• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4483 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۶ مهر

برخيز و اول بكش (293)

يك نقطه پايين مردي به نام عيوض‌الله

نويسنده: رونن برگمن / ترجمه: منصور بيطرف

سيستم تازه واكاوي داده‌هاي شين بت كه هزاران نفر از فلسطيني‌هاي مشخص را به عنوان هدف رصد مي‌كرد، شروع به تمركز بر يك مرد كرد. اسراييلي‌ها عادل عيوض‌الله را كه سرپرستي شاخه نظامي حماس در كرانه باختري را بر عهده داشت و همتاي محمد ظيف در نوار غزه بود، جدا كردند.

عيوض‌الله براي مدتي در فهرست تحت تعقيب‌ها قرار داشت اما به خاطر شبكه هوشمند حماس كه به «بخش خدمات و همياري» معروف بود و در واقع ميان عيوض‌الله و هسته‌هايي كه او اداره مي‌كرد عمل مي‌كرد، دستگير نشد، حتي زماني كه زيردستانش بازداشت شدند و اطلاعاتي را تحت بازجويي داده بودند.

اين سيستم حمايتي، عيوض‌الله را قادر ساخته بود تا توجه شين بت را از خودش دور كند و در همان زمان حملات زياد تروريستي را كه توسط عماد، برادر كوچك‌تر عادل كه از زندان تشكيلات خودگردان فلسطين فرار كرده بود، اداره مي‌شد، انجام دهد. اين دو شروع به نقشه كشيدن يك سري از حملات تروريستي كردند كه جاه‌طلبانه‌ترين آن انفجار پنج خودرو در مركز پنج شهر بزرگ اسراييل بود. طبق اين نقشه، اولين آن بايد در تل آويو منفجر مي‌شد كه بدون شك آسيب سنگيني وارد مي‌كرد. سپس يك اولتيماتومي به دولت اسراييل داده مي‌شد كه تمامي زندانيان فلسطيني را آزاد كند در غير اين صورت خودروي بعدي منفجر مي‌شد. سپس اولتيماتوم بعدي و همين طور ادامه پيدا مي‌كرد. همزمان آنها نقشه‌اي براي ربودن سربازان و چهره‌هاي سياسي سرشناس اسراييلي ريخته بودند و براي اين منظور مقادير عظيمي از داروهاي مسكن در بازار سياه خريداري شده بود تا به عنوان فاكتور چانه‌زني در مذاكرات استفاده كنند. آنها در نظر داشتند تا در بين اين افراد ايهود اولمرت را يا بدزدند يا ترور كنند و پس از آن رافئل ايتان، شهردار بيت‌المقدس و سرپرست سابق ‌اي‌دي‌اف كه عضو كنست و وزير كابينه شده بود و دو مدير سابق شين بت، ياكوف پري و كارمي گيلون.

عيوض‌الله يك رهبر رده اول عملياتي بود اما از تغييراتي كه در شين بت به وجود آمده بود از جمله مراقبت‌هاي دقيقي كه بر تماس‌هاي تلفتي شده بود – كي به چه كسي زنگ مي‌زند، چه زماني و دقيقا در زمان تماس هر كدام در كجا بودند - اطلاعي نداشت به همين خاطر حتي با آنكه او به سختي از تلفن استفاده مي‌كرد، حداقل برخي اعضاي شبكه‌اش اين كار را مي‌كردند، اين امكان فراهم مي‌شد تا حركاتش را تحت نظر بگيرند و روي او كليد كنند.

و او هرگز نفهميد كه دشمن اصلي او يووال ديسكين بود كه به گفته آمي آيالون، «بهترين رييس عملياتي كه آژانس تا آن زمان به خود ديده بود.» ديسكين كسي بود كه آيالون او را فرمانده منطقه بيت‌المقدس و كرانه باختري كرده بود، حوزه‌هايي كه برادران عيوض‌الله در آنجا زندگي مي‌كردند و بسيار فعال بودند.

توضيح: استفاده از واژه تروريست‌هاي فلسطيني براي حفظ امانت در ترجمه است
نه اعتقاد مترجم و روزنامه

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون