• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4483 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۶ مهر

خبر

امريكا 20 هزار نظامي در اروپا مستقر مي‌كند

فرماندهي ارتش امريكا در اروپا اعلام كرد كه امريكا قصد دارد اوايل ماه فوريه (بهمن) 20 هزار نيروي نظامي به اروپا اعزام كند. به نوشته خبرگزاري «اسپوتنيك» اين نظاميان قرار است در يك رزمايش با عنوان «مدافع اروپا» كه ماه آوريل و مه (فروردين و ارديبهشت سال آينده) برگزار مي‌شود، شركت كنند. اين ميزان نيرو در اروپا بيشترين حجم استقرار نظاميان امريكا در اين قاره در 25 سال گذشته است. فرماندهي ارتش امريكا در اروپا در بيانيه‌اي اعلام كرد: «پيش‌بيني مي‌شود حدود 37 هزار نظامي از كشورهاي متحد و شريك امريكا همراه با حدود 20 هزار نظامي امريكا مستقر در اروپا در اين رزمايش شركت كنند.» بنا بر اعلام وزارت دفاع امريكا، حدود 20 درصد نيروهاي نظامي برون مرزي امريكا در آلمان حضور دارند. برخي از مهم‌ترين پايگاه‌هاي نظامي امريكا در آلمان «رامشتاين»، «لندستوهل»، «پاتريك هنري»، «آنسباخ»، «بامبرگ»، «بوام هلدر»، «گرافنور» و «كايزرسلاترن» هستند. در بخش ديگر اين بيانيه آمده است كه ارتش امريكا سه تيپ زرهي مجهز به تانك را به اين رزمايش كه در آن 10 كشور شركت مي‌كنند، اعزام مي‌كند. به نوشته خبرگزاري اسپوتنيك، رزمايش مدافع اروپا قرار است در آلمان و لهستان برگزار شود. سرهنگ دوم «جفري كرامر» از مقام‌هاي نظامي امريكا در اروپا در اين زمينه گفت كه اين رزمايش بيانگر عزم امريكا و متحدان اروپايي به دشمنان در سطح راهبردي است.

ادعاي عجيب حريري درباره حزب‌الله لبنان

سعد حريري، نخست‌وزير لبنان در جريان سفر به امارات گفت: «به عنوان نخست‌وزير تاكيد مي‌كنم كه مخالف هرگونه دخالت دادن لبنان در درگيري‌هاي اطراف اين كشور هستم.» حريري در مصاحبه با خبرگزاري امارات (وام) تاكيد كرد: «دولت لبنان با هر گونه دخالت يا مشاركت در هر گونه فعاليت خصمانه هر سازماني عليه كشورهاي عربي حاشيه خليج (فارس) مخالف است. دولت لبنان تصميم گرفته در منازعات خارجي يا امور داخلي كشورهاي عربي دخالت نكند اما متاسفانه اين تصميم نقض مي‌شود آن هم نه از سوي دولت بلكه از سوي يكي از طرف‌هاي سياسي شركت‌كننده در دولت.»

نخست‌وزير لبنان همچنين درباره اتهامات وارده عليه حزب‌الله گفت: «بهتر است كه حزب‌الله را به عنوان يك نظام منطقه‌اي و نه يكي از طرف‌هاي دولت لبنان متهم كرد.» او تاكيد كرد كه لبنان بخش جدايي‌ناپذير جهان عرب است و ثبات آن با ثبات و امنيت جهان عرب به خصوص در ارتباط با جنبه‌هاي سياسي و اقتصادي گره خورده است. حريري درباره حمله پهپادي اخير به تاسيسات نفتي آرامكو عربستان سعودي نيز اين حمله را خطرناك توصيف كرد و گفت كه اين حمله منطقه خليج‌فارس و صلح منطقه‌اي را در آستانه انفجار قرار داد و سطح تنش در منطقه را افزايش داد. او با اشاره به اينكه لبنان به رهبري حكيمانه عربستان سعودي اعتماد دارد، بر راه‌حل سياسي بحران از طريق گفت‌وگو تاكيد كرد و گفت كه جامعه جهاني بايد به مسووليت خود براي توقف دخالت در امور داخلي كشورهاي عربي عمل كند.

بي‌توجهي عربستان به طرح صلح يمن

به گزارش ايسنا و به نقل از شبكه المسيره، محمد عبدالسلام، رييس هيات مذاكره كننده صنعا و اعضاي انصارالله يمن اظهار كرد: حملات هوايي متجاوزان به الصليف در الحديده پاسخي منفي به طرح مهدي المشاط، رييس شوراي عالي سياسي يمن و نقض علني توافقنامه سوئد محسوب مي‌شود.

او خاطرنشان كرد: تاكنون هيچ پاسخ صريحي به طرح رييس شوراي عالي سياسي جز ادامه خصومت‌ها و محاصره داده نشده است.عبدالسلام اظهار كرد كه با سفير انگليس در يمن آتش‌بس نظامي را در سايه طرح اعلام شده المشاط بررسي كرده است. او افزود: ما به سفير انگليس تاكيد كرديم كه طرح المشاط براي نشان دادن حسن نيت و تاكيد بر برقراري صلح و ثبات در يمن و پايان حملات و محاصره ارايه شده است. عبدالسلام همچنين اشاره كرد: پاسخگويي به طرح المشاط به سطح مطلوبي نرسيده كه ما آن را پاسخ به اين دعوت صلح بدانيم. او در اين راستا اضافه كرد: موضع بدون پيشرفت واضح در طرح صلح المشاط كمكي به ادامه طرح و تبديل آن به آتش‌بس فراگير نمي‌كند. رييس هيات مذاكره كننده صنعا تاكيد كرد: توقف حملات و پايان محاصره مي‌تواند نيمي از اين پيشرفت مثبت باشد و تداوم توقيف كشتي‌هاي حامل مشتقات نفتي در درياي سرخ از سوي ائتلاف عربي كاملا با توافقنامه سوئد در تعارض است.

عبدالسلام همچنين درباره همكاري جهت ارزيابي و تعمير نفتكش صافر به‌رغم ممانعت دشمن از رسيدن ماده مازوت براي راه‌اندازي آن اعلام آمادگي كرد. او افزود: كشتي صافر به دليل توقف امدادرساني‌ها از سوي ائتلاف سعودي كه غيرقابل توجيه است و تنها براي ايجاد مشكل زيست محيطي و دريايي صورت گرفته به اين وضع رسيده است.

خرسندي امريكا از خروج چين از قرارداد گازي با ايران

«مورگان اورتگس»، سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا از كناره‌گيري شركت «سي‌ان‌پي‌سي» چين از طرح توسعه فاز ۱۱ ميدان گازي «ارس جنوبي» ابراز خرسندي كرد.

اين سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا در يك پيام توييتري در واكنش به اظهارات «بيژن زنگنه» وزير نفت ايران در اين خصوص گفت: «اين شركت چيني و بيش از ۱۰۰۰ مورد ديگر، تصميم عاقلانه‌اي براي توقف تجارت با ايران اتخاذ كردند. ارزش ندارد كه دارايي‌هاي خود را با تحريم‌هاي امريكا در معرض خطر قرار دهيد.»

روز يكشنبه زنگنه در جمع خبرنگاران ضمن تاييد اين خبر كه اين پروژه به پتروپارس سپرده شده است، توضيح داد: «اين فاز تعيين تكليف شده است و پتروپارس به تنهايي توسعه اين فاز را ادامه خواهد داد و تا پايان امسال نخستين جكت اين فاز براي استقرار سكويي با ظرفيت برداشت روزانه ۵۰۰ ميليون فوت مكعب نصب خواهد شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون