خط قرمزهاي فراتر از قانون تعريف كنند، آيا فساد نيست؟ آيا راهبردهاي منزوي‌كننده و دور‌كننده ايران از روند توسعه و زدودن فقر و بيكاري از چهره اين سرزمين نمي‌تواند مصداقي از فساد باشد؟ آيا اين پرسش‌ها نبايد آزادانه مورد بحث و بررسي قرار گيرد و پاسخ بگيرند؟»

سلحشوري كه به واسطه اظهارات خود از سوي طيفي از اصولگرايان بارها و بارها با انتقاداتي تند و تخريب مواجه شد در بخش پاياني گفته‌هايش با يادآوري نامه امام اول شيعيان به مالك اشتر گفت: «در نامه مالك اشتر به صراحت آمده كه مردم بايد چنان امنيتي داشته باشند كه بدون لكنت صحبت كنند. اگر من نماينده و آن روزنامه‌نگار و استاد دانشگاه و كارگر و معلم نتوانيم با صراحت وظيفه خود را بيان كنيم، شعار مبارزه با فساد فريبي بيش نخواهد بود. باور مردم و اعتماد به مسوولان در گرو مبارزه با اشكال گوناگون فساد است ولي اين روندها در حال از بين بردن اعتماد مردم است.» او در خاتمه با قرائت بيت شعري از شاه نعمت‌الله ولي جايگاه ناطقان را ترك گفت: «كفر چو مني گزاف و آسان نبود/ محكم‌تر از ايمان من ايمان نبود/ در دهر يكي وانهم چون من كافر/ پس در همه دهر يك مسلمان نبود.»

محمدرضا تابش، نايب‌رييس فراكسيون اميد مجلس هم نماينده ديگري بود كه روز گذشته به جايگاه ناطقان رفت و به موضوع فساد و لزوم گفت‌وگوي حاكميت با مردم اشاره كرد. او معتقد است كه «بايد با پديده فساد به نحوي مقابله كرد تا به اصلاحات سودمند ساختاري منجر شود.» اين نماينده مجلس با اشاره به انتخابات مجلس يازدهم بيان كرد: «انتخابات زبان سخن گفتن مردم با يكديگر و زبان سخن گفتن مردم با حاكميت و حاكميت با مردم و جريان‌هاي سياسي است. زمينه گفت‌وگوي ملي كه موجب اقتدار ملت است، بايد فراهم شود.» علي نجفي خوشرودي نيز روز گذشته در نطقي به مساله برخي محدوديت‌هاي اعمال شده در مقابل مجلس اشاره و اظهار كرد: «همگان ساختارهاي قانوني كشور را مي‌شناسند ولي محدوديت‌ها در حوزه اختيارات مجلس به نفع كشور نيست و همه بايد مفاد و ارزش‌هاي قانون اساسي را پاس بداريم. حفظ اميد و اعتماد مردم از طريق ارتقاي كارمندي نظام و اميد به تحولات مثبت در پرتو انتخابات و استفاده از مشاركت سياسي، موضوعي حايز اهميت است. بايد توجه كنيم كه اتوبان اصلاح كشور از وسط مجلس عبور كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون